נציבות הסחר הפדרלית (FTC) ורוב המדינות בארה"ב הגישו הערב (יום ד') שתי תביעות ענק נגד פייסבוק בטענה שהפרה את חוק ההגבלים העסקיים. מטרת התביעות: להוביל לפירוק הרשת החברתית ולגרום לה לסגת משתי הרכישות המשמעותיות ביותר שביצעה מאז הקמתה - וואטסאפ ואינסטגרם. התובעים טוענים כי פייסבוק מנצלת לרעה את כוחה בשוק כדי למחוץ את המתחרים.
4 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג. בדרך לפירוק?
(צילום: AP)
4 צפייה בגלריה
התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס
התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס
התובעת הכללית של ניו יורק, לטישיה ג'יימס
(צילום: AP)
אחת התביעות הוגשה על-ידי 46 מדינות בארה"ב, שאליהן הצטרפו הטריטוריה גואם ומחוז קולומביה (וושינגטון הבירה). המדינות היחידות שלא לוקחות חלק בתביעת הענק הן אלבמה, ג'ורג'יה, דרום דקוטה ודרום קרוליינה. "זה חשוב מאוד שנחסום את רכישות הטרף האלה של חברות ושנחזיר את הביטחון לשוק", אמרה התובעת הכללית של ניו יורק לטישיה ג'יימס, שהכריזה על התביעה. ב-FTC טוענים כי האסטרטגיה של פייסבוק היא לנטרל את המתחרים שלה, בין היתר באמצעות רכישה של חברות קטנות יותר, כפי שעשתה כאשר רכשה את אינסטגרם תמורת מיליארד דולר ב-2012 ואת וואטסאפ תמורת 19 מיליארד דולר ב-2014. בזמן אמת, חשוב לציין, ה-FTC אישר את שתי הרכישות הללו. בנוסף לפירוק החברה, ב-FTC דורשים לאסור על הרשת החברתית לאלץ מפתחים של יישומי צד שלישי להסכים לתנאים בלתי תחרותיים.

"עדיף לקנות מאשר להתחרות"

"מאז שגברה על מייספייס והפכה למונופול, פייסבוק פועלת באמצעים אנטי-תחרותיים כדי להגן על עצמה", נכתב בתביעת ה-FTC, "לאחר שזיהתה שני איומים משמעותיים על מעמדה הבכיר - אינסטגרם ו-וואטסאפ - פייסבוק פעלה כדי לנטרל את האיומים באמצעות קנייה של החברות האלה, בצעד שמשקף את עמדותיו של המנכ"ל מארק צוקרברג כפי שהובעו במייל מ-2008, 'עדיף לקנות מאשר להתחרות'". ב-FTC מציינים בתביעה כי פייסבוק ניסתה לרכוש שתי מתחרות נוספות שלה - טוויטר וסנאפצ'ט.
4 צפייה בגלריה
וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר
וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר
בפייסבוק כבר הכינו טיעונים משפטיים
(צילום: shutterstock)
עם 2.7 מיליארד משתמשים, פייסבוק היא הרשת החברתית הגדולה בעולם. שווי השוק שלה עומד על כ-800 מיליארד דולר והמייסד והמנכ"ל שלה, מארק צוקרברג, ניצב במקום החמישי ברשימת עשירי תבל. מפייסבוק נמסר כי החברה בוחנת את התביעות נגדה. היועצת המשפטית של החברה, ג'ניפר ניוסטד, מסרה כי "אינסטגרם ו-וואטסאפ הפכו למוצרים המדהימים שהם בגלל שפייסבוק השקיעה מיליארדי דולרים ושנים של חדשנות ומומחיות על מנת לפתח תכונות חדשות וחוויות טובות יותר עבור מיליוני האנשים שנהנים מהם".
4 צפייה בגלריה
בניין נציבות הסחר הפדרלית בוושינגטון
בניין נציבות הסחר הפדרלית בוושינגטון
בניין נציבות הסחר הפדרלית בוושינגטון
(צילום: EPA)
לא מדובר בפעם הראשונה שבה עולה הדרישה לפרק את פייסבוק. בשנים האחרונות גוברים הקולות הטוענים כי ענקיות הטכנולוגיה בארה"ב צברו כוח רב מדי וכי הן מנצלות את מעמדן כדי לרמוס את יריבותיהן. זאת גם אחת הסיבות שהמנהלים שלהן זומנו פעם אחר פעם לשימועים בקונגרס. בחודש אוקטובר פורסם דו"ח של הקונגרס ובו המלצה לפרק לא רק את פייסבוק, אלא גם את אמזון, אפל וגוגל. בפייסבוק מתכוננים כבר חודשים ארוכים לתביעה ברוח זו ומכינים טיעוני הגנה. בין היתר צפויים פרקליטיה לטעון כי פירוק החברה מנוגד לחוק, יעלה מיליארדי דולרים ויפגע במשתמשים. שתי התביעות נגד פייסבוק מצטרפות לתביעת ענק שהוגשה באוקטובר נגד גוגל על-ידי משרד המשפטים ו-11 מדינות בארה"ב. גם גוגל מואשת בהפרת חוק ההגבלים ובפגיעה בתחרות. בין היתר נטען בתביעה כי החברה שולטת באופן מוחלט בשוק החיפוש והפרסום הדיגיטלי באמצעות שורה של הסכמים וחוזים שדורסים את התחרות. כך, למשל, גוגל משלמת 8-12 מיליארד דולר בשנה לאפל כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל באייפון ובמכשירים אחרים.