כתב האישום שהגיש השבוע משרד המשפטים האמריקני נגד גוגל בגין הפרת חוק ההגבלים העסקיים חושף פרטים חדשים על ההסכם הסודי בין ענקית הטכנולוגיה לבין אחת המתחרות הגדולות שלה - אפל. ההסכם, שבמסגרתו גוגל משלמת לאפל מיליארדי דולרים מדי שנה כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל באייפון ובמכשירים נוספים, עומד במרכז התביעה: משרד המשפטים טוען שמדובר בדוגמה לשיטה שבה גוגל מנצלת את כוחה הרב כדי לבלום את מתחרותיה.
3 צפייה בגלריה
גוגל ואפל
גוגל ואפל
מיליארדים בשנה. גוגל ואפל
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
קיומו של ההסכם בין אפל לגוגל ידוע כבר כמה שנים, אבל כתב האישום החדש חושף עליו פרטים חדשים: במשרד המשפטים האמריקני טוענים כי גוגל משלמת לאפל מדי שנה סכום ענק שנע בין 8 ל-12 מיליארד דולר כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל באייפון ובמכשירים אחרים של החברה.
חצי מהחיפושים במנוע החיפוש של גוגל בשנת 2019 הגיעו ממכשירים של אפל ולפי כתב האישום, בגוגל אמרו שההסכם מהווה "ערוץ הכנסה משמעותי" וביטול שלו יוביל ל"קוד אדום". 92% מהחיפושים ברשת מתבצעים באמצעות מנוע החיפוש של גוגל, ולכן אם אפל תחליט לחתום עם הסכם דומה עם חברה מתחרה, תהיה זו מכה קשה.
3 צפייה בגלריה
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
מנוע החיפוש של גוגל באייפון X
חיפוש בגוגל במכשיר אייפון
(צילום: shutterstock)
עוד עולה מכתב האישום כי בשנת 2018 נפגשו המנכ"לים של שתי החברות, סונדר פיצ'אי מגוגל וטים קוק מאפל, כדי לדון בהסכם. אחרי הפגישה כתב עובד באפל לעמיתו מגוגל כי "החזון שלנו הוא שנעבוד כאילו אנחנו חברה אחת".
המשמעות של ההסכם היא שמנוע החיפוש של גוגל הוא ברירת המחדל בדפדפן ספארי שמותקן על-גבי מכשירי אפל למיניהם. מי שרוצה יכול כמובן להשתמש במנוע חיפוש אחר - למשל בינג של מיקרוסופט, DuckDuckGo או מנוע החיפוש של יאהו. אולם לטענת משרד המשפטים האמריקני, "מעט אנשים עושים זאת, מה שהופך את גוגל בפועל למנוע החיפוש הבלעדי". גוגל, מצדה, הודפת את הטענות: "ההסכמים שלנו עם אפל ועם יצרניות אחרות וספקיות אינם שונים מההסכמים שחברות אחרות השתמשו בהם באופן מסורתי כדי להפיץ תוכנות. מנועי חיפוש אחרים, כולל בינג של מיקרוסופט, מתחרים בנו על ההסכמים הללו. וההסכמים האלה עברו בחינות חוזרות ונשנות של ההגבלים עסקיים. אפל משתמשת בחיפוש של גוגל כי לדעתם גוגל היא 'הכי טובה'. ההסכם הזה אינו בלעדי - היריבות שלנו בינג ויאהו משלמות גם הן כדי להופיע, ועוד שירותים מתחרים נמצאים שם גם הם".

גם בריטניה מודאגת

יש לציין שהממשל האמריקני אינו היחיד שמודאג משיתוף הפעולה בין החברות. ביולי האחרון דווח כי הרגולטור בבריטניה בוחן את ההסכם, בשל החשש שהוא מהווה חסם עבור מנועי חיפושי אחרים. גוגל שילמה ב-2019 סכום של כ-1.5 מיליארד דולר כדי שמנוע החיפוש שלה יהיה ברירת המחדל במכשירים שונים בממלכה - רוב הסכום הגיע לחשבון הבנק של אפל.
גוגל ואפל הן יריבות מרות: טים קוק תקף לא פעם את השימוש שעושות גוגל ופייסבוק, יריבה נוספת של השתיים, במידע אישי של המשתמשים. "הפרטיות הפכה למשבר", אמר קוק בריאיון לרשת ABC בשנה שעברה. "אתה לא המוצר. המוצרים שלנו הם אייפונים ואייפדים. אנחנו שומרים על המידע שלך. אנחנו רוצים לעזור לך לשמור עליו פרטי ובטוח".
3 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק
מפגש פסגה. סונדר פיצ'אי וטים קוק
(צילום: AP)
הביקורת הזאת לא הפריע לו להגן בעבר על הסכם המיליארדים עם גוגל. "אני חושב שמנוע החיפוש שלהם הוא הטוב ביותר", אמר מנכ"ל אפל לפני כשנתיים. בשנה שעברה אמר בשימוע בקונגרס קייל אנדיר, סגן נשיא אפל לחוק תאגידי, כי בחברה עשו בדיקה וגילו שהצרכנים מעוניינים להשתמש במנוע החיפוש של גוגל.
על אף חילוקי הדעות והיריבות העסקית, לא מדובר בשיתוף הפעולה היחיד בין אפל לגוגל: בתחילת השנה הודיעו שתי החברות כי בעקבות משבר הקורונה הן מפתחות ביחד ממשק לאיתור מגעים עם חולים, שיפעל הן במערכת ההפעלה iOS של אפל והן באנדרואיד מבית גוגל.