כבר לא מעט שנים שדונלד טראמפ מנהל יחסי אהבה-שנאה עם הרשתות החברתיות. מצד אחד הרשתות האלה מאפשרות לו לפנות לקהל המצביעים שלו באופן ישיר, בהינף אצבע על מסך מגע, מעל ראשה של התקשורת המסורתית שנואת נפשו. מצד שני, הוא נוהג להאשים את הרשתות האלה השכם והערב בהטיה נגד הימין והשמרנים.
3 צפייה בגלריה
טראמפ ואפליקציית פרלר
טראמפ ואפליקציית פרלר
טראמפ ואפליקציית פרלר
(עיבוד תמונה. צילום: פרלר, EPA)
בשבועות האחרונים נראה שהיחסים המתוחים בין טראמפ לבין המדיה החברתית, ובעיקר טוויטר ופייסבוק, הגיעו לנקודת רתיחה לאחר שפוסטים ומודעות שלו הוסרו, חשיפתם הוגבלה והם אף תוייגו ככאלה שמציגים מידע שאינו מדויק. הוא מצדו חתם על צו נשיאותי שקורא לבטל או להסיר את ההגנות המשפטיות שהרשתות נהנות מהן במסגרת סעיף 230. ברקע: המחאה החברתית שפרצה בעקבות מותו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר, אשר מאיימת על שאיפותיו של הנשיא האמריקני לזכות בכהונה שנייה.

עוד כתבות על פרלר:

כעת, נראה שטרמאפ מנסה לבסס לעצמו ממלכה חדשה, כזאת שבה אף אחד לא יצנזר אותו בגלל סמל נאצי או ירמוז שהוא מפרסם פייק ניוז. בימים האחרונים מובילי דעת קהל בימין האמריקני מנסים לשכנע את הציבור שטוויטר כבר אינה רלוונטית והאקשן בכלל קורה במקום אחר - Parler. פרלר, שהוקמה בשנת 2018, מגדירה את עצמה כרשת חברתית בלתי-מוטה הממוקדת בחופש הביטוי - בדיוק מה שטראמפ רוצה וצריך לקראת הבחירות לנשיאות בנובמבר.

"היי טוויטר, הימים שלך ספורים", צייץ בשבוע שעבר בראד פרסקייל, מנהל המטה של טראמפ, ופרסם קישור לפוסט שלו מפרלר. גם דן סאקבינו, האחראי על המדיה החברתית בבית הלבן, השתמש בטוויטר כדי לקשר לפוסט שלו מפרלר. חבר הקונגרס הרפובליקני דווין נונס צייץ היום: "זה מייספייס? אף אחד לא מגיב לציוצים שלי!!! האם כולם בפרלר???". לכל אלה הצטרפה שורה של עיתונאים ופרשנים שמרנים, בהם בני ג'ונסון, דן בונגינו, מולי המינגוויי ואחרים.
אז האם כולם באמת בפרלר? לא בדיוק: ג'ון מאצה, מנכ"ל ומייסד-שותף, אמר לוול סטריט ג'ורנל כי לפלטפורמה יש היום יותר ממיליון משתמשים, לעומת 100 אלף בלבד לפני שנה. זו בהחלט צמיחה מרשימה, אבל עדיין מדובר בטיפה בים לעומת פייסבוק (175.5 מיליון משתמשים בארה"ב) וטוויטר (53.5 מיליון משתמשים בארה"ב). לטראמפ יש יותר מ-82 מיליון עוקבים בטוויטר וכ-30 מיליון עוקבים בפייסבוק.

פרלר: "לא מתערבים בפוליטיקה"

"אנחנו מאוד נרגשים לראות שהתמיכה בפרלר עולה ושהיא מביאה תועלת לכל מי שמחפש או תומך בדיון חופשי והוגן", אמר מאצה. לדבריו, המטה של טראמפ לא יצר איתו קשר: "זה לא התפקיד של פרלר להתערב בעניינים פוליטיים. אנחנו מאמינים בחופש הביטוי ובבחירות הוגנות. נקודה".
לפי הפרסום בוול סטריט ג'ורנל, כבר חודשים שפרסקייל מדבר על בנייה של קהל בפלטפורמות אלטרנטיביות כמו פרלר. עם זאת, במטה יודעים היטב שיהיה קשה להגיע להמונים ללא פייסבוק וטוויטר ולכן טראמפ צפוי להמשיך לשפוך מיליונים על הפרסום בפלטפורמות האלה.
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ וטוויטר
דונלד טראמפ וטוויטר
טוויטר. יחסי אהבה-שנאה
(צילום: MCT, Shutterstock)
בצוות של טראמפ נדהמו במיוחד מההחלטה של פייסבוק להסיר בשבוע שעבר מודעה נגד ארגוני שמאל שבה הופיע משולש הפוך - הסמל שבו השתמשו הנאצים לסימון אסירים פוליטיים (בפייסבוק הסבירו כי אין לפרסם סמל כזה מבלי לדון בהקשר שלו). נזכיר כי פייסבוק גילתה עד כה סבלנות רבה כלפי הנשיא, בין היתר כאשר החליטה לא לבדוק עובדות במודעות פוליטיות ובהמשך כאשר סירבה לצנזר או להגביל את התפוצה של פוסט שבו כתב הנשיא "כשהביזה מתחילה, הירי מתחיל" - אמירה שנתפסה כמתסיסה ומעודדת אלימות כלפי המפגינים בארה"ב.
טוויטר, לעומת זאת, לא היססה להתייצב מול הנשיא: הרשת החברתית מסרבת לפרסם מודעות פוליטיות והשבוע הגבילה את התפוצה של ציוץ שבו הזהיר טראמפ כי אם המפגינים ינסו ליצור "אזור אוטונומי" בוושינגטון, הם ייתקלו ב"כוח משמעותי". בטוויטר הסבירו כי מדובר בהפרה של המדיניות שלה נגד התנהגות פוגענית. בחודש שעבר הוסיפה טוויטר אזהרת אמינות לשני ציוצים של טראמפ ולאחר מכן סימנה את אותו פוסט שפייסבוק סירבה לנקוט לגביו בפעולה כ"מאדיר אלימות".
"זה מאוד מדאיג שטוויטר אוכפת באופן שרירותי את החוקים שלה רק בכיוון אחד - נגד שמרנים באופן כללי ונגד הנשיא טראמפ באופן ספציפי", תקף מנהל התקשורת של קמפיין טראמפ, טים מורטאו.
3 צפייה בגלריה
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג. במטה הופתעו
(מתוך הטוויטר של הנשיא טראמפ)
במקביל למאמצים לקדם את השימוש בפרלר, המטה של טראמפ דוחף את תומכיו של הנשיא להשתמש באפליקציה של הקמפיין. האפליקציה הזו תוכננה על מנת להניע את התומכים לפעולה ובו בזמן לאסוף עליהם מידע שיסייע למטה בגיוס תרומות, גיוס מתנדבים וכמובן - להביא מצביעים לקלפי ביום הבחירות. כן, דומה מאוד לאפליקציית אלקטור של הליכוד.
באפליקציה ישנו גם אלמנט של גיימיפיקציה: היא מאפשרת להרוויח נקודות על פעולות כמו תרומה לקמפיין או הנעה של אנשי קשר להוריד את האפליקציה בעצמם. באמצעות הנקודות האלה אפשר לקבל הנחות על מוצרים של הקמפיין ואפילו תמונה משותפת עם הנשיא.
האם המאמצים של טראמפ להעביר את כובד המשקל מפייסבוק וטוויטר לפרלר יישאו פרי? עם כל הכבוד לפופולריות של הנשיא, קשה להאמין שדווקא הוא יהיה זה שיצליח לשים סוף להגמוניה של שתי אלה. וצריך לזכור: פרלר יכולה להתגאות כמה שהיא רוצה בזה שהיא לא מצנזרת תכנים, אבל ברגע שהיא רק תתקרב לסדר הגודל של טוויטר ופייסבוק (וכאמור, ספק רב אם זה בכלל יקרה), היא תמצא את עצמה בדיוק באותו המצב כמוהן, עם רגולטורים, מפרסמים ודעת קהל שילחצו עליה לרסן ולנטר את התוכן שמתפרסם בפלטפורמה - מקולות של הימין הקיצוני ועד לתומכי טרור. ואז טראמפ שוב יצטרך למצוא לו בית אחר.