פייסבוק סופגת ביממה האחרונה ביקורת חריפה בעקבות הסרת פוסט של העיתונאי ידידיה מאיר ובו הטור השבועי שלו מעיתון "בשבע". בארגון העיתונאים פנו למנכ"לית פייסבוק ישראל, עדי סופר-תאני, וקראו לה לבטל את ההחלטה. "הסרת פוסט של עיתונאי פוגעת פגיעה אנושה בחופש העיתונות, בחופש הביטוי ובזכות הציבור לדעת", כתב מנכ"ל ארגון העיתונאים אלי גרשנקרוין, "הבעת הביקורת שלו על מהלך פוליטי היא כשלעצמה אינה נופלת בגדר הסתה או המרדה".
3 צפייה בגלריה
ידידיה מאיר
ידידיה מאיר
ידידיה מאיר
(צילום: ענת מוסברג)
מאיר הוא עיתונאי ותיק, שעבד בעבר ב"ידיעות אחרונות" והיום כותב בעיתון "בשבע" ומשדר בתחנות הרדיו גלי צה״ל וקול חי. בטור השבועי האחרון שלו הוא הביע את התנגדותו לממשלת האחדות המסתמנת של יאיר לפיד ונפתלי בנט תחת הכותרת "ועוד נצעק ברחובות?". בכותרת המשנה נכתב: "האם ברגע האחרון הימין יתעורר ויפגין מול בתיהם של חברי הכנסת של ימינה?". הפוסט הוסר מפייסבוק בטענה שהוא "מנוגד לכללי הקהילה שלנו לגבי פרטיות". דוברת פייסבוק בישראל, מעין שריג, הסבירה בשיחה עם ynet כי הפוסט לא הוסר בגלל תוכן הטור, אלא מפני שכלל מודעה הקוראת להפגין מול ביתה של ח"כ איילת שקד, שבה מופיעה הכתובת שלה. בפייסבוק אוסרים לפרסם כתובות מגורים של אנשים - וזו הייתה גם הסיבה לחסימת חשבונו של יאיר נתניהו ל-24 שעות בשבוע שעבר. "פרטיות והגנה על מידע אישי הם קריטיים לכך שאנשים ירגישו בטוחים בפלטפורמות שלנו", נמסר בתגובה הרשמית של פייסבוק, "בכפוף לכללי הקהילה הגלובליים של פייסבוק, אנחנו לא מאפשרים לאנשים לפרסם מידע אישי או חסוי של אחרים, לרבות כתובות ומספרי טלפון".
מאיר, מאידך, טוען שהתמונה צורפה לטור כאילוסטרציה וכי ההפגנה התקיימה במרחק הליכה של שתי דקות מביתה של שקד ובאישור המשטרה. "ברמה האישית, אני מודה לפייסבוק על הפרסום הלא-צפוי לטור שלי, שהגיע להרבה יותר קוראים מאשר בשבוע רגיל. תודה", מסר מאיר ל-ynet, "ברמה העקרונית, מפחיד אותי שבידי הרשתות יש כל כך הרבה כוח, עם כל כך מעט פיקוח. אף אחד לא הסביר למה הפוסט נחסם או הציע לתקן, כעבור יממה ורק אחרי שארגון העיתונאים התערב – הם אמרו שזה בגלל המודעה שצורפה כתמונת אילוסטרציה, על ההפגנה ליד הבית של שקד. אגב, בדקתי אחר כך, ההפגנה הייתה שתי דקות הליכה מביתה, בגן ציבורי, באישור המשטרה. הם פועלים בלי הבחנה וחוסמים תכנים לא-מסוכנים, במקום להעיף מהרשת את מי שצריך להעיף – פעילי טרור מובהקים, מפיצי פייק-ניוז מסוכנים ושאר פסיכים".
3 צפייה בגלריה
רכילות עסקית עדי סופר תאני
רכילות עסקית עדי סופר תאני
עדי סופר תאני, מנכ"לית פייסבוק ישראל
(צילום: שרון עמית)
בארגון העיתונאים ככל הנראה לא היו מודעים למודעה שצורפה לטור של מאיר. "נשמח לדעת כיצד מתקבלות ההחלטות להסיר פוסט של עיתונאי, מה הקריטריונים המנחים ומי הפורום הקובע", כתב המנכ"ל גרשנקרוין לסופר-תאני. "כל זה בתוך הקשר שבו פייסבוק מרכזת חלק משמעותי מהדיון הציבורי שמתנהל בחברה הישראלית וככזאת יש עליה אחריות מוגברת, ומכאן גם זהירות גדולה בהחלטה להסיר פוסט שנכתב על ידי עיתונאים. אנחנו ערים לעובדה שהשיח ברשתות החברתיות בימים אלה של חוסר יציבות פוליטית הוא לעיתים מסוכן ויש לנטר קריאות מובהקות להסתה ואלימות, אבל גם במציאות קשה כזאת חשוב לשמור על גבולות חופש הביטוי, הביקורת וזכות הציבור לדעת".
יו"ר ארגון העיתונאים, יאיר טרצ'יצקי, הוסיף: "העלמת פוסט של עיתונאי, שאין בו שום עבירה על החוק אלא רק הבעת דעה וביקורת, היא פגיעה בחופש הביטוי ובחופש העיתונות. פייסבוק אמנם חברה פרטית, אבל היא מרכזת בתוכה חלק משמעותי מהדיון הציבורי בחברה הישראלית - ועם הכוח באה גם אחריות. אנו מצפים שפייסבוק לא רק תחזיר את הפוסט אלא גם תספק הסברים מדוע הפוסט נמחק ומה הנהלים שלה בכל הקשור ליחס לעיתונאים בתוך הרשת החברתית".
לביקורת הצטרף גם חבר הכנסת מימינה מתן כהנא. "חסימת הטור של ידידיה מאיר זו סתימת פיות", כתב חבר הכנסת המיועד לתפקיד שר הדתות בממשלה החדשה, "כל מי שחופש הביטוי חשוב לו חייב להתקומם נגד מדיניות ההשתקה הזו. רשת חברתית שתנקוט במדיניות השתקה שכזו לאורך זמן תדעך ותיעלם וטוב שכך. חוסמים רק מי שקורא לאלימות".