פייסבוק הכריזה לאחרונה שהיא עובדת על "חנויות פייסבוק". לכאורה, עוד גל שיעלה כמה אדוות בעולם הדיגיטל רווי החנויות. אבל ההכרזה הזו מצטרפת לשורה של פירורים שפייסבוק פיזרה בשנתיים האחרונות, ואם עוקבים אחריהם בזהירות – יש כאן הרבה יותר מזה. יש כאן מהפכה שבאה לנגוס נתח שמן ועסיסי מעולם האי-קומרס, המסחר האלקטרוני, להפוך אותו על ראשו ולנער אותו.
חנויות פייסבוק
אז מה כל כך מהפכני בחנויות פייסבוק?
הן מאפשרות לכל עסק למכור אינטרנטית נכון, גם היום עסקים יכולים לבנות אתר בקלות יחסית או להצטרף לשירות חנוית קיים. אתר לעסק הוא הפתרון הטוב ביותר לעסקים שרוצים למכור באינטרנט, וימשיך להיות. אבל בלי תקציב בסיסי לעיצוב, האתר ייראה מקצועי פחות מהמתחרים הגדולים, ונוח פחות למשתמש. והקמת אתר דורשת מאמץ. הרבה, הרבה מאמץ. החנויות של פייסבוק מאפשרות לכל עסק בכל גודל – מנערה מוכשרת שרוקמת כריות ועד לתאגידי ענק - להקים גם מערך מכירה בפייסבוק.
פייסבוקפייסבוק
המהפכה של פייסבוק בדרך
(צילום: shutterstock)
היתרונות: המאמץ מינימלי וקטן בהרבה לעומת הקמת אתר; החנות מעוצבת להפליא, כולל ממשק משתמש יעיל; וניתן לעשות את כל זה מהמובייל. החסמים הקודמים – הטכנולוגיים, הכספיים, העיצוביים – נעלמים. והחנות שנבנתה בשני אגודלים מהמובייל, זמינה ללקוחות של הנערה המוכשרת (או התאגיד) מיד בפייסבוק. ובאינסטגרם. ובוואטסאפ. זה יתרון גדול, במיוחד לעסקים קטנים, אבל עדיין לא מדובר במהפכה. חכו, יש עוד שלוש נקודות בדרך.
הן פעילות בתוך פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם החנויות החדשות, בניגוד לאתרי מכירה רגילים, הן תושבות קבע ילידיות – נייטיב, בלעז – בתוך פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם. הן זמינות בשלוש הרשתות בו-זמנית, ומשולבות לעומק ביכולות התיוג, השיתוף והפוטנציאל הוויראלי.
מה זה אומר? שאפשר לתייג מוצר - נגיד, עגיל לשפם - בתוך תמונת אינסטגרם, וקהל היעד שמביט בה, יכול בקליק אחד לא רק לקבל פרטים עליו, אלא גם לקנות אותו מתנה לשפם שלו, באותה שנייה. כמה אימפולסיבי – ככה מרגש. למי שמתרגש מקניות, כמובן. או ממכירות. דוגמה אחרת: בתוך שיחה בוואטסאפ, נאמר בקבוצת מועדון הקריאה השכונתי, אחת החברות יכולה לתייג את הספר מחנות הפייסבוק החביבה עליה, וכל החברים יכולים ללחוץ עליו, בתוך וואטסאפ, ולקנות. מיד.
הן מורידות הרבה שלבים במשפך ההמרה שיווק > מכירה הידעתם שבימים כתיקונם, בממוצע, מתוך כל 100 הקלקות על פרסום בפייסבוק ללינק חיצוני – רק 75 מקליקים מגיעים בסופו של דבר לאתר? חלקם מתחרטים כשלאתר לוקח 7.2 שניות לעלות. חלקם מתחרטים בגלל שב-7.2 השניות האלה היה להם קצת זמן מת לחשוב. והשאר בדיוק עלו על האוטובוס שהם חיכו לו ושכחו מכל העניין.
כל מי שעוסק בצורה מקצועית בשיווק יודע שככל שיש פחות שלבים בדרך – יש יותר מכירות. וחנויות פייסבוק-אינסטגרם-וואטסאפ חוסכות הרבה יותר מ-7.2 שניות – הן חוסכות הרבה שלבים בדרך: את ההחלטה לעבור לאתר אחר; את זמן ההמתנה עד שהאתר יעלה במובייל; את השנייה של חוסר ההתמצאות באתר חדש. אבל השלב שהכי הרבה מתחרטים בו, הוא השלב של שליפת כרטיס אשראי מהכיס ומילוי הפרטים. כבר הזכרתי שפייסבוק עובדת על ארנק דיגיטלי משלה שיחסוך את השלב הזה? אה, לא?
הן עומדות להשתלב בארנק הדיגיטלי-מסנג'רי של פייסבוק הנה שתי הנקודות שלא הוזכרו בהכרזה על חנויות פייסבוק (אלא במגוון ההכרזות הקודמות שלה בשנתיים האחרונות), ומגלות לנו את התמונה המלאה:
וכן: היא מתכננת לאחד בין השניים, כלומר, לאפשר העברת כספים באמצעות הארנק שלה דרך המסנג'ר המאוחד הזה. וזו, לצד החנויות, כבר מהפכה של ממש. בניגוד לאתרי מכירה שכבר קיימים, והשיווק שאנחנו עושים להם כבר היום בסושיאל, לזה פשוט אין מקבילה היום. טוב, אין מקבילה במערב. במזרח דווקא יש אחת ממש רלוונטית ואין לומר עליה שהיא לא מהפכנית - סין. שם, כמו במהפכה שפייסבוק מהדקת ומשייפת בזמן שאתם קוראים את המאמר הזה, יש מסנג'ר מונופוליסטי – WeChat – שכולם משתמשים בו.
וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'רוואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר
וואטסאפ, אינסטגרם ומסנג'ר
(צילום: shutterstock)
מסנג'ר מאוחד של פייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם? כמה מונופוליסטי הוא יהיה? אפילו אם הוא רק ייקח את נתח השוק של מסרים מיידיים שקיים היום בשלוש הרשתות שלה – הוא יהיה עצום. ויש לו פוטנציאל מצוין לגדול הרבה מעבר, פשוט כי האיחוד הזה יהפוך אותו לדרך הנוחה ביותר להסתמס. בסין שהזכרנו קודם יש ארנק דיגיטלי שעובד דרך WeChat, כמו שהארנק הפייסבוקי מיועד לעבוד דרך המסנג'ר המאוחד. החדירה שלו הייתה מהירה להפליא והוא הפך כמעט מיד לדרך הכי נוחה לשלם בכל מקום, עד כדי כך שיש לא מעט מקומות בהם כבר אין שום דרך אחרת לשלם.
רגע לפני הסיכום, אני חייבת לציין כאן שפייסבוק מעולם לא הכריזה שחנויות פייסבוק יהיו קשורות באיזו שהיא צורה לארנק שלה. את הנקודות האלה אני חיברתי – זה נראה טבעי, שרשת עם ארנק דיגיטלי וחנויות תרצה לחבר ביניהן. ועכשיו בואו נחבר את הנקודות יחד: זוכרים את קהל היעד שנחשף למוצר בתיוג בשיחה, בתמונה או בפוסט? הוא לוחץ עליו וקונה אותו מיד. בלי לעבור לאתר. בלי לחכות 7.2 שניות. ואפילו בלי להוציא את כרטיס האשראי מהכיס.
למה זה יוביל בשלב הבא? בוודאות - להרבה יותר זמינות של הרבה יותר מוצרים אונליין. ולא סתם אונליין: בפייסבוק, וואטסאפ ואינסטגרם. פשוט בזכות קלות הבנייה של החנויות. בסבירות גבוהה - לרכישה הרבה יותר אימפולסיבית של מוצרים אונליין. בעיקר מוצרים לא יקרים או של מותגים שמשכילים לבנות נאמנות גבוהה וקהילה סביבם. וכנראה גם לעלייה תלולה אפילו יותר ברכישה אונליין – בזכות הזמינות.

מרשת חברתית למנוע אי-קומרס חזק

למעשה, אסתכן כאן בנבואה או שתיים (בתקווה שאלה לא מסוג הנבואות שניתנו לשוטים): הראשונה היא שאחרי תקופת הסתגלות ראשונית, ובטח אם וכאשר ישולב הארנק המסנג'רי, עסקים שלא יהיו בחנויות הפייסבוק האלה, ומוכרים מוצרים לא יקרים (מספרים ועד אביזרי אופנה), יראו ירידה משמעותית במכירות. פשוט כי המתחרים יתפסו את כל האימפולסיביים קודם.
קניות ברשתקניות ברשת
כרטיס אשראי? מי צריך את זה בכלל?
(צילום: shutterstock)
הנבואה השנייה היא שאימפולסיביות הקנייה וסוג החנות הזהה בין כולם, עשויים להוביל למצב שבו עסקים ייבחנו פחות בעיצוב ובנראות או בתמחור, אלא ביכולת לספק משלוח מהיר לסיפוק מהיר באותה מידה (מישהו הזכיר את אמזון?). וגם: בשירות לקוחות שיתאים לעלייה התלולה בדרישה להחליף מוצרים, ובפיתוח קהילת סושיאל ונאמנות מותג סביב החנות.
לסיכום, בחיבור כל הנקודות - פייסבוק הופכת מסושיאל נטו לשילוב בין סושיאל למנוע אי-קומרס חזק. וזה עוד לפני שהזכרתי את GrokNet, כלי מבוסס בינה מלאכותית לזיהוי מוצרי צריכה שיעזור לפייסבוק לפלח מי מתעניין באיזה מוצר. איך ייראו הרשתות החברתיות ביום שאחרי? זו כבר השאלה הבאה.
נעמי כרמי היא מנהלת מוח כוורת, מיזם המתאים מקצועני דיגיטל מעולים, שנבדקו ונבחנו, לעסקים קטנים ובינוניים שזקוקים להם