אפל תשלם 113 מיליון דולר במסגרת הסדר פשרה עם 33 מדינות בארה"ב ועם מחוז קולומביה (וושינגטון הבירה) בפרשת האטת האייפונים. פשרה זו מצטרפת לסכום של כחצי מיליארד דולר שהסכימה ענקית הטכנולוגיה לשלם לצרכנים בעקבות תביעה ייצוגית.
2 צפייה בגלריה
אייפון 6 ו-6 פלוס. בין המכשירים שהואטו
אייפון 6 ו-6 פלוס. בין המכשירים שהואטו
אייפון 6 ו-6 פלוס. בין המכשירים שהואטו
(צילום: AFP)
בדצמבר 2017 הודתה אפל כי נהגה להאט אייפונים באמצעות עדכוני תוכנה, על מנת שהסוללות יחזיקו מעמד ולא יגרמו לכיבוי פתאומי של המכשיר. מנגד, עלתה הטענה כי אפל עשתה זאת על מנת לעודד את המשתמשים לשדרג לאייפון חדש יותר. דגמי האייפון שאפל האטה בכוונה הם 6, 6 פלוס, 6S, 6S פלוס, 7, 7 פלוס ו-SE. החברה התנצלה על הפרשה (שזכתה בינתיים לכינוי Batterygate) ואיפשרה ללקוחות להחליף סוללה במחיר מוזל, אבל לא לכולם זה הספיק: משתמשים ברחבי העולם - וגם בישראל - הגישו תביעות ייצוגיות נגד החברה, ובכמה מדינות נפתחו נגדה חקירות. כך, למשל, היא נקנסה בצרפת ב-25 מיליון אירו. במרץ האחרון, תביעה ייצוגית שהוגשה בארה"ב הסתיימה בהסכם פשרה שבמסגרתו תשלם החברה כ-500 מיליון דולר למשתמשים שנפגעו (סכום של כ-25 דולר לכל אחד מהם).

"די למניפולציות"

התובע הכללי של מדינת אריזונה, מארק ברנוביץ', היה בין מובילי החקירה שהסתיימה אתמול בהסדר פשרה. "ענקיות הטכנולוגיה צריכות להפסיק לעשות מניפולציות על הצרכנים ועליהן לספר להם את האמת המלאה לגבי הפרקטיקות והמוצרים שלהן", אמר ברנוביץ'. הוא השווה את ענקיות הטכנולוגיה ל"גוליית" ואמר כי הוא מחויב להעמיד אותן במקומן כאשר הן מסתירות את האמת מהמשתמשים שלהן.
2 צפייה בגלריה
טים קוק
טים קוק
טים קוק. הסכים לשלם
(צילום: אפל)
במסגרת ההסדר, שטרם אושר סופית על-ידי שופט, תקבל מדינת קליפורניה את הסכום הגדול ביותר - 24.6 מיליון דולר. טקסס תקבל 7.6 מיליון דולר, אריזונה תקבל 5 מיליון דולר והסכום שנותר יחולק בין המדינות האחרות. במסמכים שהגישה לבית המשפט הבהירה אפל כי אין לראות בהסכם הודאה בכך שפעלה באופן בלתי ראוי. נציין כי מדובר בסכום קטן יחסית עבור החברה: ההכנסות השנתיות שלה עומדות על כ-275 מיליארד דולר ושווי השוק שלה מוערך בכשני טריליון דולר.