שישה חודשים, 12 גרמים וכמה מילימטרים מפרידים בין הגלקסי S20 אולטרה שיצא בפברואר לבין הנוט 20 אולטרה שמגיע לחנויות בימים אלה. המסכים של שני המכשירים באותו גודל, שניהם מצוידים באותה ערכת שבבים ויש נקודות דמיון נוספות. אבל בזמן ש-S20 אולטרה נראה לפעמים כמו מכשיר ניסיוני, נוט 20 אולטרה הוא כבר גרסה הרבה יותר מגובשת של טלפון עם מסך בגודל של כמעט 7 אינץ' (6.9 אינץ' במקרה הזה).
הוא עדיין עצום ולא ממש מתאים לאנשים שרוצים להשתמש בטלפון בנוחות ביד אחת, אבל היי, עכשיו זה לפחות אפשרי בלי להתאמץ יתר על המידה. אם ב-S20 מצאתי את עצמי משתמש בשתי ידיים רוב הזמן, כאן כבר חלק מהזמן אפילו לא שמתי לב שאני מחזיק בערך-טאבלט ביד אחת.
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
לא ממש נוח, אבל אפשרי להשתמש ביד אחת
(צילום: shutterstock)
הסיבה לכך היא שתצורת המסך בנוט 20 אולטרה יותר הגיונית - הוא צר יותר בשני מילימטרים, גבוה יותר במילימטר ודק יותר בשביעית מילימטר מה-S20 אולטרה. זה נשמע מזערי, אבל השינוי הזה מרגיש מאוד מהותי כשמחזיקים את המכשיר ביד. גם הורדת המשקל עוזרת.
בכלל, גם בגרסה השחורה המשעממת שקיבלנו, מדובר בטלפון נאה אם מתעלמים מהבליטה המאוד-מאוד משמעותית של רכיב הצילום. הן מקדימה והן מאחורה תמצאו כאן את הדור החדש של זכוכית Gorilla Glass מבית קורנינג, שזונח את שיטת המספרים לטובת שם מותג. אז זה לא גורילה גלאס 7, אלא Victus. בכל מקרה, הטקסטורה על גב המכשיר נוחה, אך חלקה קצת יתר על המידה בעיניי. מקדימה, הטלפון מגיע עם מגן מסך - החלטה נבונה צרכנית, אם כי הייתי מעדיף מגן שקשה יותר לשרוט.

שוליים צרים

מתישהו יימאס לי לכתוב על הסלידה שלי ממסכים עם שוליים קמורים, וההצלחה המסחרית של רבים מהם כנראה אומרת שדעתי היא דעת מיעוט, אבל גם בנוט 20 אולטרה זה הפריע לי. כן, הרבה פחות מבעבר, והיד כבר כמעט לא עושה בטעות פעולות על המסך כשכל מה שאני רוצה זה להחזיק את הטלפון. כן, אני מבין שככה מגיעים לגודל מסך כזה. אבל מה לעשות, זה עדיין לא נראה לי הגיוני לקרוא טקסט שבו האות הראשונה בכל שורה מתעוותת, או לצפות בתוכן עם שוליים מעוותים.
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
העט הוא אחד מהדברים המוצלחים במכשיר
(צילום: shutterstock)
אם אתם שותפים לדעה שלי, תשמחו לדעת שהנוט 20 הרגיל כולל מסך שטוח. אך כבר עכשיו אקדים ואומר שהוא לא כולל את החידוש המהותי ביותר, בעיניי, שסמסונג הכניסה לנוט 20 אולטרה. אבל לפני שנגיע לשם, בואו נחזור למסך. בכל מה שלא קשור לקימורים בשוליים שלו, הוא מצוין. באמת, מהמסכים הטובים שתוכלו למצוא בטלפון סלולרי כלשהו היום. כמו כל מסכי ה-AMOLED של סמסונג, הוא לא מנסה להיות מציאותי אלא צבעוני וכיפי, ועכשיו יש לו טריק חדש - קצב רענון דינמי.
סמסונג הציגה קצב רענון של 120 הרץ כבר בסדרת S20, אבל שם נדרשתם לבחור האם הכל יוצג ב-60 או ב-120 הרץ. רוצים תנועה חלקה יותר ונעימה לעין? בחרו 120 הרץ, אבל המחיר הוא שלא תוכלו לבחור ברזולוציית 4K וצריכת הסוללה של הטלפון תעלה. מגבלת ה-4K עדיין קיימת - ניתן לבחור את הרזולוציה הגבוהה רק עם קצב רענון של 60 הרץ - אבל זה לא מאוד משנה, כי ההבדל בגדלים האלה לא משמעותי בעליל.
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
טלפון נאה, גם בגרסה השחורה והמשעממת
(צילום: shutterstock)
בכל הקשור לקצב רענון, לעומת זאת, כבר לא צריך לבחור. הטלפון ישנה עבורכם את הקצב, מ-120 ועד לעשר תמונות בשנייה, על פי מה שמוצג על המסך. כשאתם בתפריט, למשל, אין צורך לרענן את המסך 120 פעמים שנייה. זה נותן לכם ליהנות מהאפקט הוויזואלי הבאמת-מצוין של קצב רענון גבוה, ובו בזמן לשמור על חיי הסוללה. הנוט 20 הרגיל, אגב, מוגבל ל-60 הרץ.
אבל לא קצב הרענון הוא החלק האהוב עליי במכשיר החדש, כי אם העט. אני לא אוהב לצייר או לכתוב על מסכי מגע, בין השאר כי זה כמעט תמיד מרגיש לי לא אמיתי. ויש מאחורי זה הסבר - זמן תגובה. אם יש לכם מסך מגע עם עט תומך, ואתם מעבירים את העט על המסך, רוב הסיכויים שהקו שאתם מציירים יתנהג כאילו הוא מחובר לעט עם גומייה, לא כאילו הוא יוצא מהחוד שלו. בזמן שלוקח למסך לצייר נקודה, אתם כבר במקום אחר לגמרי.

הדיו "יוצא" מהעט

אז הפעם - ושוב, החידוש הזה מוגבל רק לדגם האולטרה - מהנדסי סמסונג הצליחו להגיע לזמן תגובה של תשע מילישניות, שברוב המקרים גורם לי להרגיש שהדיו הווירטואלי "יוצא" ישירות מהעט. זה נעשה הן באמצעות שיפורי חומרה, והן באמצעות למידת מכונה. זה לא שינוי ויזואלי בלבד, הוא גם מקל על המוח שלכם להתמודד עם הפעולה שאתם מבצעים, כי אתם רואים את ההשפעה שלה בצורה מהירה יותר. מיקרוסופט הדגימה עוד לפני שמונה שנים את המשמעות של ירידה מ-100 מילישניות (הטכנולוגיה שהייתה בשלה אז) לירידה למילישנייה אחת, ושווה לצפות בווידאו הקצר שהם הכינו אז.
בסמסונג ישמחו לספר לכם שהעט החדש תומך ביותר מחוות אוויר מבעבר, אבל לא הצלחתי למצוא תסריט שבו מעניין אותי להשתמש בעט כשלט רחוק עבור הטלפון - מעבר ליכולת שקיימת כבר שנים להשתמש בו כדי לצלם. אני כן אגיד שזיהוי כתב יד בעברית עובד טוב, ושאפליקציית ה-Notes של סמסונג היא כלי מצוין עבור מי שרוצים להשתמש בעט. והפעם אפשר גם לכתוב הערות על קבצי PDF.
זה חלק מהדגש ששמים בחברה על שימושים עסקיים ובערך-עסקיים, שכוללים גם את DeX - ממשק מיוחד עבור מסכים גדולים. הפעם תוכלו לא רק לחבר את הטלפון למחשב עם כבל ולהפעיל DeX כיישום, או לחבר אותו למסך עם כבל כדי להציג את הממשק, אלא להזרים את DeX בצורה אלחוטית לכל מסך שתומך בטכנולוגיית Miracast. רוצים להציג מצגת PowerPoint מהטלפון על מסך גדול? זה קל יותר מאי פעם. רוצים נטפליקס? גם. אם כי בכל מה שקשור בווידאו עדיין עדיף לכם להשתמש בכבל.
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
צילום מאקרו בנוט 20 אולטרה
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אחרי השוליים הקמורים, רכיב הצילום הוא הדבר הכי פחות טוב בעיניי בטלפון הזה. כפי שכבר הזכרתי, מדובר בבליטה עבה ממש בפינה השמאלית-עליונה של גב הטלפון. ואני מבין לגמרי שרוב האנשים ישימו כיסוי על הטלפון, מה שיצמצם את הבליטה, אבל עדיין, זה נראה מוזר. העובי שלה הוא כמעט חצי מעובי המכשיר. בתוך הרכיב הזה יש שלוש מצלמות - אולטרה-רחבה עם חיישן 12 מגה פיקסל, זום אופטי x5 עם חיישן 12 מגה פיקסל ומצלמה רחבה עם חיישן 108 מגה פיקסל. בנוסף אליהן, יש כאן חיישן לייזר לצורך מיקוד.

ויש גם גימיק

אם אתם גרים בישראל, כנראה נחשפתם לקמפיין שסמסונג הפיקה למצלמה עם זום x100 של ה-S20 אולטרה שלה. אם יצא לכם להשתמש במכשיר, או קראתם את הביקורות, אתם יודעים שבין הקמפיין הזה לבין המציאות לא היה הרבה במשותף. אם הייתם מנסים לשחזר את הצילום של כלבלב שיושב על החוף מהמרחק שממנו סמסונג הציגה את זה, הייתם כנראה מקבלים כמה כתמים וצורות שיכולים להיחשב לכלב רק בתערוכת אמנות אבסטרקטית. אז בנוט 20 אולטרה המצלמה בכלל לא מגיעה לזום x100 אלא רק ל-x50 - ואין לראות בזה חיסרון.
האם זום x50 הוא יותר מגימיק כאן? לא ממש, אבל לפחות זה לא גימיק מוגזם שמשמש כעוגן שיווקי. כן חייבים לומר שבזכות זום אופטי x5, יחד עם תוכנה שמשתפרת מדור לדור, אפשר להוציא מהמצלמה הזו תמונות סבירות בזום x25 ותמונות טובות בזום x10-15. אחרי הטלפון הזה, קצת קשה לחזור לכמה מהמתחרים הבולטים, כמו אייפון 11 פרו, שעוצר ב-x10 וגם שם הוא לא ממש במיטבו.
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
זום x0.5
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
זום x1
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
זום x10
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
זום x20
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
11 צפייה בגלריה
נוט 20 אולטרה
נוט 20 אולטרה
זום x50
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
דבר דומה אפשר להגיד על חיישן ה-108 מגה פיקסל של המצלמה הרחבה. כן, אתם יכולים לצלם תמונה שבה שכל אחד מהפיקסלים האלה יהיה אחראי על נקודה אחת, אבל זה לא באמת משהו שתרצו לעשות רוב הזמן. התוצאות לא באמת נראות מפורטות יותר, ובמקרים רבים הביצועים גרועים יותר מהאלטרנטיבה - לתת לטלפון לאסוף מידע מכל תשעה פיקסלים לנקודה אחת, ולקבל תמונות 12 מגה פיקסל מצוינות. המצלמה האולטרה-רחבה היא הפחות מעניינת והפחות שימושית בטלפון, אבל אין מה לבוא אליה בתלונות.
יש שלושה מקומות שבהם מצלמת הטלפון הזה עושה דברים בצורה טובה יותר מרוב המתחרים. קודם כל, בצילומי לילה היא טובה יותר מזו של אייפון 11 פרו - התמונות מפורטות יותר, בהירות יותר וממוקדות יותר. שנית, מיקוד הלייזר כאן באמת משמעותי כשאתם מצלמים משהו ממרחק קטן. S20 אולטרה לקח הרבה פעמים את הזמן שלו עם מיקוד (וגם אז לא תמיד הצליח), אבל הטלפון הזה מתמקד מהר מאוד ומוציא תמונות חדות בצילום מאקרו.
המקום השלישי הוא צילום הווידאו. אם נשים בצד את רפלקס גלגול העיניים שמתעורר לנוכח היכולת, שהגיעה גם לטלפון הזה, לצלם וידאו ב-8K (אנחנו עדיין לא שם), הטלפון הזה עושה עבודה מצוינת בכל הקשור לייצוב של וידאו. והוא גם כולל, לראשונה אצל סמסונג, את היכולת להשתמש באוזניות בלוטות' עם מיקרופון כמקור אודיו חיצוני עבור הווידאו.
נוט 20 ונוט 20 אולטרה
חוץ מאשר בתחומים האלה, הכל כאן כפי שהיה. ברוב התמונות שתקבלו, המצלמה הזו לא פחות טובה מכל המתחרות שלה, אם כי ההעדפה הבסיסית של סמסונג היא להציג לכם צבעים עזים יותר מאשר מה שאתם רואים במציאות. זה אומר יותר כחול ואדום, פחות צהבהבות - גם אם עם העיניים אתם רואים משהו אחר.
ומה עם הסוללה? על פניו, יש כאן ירידה מ-5,000 מיליאמפר-שעה של S20 אולטרה ל-4,500 מיליאמפר שעה. מעשית, אבל, טכנולוגיות כמו קצב רענון דינמי עושות את העבודה, ובשימוש סביר הטלפון עבר יותר מיום וחצי של עבודה. בסוף שבוע הוא שרד יומיים. זה בהחלט הישג עבור סמסונג. חוץ מזה, יש כאן גם הטענה מהירה, אם כי רק ב-25 וואט, וכן הטענה אלחוטית - כמו גם היכולת להטעין בצורה אלחוטית מכשירים אחרים.
11 צפייה בגלריה
צילום לילה בנוט 20 אולטרה
צילום לילה בנוט 20 אולטרה
צילום לילה בנוט 20 אולטרה
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
11 צפייה בגלריה
צילום לילה באייפון 11 פרו
צילום לילה באייפון 11 פרו
צילום לילה באייפון 11 פרו
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
הוסיפו לכך 8 גיגה זיכרון, רמקולים לא רעים, בלוטות' 5.0 עם תמיכה ב-aptX, ווי-פי 6, חסינות מפני מים, ותקבלו מפרט שכאמור, לא שונה יותר מדי מזה של S20 אולטרה. גם הממשק, One UI 2.5, לא כולל עדכונים בולטים ונשאר אחד הטובים שאפשר למצוא בשוק כיום. המימוש שלו בטלפון הזה מהיר בצורה שלא מעוררת תהיות - הטלפון לא נתקע, לא מאט, מעלה יישומים בצורה מיידית ויכול באופן כללי להתמודד עם כל מה שתזרקו לכיוונו.

השורה התחתונה

כפי שאולי כבר שמתם לב, התלונות שיש לי לנוט 20 אולטרה הן מינוריות למדי. סמסונג בנתה סמארטפון מצוין עבור אנשים שלא נרתעים מטלפונים גדולים. אם אתם רוצים להשתמש בעט, אין לו באמת תחרות מבחינת איכות. אם עט לא חשוב לכם, יש כמה טלפונים אחרים שיכולים לתת לו פייט.
וכמובן שיש את עניין המחיר - נוט 20 אולטרה אינו רק מהגדולים שבטלפוני ארצנו, הוא גם מהיקרים שבהם. המחיר שלו חוצה את רף 4,000 השקלים, מה שהופך אותו ללא רלוונטי עבור רבים. למי ששוקל לרכוש אותו, אני בהחלט ממליץ קודם ללכת לחנות כדי הן להחזיק אותו ביד והן לנסות את העט שלו. החוויה הראשונה עלולה לשכנע אתכם לוותר עליו, השנייה עשויה לגרום לכם לרכוש אותו.