את ה-Snapdragon 8 Gen 2, ערכת הדגל החדשה של חברת קוואלקום (Qualcomm), זכינו לראות לראשונה כבר בשבוע שעבר במסגרת אירוע ההשקה הרשמית שקיימה החברה בהוואי. אך לצד כל שיפורי הביצועים היבשים חשפה החברה גם את השיפורים שלה בתחום הצילום - שפותחו ברובם בישראל. מטרת העל: להחליף את מצלמות ה-DSLR המקצועיות בסמארטפונים.
2 צפייה בגלריה
Snapdragon 8 Gen 2: אומרים שלום לבינה מלאכותית
Snapdragon 8 Gen 2: אומרים שלום לבינה מלאכותית
Snapdragon 8 Gen 2: אומרים שלום לבינה מלאכותית
(צילום: Qualcomm)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

תעודת זהות

כאמור, קוואלקום חשפה את ערכת הדגל החדשה שלה עוד בשבוע שעבר. הערכה החדשה, שקיבלה את השם Snapdragon 8 Gen 2, תהיה המשך ישיר של ערכת השבבים הקודמת של החברה, שתפעיל את דגמי הדגל החדשים של מיטב יצרניות הסמארטפונים. נכון לרגע זה ידוע על מספר יצרניות שיעשו שימוש בערכת השבבים החדשה, בהם וואן פלוס (OnePlus), אופו (Oppo), ויוו (Vivo), אסוס (Asus), סוני (Sony) ועוד. חלק מאותן יצרניות מתכננות להשיק דגמים שיגיעו עם ערכת השבבים כבר במהלך החודשים האחרונים של שנת 2022.
על-פי קוואלקום, ערכת השבבים החדשה צפויה לספק שיפור של 35% בביצועי המעבד, עד 25% שיפור בביצועים הגרפיים, וכל זאת לצד שיפור של 40% בכל מה שקשור על צריכת חשמל ויעילות. ערכת השבבים כמובן תספק תמיכה בקישוריות הרשת 5G, זאת לצד תמיכה בקישוריות WiFi 7.
בפועל קוואלקום סיפקה כאן לא מעט שינויים על מנת להפוך את ערכת השבבים הזו לחיית הביצועים שהיא: ערכת השבבים מבוססת על ארכיטקטורת ARMv9, והיא כוללת 8 ליבות שסודרו במערך חדש, שאמורות לספק את שיפור הביצועים המרשים לו קוואלקום מצפה.
אך השינוי הגדול באמת של דור הדגל הנוכחי של החברה הוא שבב חדש נוסף, לו קוואלקום קוראת "Hexagon", שהוא למעשה שבב ייעודי לחישובי בינה מלאכותית. גם פה מבטיחה קוואלקום שיפורים מקצה לקצה, אם כי כאן היא מצפה לשיפור של לא פחות מ-435% בכל הקשור לביצועי בינה מלאכותית בהשוואה לדור הקודם.

כשבינה מלאכותית וצילום נפגשים

אחד השיפורים המתאפשרים הודות לשבב ההקסגון החדש הוא שיפור משמעותי ביכולות עיבוד התמונה של קוואלקום, שפותחו ברובן על-ידי חטיבת הצילום הישראלית של החברה. מערכת עיבוד התמונה החדשה של החברה, לה היא קוראת "Cognitive ISP", מנצלת את יכולות החישוב המרשימות של שבב ההקסגון על מנת לספק חווית צילום חכמה וטובה יותר, שתאפשר למשתמשים לקבל תמונות טובות יותר תוך צמצום משמעותי של צרכי החישוב של המערכת - דבר שכמובן יסייע בשיפור צריכת החשמל וכתוצאה מכך גם בשיפור של חיי הסוללה.
2 צפייה בגלריה
כשבינה מלאכותית וצילום נפגשים
כשבינה מלאכותית וצילום נפגשים
כשבינה מלאכותית וצילום נפגשים
(צילום: Qualcomm)
אז איך זה בדיוק עובד? האמת שזה יותר פשוט ממה שזה עשוי להיראות: אחרי שצילמנו את התמונה שלנו, שבב ההקסגון מתחיל לעבד את התמונה ולקטלג אותה לנושאים - בגדים יקוטלגו בקטגוריה משלהם, זאת לצד קטגוריות נוספות כגון שמיים ועצים. המערכת מסוגלת בנוסף לקטלג באופן נפרד פנים וגוף אנושיים, עם דיוק קטלוג עד רמת האיבר (כך למשל העיניים, הגבות והשיער יקבלו קטגוריה משלהם). נכון לרגע זה המערכת מסוגלת לחלק את התמונה לשמונה שכבות אלמנטים שונות (במקרים בהם המערכת לא מצליחה לקלטג באופן חד משמעי אלמנט מסוים, אותו אלמנט יקבל את הקטגוריה "Undefined" - לא מוגדר).
בשלב הבא עוברת התמונה המנותחת בחזרה למעבד התמונה, שמכייל את כל אחת מהקטגוריות באופן נפרד - נציין כי כאן רמת הכיול נקבעת על-ידי ההגדרות יצרנית הסמארטפון, ולא על ידי קוואלקום עצמה. בשיטה זו ניתן לשלוט על כל אחד מהאלמנטים של התמונה באופן נפרד וחכם, שיבטיח צמצום רעשים ושיפור כללי של איכות התמונה הסופית שתסופק למשתמש. ראוי כמובן לציין שכל התהליך הזה קורא בתוך מאיות השנייה, ושבפועל המשתמש מצלם את התמונה ומקבל את התוצאה המעובדת והסופית באופן כמעט מיידי. זה זמן טוב להגיד שכל יכולות הבינה המלאכותית של המערכת עובדות גם בזמן צילום וידאו.
שבב ההקסגון מספק ליכולות הצילום של קוואלקום עוד מגוון רחב של שיפורים, בהם שיפורים למערכת צילום הבוקה (Bokeh) שמסוגלת לספק ביצועים משופרים וחכמים יותר הודות ליכולות הבינה המלאכותית שנוספו למערכת, זאת לצד פיתוחים נוספים כגון מערכת חדשה לשיפור הנראות בזמן צילום תמונות בתנאי אור נמוכים.
כמו כן, פיתוחים עתידיים של החברה שצפויים להגיע למעבד הדגל שלה בשנה שעברה יקחו את יכולות הבינה המלאכותית שלב נוסף קדימה - אחד מאותם חידושים היא מערכת החלפת הרקע של החברה, שתאפשר למשתמשים לצלם בקלות תמונות בעלות רקע מותאם אישית שהוגדר על-ידי המשתמש, באפקט שמזכיר מאוד יכולות של מסך ירוק.

הכדור בידי היצרניות

אין ספק שבמבט ראשוני, השינויים והשיפורים החדשים שקוואלקום מציעה נראים מאוד מבטיחים, אך יחד עם זאת חשוב לזכור דבר אחד מרכזי מאוד והוא שאחרי כל זה, קוואלקום היא לא זו שמייצרת סמארטפונים עבורנו, אלא רק מספקת את הגישה לערכת השבבים ולטכנולוגיות שמגיעות איתם. המשמעות היא שכל אחת מהטכנולגיות שעליהן דיברנו כאן תגיע אלינו אך ורק אם יצרנית הסמארטפון שנרכוש תרצה בכך.