אחרי לא מעט ציפייה ושמועות בשנה החולפת, אפל השיקה סוף כל סוף בתחילת החודש שעבר את סדרת אייפון 14 עם ארבעה דגמים חדשים: אייפון 14, אייפון 14 פלוס, אייפון 14 פרו ואייפון 14 פרו מקס.
יחד עם זאת, שניים מאותם דגמים, אייפון 14 ואייפון 14 פלוס, לא מציעים חידוש משמעותי בהשוואה לאלה שקדמו להם. למעט נטישת דגם המיני לטובת דגם הפלוס שכעת מציע מסך בגודל 6.7 אינץ', מדובר במכשירים הזהים לחלוטין למה שקיבלנו בשנה שעברה עם סדרת אייפון 13 - אפילו המעבד זהה לזה של שנה שעברה. כל זה כמובן משאיר אותנו עם משימה מרכזית אחת והיא לבדוק את השינוי המשמעותי האמיתי שמביאה סדרת המכשירים החדשה בדגמי הפרו והפרו מקס ולקבוע - האם מדובר בשינוי שמצדיק שדרוג?

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ברוכים הבאים לאי הדינמי

דגמי הפרו של סדרת אייפון 14 כוללים שינוי מרגש שהצליח להפתיע לטובה אפילו אותי, משתמש אנדרואיד שדי סולד מהשטיקים של אפל: האי הדינמי. אפל עיצבה מחדש את המגרעת השחורה והמוכרת שהיינו רגילים לקבל בחלקו העליון של האייפון, ובמקומה כעת ממוקם לו האי הדינמי - מגרעת חכמה ודינמית המתממשקת באופן מלא עם הפעולות השונות שנעשה במסגרת השימוש שלנו באייפון.
7 צפייה בגלריה
האי הדינמי
האי הדינמי
האי הדינמי
(צילום: רועי האן)
אפל הוסיפה לכאן לא מעט שינויים מעניינים: נוכל למשל לראות בבירור את הזמן שנותר לשעון העצר שהפעלנו, ואם נפעיל שיר תוך כדי? המגרעת תתחלק לשני חלקים ותציג לנו בבירור את הסטטוס של כל אחת מהפעולות. ראוי לציין לטובה את האנימציות החלקות והמרשימות שאפל כללה לכל אחת מאותן פעולות, שבהחלט הופכות את האי הדינמי לתוספת איכותית ומושקעת למדי עם דגמי הפרו של האייפון 14. מעבר לאי הדינמי אפל כללה עוד כמה שדרוגים מעניינים, בהם תמיכה בתקשורת לוויינית שאמורה לאפשר למשתמשים לשלוח אותות מצוקה בזמן סכנה, גם אם אין בקרבתם קליטה סלולרית יציבה, באמצעות חיבור ישיר ללוויין. לצערנו, הפיצ'ר הזה לא זמין נכון לרגע זה בישראל כך שלא הייתה לנו דרך לבחון אותו.

המסך שמשאיר לגלקסי S22 אולטרה אבק

שינוי מבורך נוסף שזכינו לקבל בדגמי הפרו בא לידי ביטוי במסך, שאמנם לא גדל יותר מידי ברזולוציה אך כן כולל לראשונה בסדרת האייפון תמיכה בבהירות מקסימלית של עד לא פחות מ-2,000 ניטים. הבהירות הגבוהה הזו תהיה כמובן רלוונטית בעיקר בזמן שימוש באייפון תחת שמש ישירה, אך במדינה שטופת שמש כמו שלנו אין ספק שמדובר בשדרוג מרשים בהחלט, שמשאיר אבק אפילו לגלקסי S22 אולטרה שתומך בבהירות מקסימלית של עד 1,750 ניטים.
מעבר לזה ראוי לציין את איכות המסך של אייפון 14 פרו: פאנל ה-Super Retina XDR של אפל ממשיך לעשות חיל גם השנה הודות לכיול צבעים מרשים וכעת גם הבהירות הגבוהה, וזהו ללא ספק אחד מהמסכים היותר פונקציונליים, מהנים וטובים לשימוש שניתן למצוא היום בסמארטפון. גם התמיכה בקצב הרענון הגבוה של עד 120 הרץ מבורכת ובהחלט מוסיפה לחווית השימוש. מתחת למסך נקבל גם מעבד חדש, ה-A16 Bionic, שהצליח לעמוד בקלות בכל פעולה שניסיתי לזרוק עליו: משיטוט סתמי בפייסבוק, דרך כתיבת הסקירה הזו ועד סשן גיימינג עצבני שנמשך כמה שעות טובות - האייפון 14 פרו לא גמגם אפילו לשנייה.
7 צפייה בגלריה
אייפון 14 פרו
אייפון 14 פרו
מסך שמשאיר אבק גם ל-S22 Ultra
(צילום: רויטרס)
שינוי נוסף שזמין אך ורק בדגמי הפרו של האייפון 14 נכון לכתיבת שורות אלה הוא התמיכה בפיצ'ר ה-"Always On Display", זה שמאפשר לנו להשאיר את המסך של האייפון דולק באופן תמידי גם בזמן שאנחנו לא משתמשים בו על מנת שהוא יציג לנו באופן קבוע את השעה ואת ההתראות שנקבל למכשיר.
אז האם אפל הצליחה לספק ביצוע טוב לפיצ'ר הזה? האמת שלא ממש - אפל החליטה בשונה מיצרניות אחרות שלא להחשיך את המסך לחלוטין ורק להציג את השעה, אלא רק לעמעם קלות את המסך. אז איפה הבעיה? מעבר לעובדה שזה ללא ספק מוריד מחיי הסוללה של המכשירים, מדובר ברמת עמעום שעדיין מאוד נראית כאילו המסך דולק - דבר שבהחלט מבלבל ומציק כשאנחנו באים לכבות את המסך של המכשיר במחשבה שהוא דולק כשבפועל הוא בכלל במצב AOD. אפל בהחלט צריכה לחשב מסלול מחדש עם הפיצ'ר הזה במידה והיא רוצה שהוא יהיה רלוונטי לקהל משתמשים רחב יותר.

חזון הצילום של אפל השתדרג, בערך

אפל כללה בנוסף לאי הדינמי עוד שינוי די משמעותי לחומרה של דגמי הפרו כשהציגה לראשונה את השינוי המשמעותי ביותר שראינו למערכי הצילום של האייפון משנת 2015 - חיישן ראשי ברזולוציית 48 מגה-פיקסל שיחליף את חיישן ה-12 מגה-פיקסל שפקד את מכשירי האייפון החל מהאייפון 6S ועד היום.
איכות הצילום של האייפון תמיד הייתה מאוד מוערכת, והשנה אין ספק שרבים יגידו שאפל הצליחה לעשות זאת שוב ושמדובר במערך הצילום הטוב ביותר שניתן למצוא היום בסמארטפון. בפועל לעומת זאת, לא הצלחתי להרגיש בשינוי תהומי באיכות הצילומים של האייפון 14 פרו בהשוואה לאלה של דגמי אייפון קודמים (בהשוואה לאייפון 13 בכלל), ואפילו שאין ספק שהשנה נקבל צילומים בעלי כמות פרטים גבוהה יותר אם ממש נתאמץ לחפש אותם, עדיין לא הייתי ממהר להגיד שמדובר בשינוי שירגיש סופר משמעותי לרוב המשתמשים.
7 צפייה בגלריה
מצלמה ראשית 48 מגה-פיקסל
מצלמה ראשית 48 מגה-פיקסל
מצלמה ראשית 48 מגה-פיקסל
(צילום: רועי האן)
אבל למה זה ככה? למה אפילו אחרי שדרוג החיישן בצורה יחסית משמעותית עדיין מקבלים תמונות שמזכירות את אלה של שנה שעברה? ובכן, אפל לא ממש ממהרת להגיד לכם שאפילו שיש לכם באייפון 14 פרו חיישן ברזולוציית 48 מגה-פיקסל, התמונות שתצלמו עדיין יהיו ברזולוציה של 12 מגה-פיקסל.
אז איפה החיישן כן מספק תמונות ב-48 מגה-פיקסל? רק בזמן צילום תמונות ב-ProRAW, פורמט שאותו צריך להגדיר ידנית במכשיר. הוא רלוונטי בעיקר עבור צלמים מקצועיים ונועד לספק יכולות עריכת תמונה טובות יותר לאלה מאיתנו שעורכים את הצילומים שלהם באמצעות תוכנה ייעודית לכך. ואם בכל זאת תרצו לצלם ב-ProRAW גם בלי קשר ליכולות העריכה שהוא מספק? חשוב שתדעו שהתמונות בפורמט הזה כבדות בהרבה מהתמונות הרגילות של האייפון מה שמשמעותית יתפוס לכם יותר שטח אחסון במכשיר ויקשה בהחלט על שיתוף מהיר ונוח שלהן ברשתות חברתיות למשל.
7 צפייה בגלריה
חתימת צבע טבעית
חתימת צבע טבעית
חתימת צבע טבעית
(צילום: רועי האן)
7 צפייה בגלריה
קצת שקיעה
קצת שקיעה
קצת שקיעה
(צילום: רועי האן)
7 צפייה בגלריה
ביצועים טובים גם בצילומי תקריב
ביצועים טובים גם בצילומי תקריב
ביצועים טובים גם בצילומי תקריב
(צילום: רועי האן)
7 צפייה בגלריה
יפה כאן בשומרון
יפה כאן בשומרון
מבט על השומרון
(צילום: רועי האן)
זה כמובן לא אומר שמערך הצילום של האייפון 14 פרו לא טוב: איכות הצילומים בהחלט מורגשת, וחתימת הצבע הטבעית של אפל ללא ספק מרשימה ומספקת. יחד עם זאת עדיין אין תמיכה ביכולות זום אופטי מרשימות כפי שזכינו לקבל בגלקסי S22 אולטרה (האולטרה תומך בזום אופטי עד פי 10 בעוד והאייפון 14 פרו תומך בזום אופטי עד פי 3 בלבד), מה שבהחלט עשוי לפגום בחוויה ולמנוע יכולות צילום מרשימות באמת. כך או כך, עדיין מדובר במערך צילום פרקטי בהחלט שסביר שיתאים לכל דרישות הצילום של רוב המשתמשים. ומה באשר למצלמת הסלפי? היא נותרה זהה כמעט לחלוטין לזו של שנה שעברה, כך שגם כאן לא הצלחתי לחזות בשינוי תהומי שמצדיק שדרוג.

סוללה ליום שלם

גם השנה חיי הסוללה של דגמי הפרו הצליחו להרשים אותנו - מבדיקות שערכנו במהלך השבוע האחרון, אייפון 14 פרו הצליח לספק לנו בערך 7.5 שעות מסך לפני הצורך בטעינה, ואייפון 14 פרו מקס? לא פחות מ-10 שעות מסך מלאות - מרשים בהחלט. יחד עם זאת אפל עדיין מתעקשת שלא לספק לנו יכולות טעינה מהירות באמת, וגם השנה, אפילו שאפל לא מצהירה על כך רשמית, נראה שיכולות הטעינה המהירות של אפל זהות לאלה של שנה שעברה עם תמיכה בטעינה חוטית בהספק של בערך 30 וואט.

כמה עולה?

מכשירי האייפון מעולם לא היו זולים, אך באופן מפתיע השנה אפל לא שינתה את המחיר שלהם השנה כלל (האייפון 14 למשל עולה בדיוק כמו האייפון 13). אז כמה עולים דגמי הפרו?
מחירי אייפון 14 בישראל
דגם הפרו הרגיל המגיע עם 128 גיגה-בייט של נפח אחסון יעלה לכם בערך 4,700 שקלים. ודגם הפרו מקס עם נפח אחסון זהה? לא פחות מ-5,000 שקלים.

השורה התחתונה

אפל ללא ספק הצליחה להציג כמה שינויים מעניינים בהחלט לדגמי הפרו של האייפון 14, אך בכנות קשה לנו להגיד שמדובר בשינוי משמעותי שמצדיק שדרוג אם אתם מחזיקים כיום באחד מדגמי האייפון שהושקו בשנים האחרונות. יחד עם זאת, במידה ואתם מחזיקים באייפון ותיק יותר שהושק לפני 3 שנים ויותר (החל מהאייפון 11 דרומה), אין ספק שמדובר בשדרוג משמעותי שבהחלט יצליח לספק אתכם.
מכשירים לסקירה סופקו על ידי רשת iStore, המשווקת הרשמית של אפל בישראל