לפני שנתיים החליטה סמסונג שלסמארטפון הכי מתקדם בסדרת גלקסי S יקראו אולטרה. אבל מה הופך טלפון ל"אולטרה"? נכון, כל המכשירים האלה נבנו סביב מסכים עצומים בגודל 6.8-6.9 אינץ', אבל הגודל הוא לא מה שהופך מכשיר ל"אולטרה" - לכולם יש מכשירי ענק. אז מה בכל זאת מאפיין מכשיר עם שם כל כך בומבסטי? סמסונג שינתה, או נכון יותר עדכנה, את תשובתה משנה לשנה.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S22 אולטרה
גלקסי S22 אולטרה
גלקסי S22 אולטרה. היורש האמיתי של סדרת הנוט
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

ב-2020 הבידול של הטלפון היה מסך מתקדם ומצלמת פריסקופ עם זום אופטי מרשים. ב-2021 החברה הקוריאנית ניסתה לייצר את הסמארטפון המאוד-גדול הכי נוח ומתקדם בשוק (ודי הצליחה), ואילו השנה היא מעדכנת את תשובתה עוד פעם: S22 אולטרה הוא ממשיך דרכה של סדרת הנוט עם עט המגע, שכנראה יצאה לגמלאות.
עט מגע מובנה הוא בידול הרבה יותר מעניין מכל מה שהשם "אולטרה" הציע בעבר, ועבור אלה מכם שאהבו את מכשירי הנוט, הוא מקל מאוד על הבחירה בין הטלפון הזה לבין אחיו הקטנים יותר, S22 ו-S22 פלוס. עוד מעט נתעכב על מה שהעט הזה מאפשר, אבל כבר עכשיו אגיד שכסמארטפון ענק עם עט מגע מובנה, הטלפון הזה הוא לא פחות ממצוין.
אם לא אכפת לכם מהעט, הפרמטר שיכול להקל הכי הרבה על הבחירה בין האולטרה לרוב הטלפונים האחרים בשוק הוא הגודל והמשקל שלו. כמו קודמו, S22 אולטרה בנוי סביב מסך בגודל 6.8 אינץ', ומשקלו עומד על 228 גרם. לשם השוואה, S22 פלוס עם מסך 6.6 אינץ' שוקל 195 גרם, ואילו S22 הרגיל שמצויד במסך בגודל 6.1 אינץ' שוקל 167 גרם. אלה הבדלים משמעותיים, כמו גם העובי - דגם האולטרה עבה יותר ב-1.3 מילימטרים משני אחיו הקטנים, מה שאולי לא נשמע הרבה אבל בהחלט מורגש כשמחזיקים אותו או שמים אותו בכיס.
ויזואלית, S22 אולטרה הוא טעם נרכש. במקום פינות מעוגלות יש כאן זוויות חדות, וסמסונג ויתרה על הבליטה המלבנית של רכיבי הצילום בגב המכשיר. במקום זאת, כל עדשה (וכן חיישן הלייזר) קיבלה בליטה משלה. משהו באסתטיקה של העיצוב הזה הפריע לי; זה נראה כאילו לטלפון הזה יש עיניים. כן אציין שזה פתר בעיה שהייתה לי, בתור שמאלי, עם הדגם מאשתקד: בהיעדר הבליטה, נוח לי יותר להחזיק את הטלפון ביד שמאל.
מה שאינו טעם נרכש זה המסך של המכשיר. הוא עצום, חד להפליא (1440x3088) ומתרענן בקצב של עד 120 הרץ. זו גם השנה השנייה שהצורה של המסך לא מאפשרת לי לכתוב את המניפסט הקבוע שלי נגד שוליים קמורים במסכים - הוא לא רלוונטי כבר, היות והקימור מספיק עדין כדי לא להפריע ולא לגרום ללחיצות מיותרות. במקום זה, יש לי השנה תלונה מינורית יותר - בטלפון שתומך בעט מגע, מן הראוי שכל שטח המסך יוכל להיות בשימוש על ידי העט, והקצוות הקמורים אינם שימושיים.

מהירות העט

אם כבר בעט עסקינן, נזכיר כי גם S21 אולטרה תמך בכזה, אבל לא כלל מקום לאחסון שלו. הפעם העט מאוחסן בתוך הטלפון, ממש כמו במכשירי נוט. למעשה, על כל דבר שנוגע לעט הזה אפשר להגיד "ממש כמו במכשירי נוט". סמסונג שכללה לאורך שנים רבות את החיבור בין גרסת אנדרואיד שלה והיישומים שלה לבין עט המגע, וכל זה הגיע גם לכאן. מוציאים את העט בזמן שהמסך כבוי? תוכלו לכתוב לעצמכם הערה מהירה. רוצים לסמן חלק בתמונה ולחתוך אותו? אפשר. רוצים לתמלל טקסט כתוב למודפס? בוודאי (כולל בעברית, עם זיהוי מצוין של השפה). הכפתור בעט יכול לשמש אתכם כלחצן המצלמה, והזזת העט כאילו הוא שרביט קסמים משנה מצבי צילום.
השיפור האחד שהרגשתי בעט, ולאחר מכן וידאתי גם במפרט, הוא שהעט מהיר יותר. סמסונג טוענת שהורידה את מהירות התגובה מ-9 ל-2.8 מילישניות. מהירות תגובה היא עניין חשוב למי שמציירים עם הטלפון, כי היא מאפשרת לייצר אשליה של עט אמיתי - אתם מזיזים את העט, והחומר, במקרה הזה מסך, מגיב. כשמהירות התגובה איטית, נראה שקו הציור רודף אחרי העט, וזה קצת מציק. פה, לא הרגשתי באיחור בתנועת הקו גם במבט מקרוב.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S22 אולטרה
גלקסי S22 אולטרה
כמו עיניים שמסתכלות עליך. הצד האחורי של גלקסי S22 אולטרה
(צילום: shutterstock)
אני עדיין לא מצליח להבין מדוע סמסונג מתעקשת לאפשר לאנשים להגיע לזום x100 עם מצלמה שבבירור לא מיועדת לזה - חוץ מאשר סיבות שיווקיות. כשצילום לילה החל לאפשר לראות בחושך דברים שעין אנושית לא רואה, זה היה מגניב כי זה היה שימושי - יש ערך למצלמה שיודעת לתפוס יותר פרטים. אבל אני לא מבין למה שארצה לצלם כלב מפוקסל ממרחק כמה מאות מטרים, או להתלהב מזה שהטלפון הצליח לצלם ממרחק 9 מטר חלק מהטקסט שעל התווית של בקבוק יין. מה עוד, שצילומים בזום המקסימלי דורשים חצובה או התעסקות של שניות (ולפעמים דקות) ארוכות כדי למקד את הצילום בדיוק במקום הנכון.
עד x10, הזום הזה (שמבוסס על טכנולוגיה של CorePhotonics הישראלית שנרכשה על ידי סמסונג) עושה עבודה פשוט מצוינת, עם שיפור מינורי אך מורגש מאשתקד בעיבוד התמונות וחדותן. כמי שרוב השנה מסתובב עם סמארטפון בלי זום מתקדם במיוחד, כשאני תופס את עצמי חושב "אבל החתול הזה לא רחוק מכדי שאצלם אותו, לא עם הטלפון הזה לפחות", זה גורם לי להצטער קצת יותר על זה שבקרוב אצטרך להחזיר את המכשיר.
בכל שאר הדברים, סמסונג שוב מציעה את אחד ממערכי הצילום הטובים ביותר בשוק היום - כזה שלא צפוי לגרום לרוב רובם של המשתמשים להתאכזב מהתוצאות. יש כאן מצלמה רחבה עם חיישן 108 מגה-פיקסל, מצלמת פריסקופ עם חיישן 10 מגה-פיקסל, מצלמת טלפוטו עם חיישן 10 מגה-פיקסל ומצלמה אולטרה-רחבה עם חיישן 12 מגה-פיקסל. המצלמה הקדמית מצוידת בחיישן 40 מגה-פיקסל. אלה שיפורים מינוריים בהשוואה לאשתקד - עדשות קצת יותר רחבות וחיישנים קצת יותר גדולים.
שיפורי התוכנה במנגנון הצילום נחמדים אבל לא בדיוק טרנספורמטיביים. אפשר לצלם במצב לילה תמונות ברזולוציית 108 מגה-פיקסל עכשיו, אבל קשה לי לדמיין למה שתרצו לעשות את זה אלא אם אתם במקרה בגורד שחקים בלילה ומנסים לתפוס כל פרט ופרט של העיר הפרוסה לפניכם. גם מצב הפורטרטים טוב יותר מאי פעם, אבל לא בצורה שתגרום לבעלי מכשירי דגל מהשנתיים האחרונות לזרוק את הטלפונים שלהם לפח.
לא הבחנתי בשיפורים מהותיים במצב הווידאו: הוא טוב מאוד, אבל אין כאן משהו מעניין במיוחד. סמסונג עדיין מנסה לגרום לכם לצלם ב-8K, בין השאר כדי למכור לכם אחר כך טלוויזיה שעליה תוכלו לנגן תוכן 8K, אבל גם ב-2022 אני ממליץ לכם לצלם ב-4K כי בקושי אפשר להרגיש בהבדל, אם בכלל. אבל גם אם החידושים לא מאוד מרגשים, יש מעט מאוד טלפונים שבאופן עקבי יכולים לייצר תמונה טובה כמעט בכל תסריט. S22 אולטרה הוא אחד מהם, עם ערך מוסף בדמות הזום הטוב מאי פעם.
3 צפייה בגלריה
גלקסי S22 אולטרה
גלקסי S22 אולטרה
הממשק עומד במקום. גלקסי S22 אולטרה
(צילום: shutterstock)
אין הרבה מה לומר על הביצועים של הטלפון הזה ועל הגרסה של סמסונג לאנדרואיד 12. הכל כאן כמצופה ממכשיר דגל של סמסונג. S22 אולטרה מצויד בערכת השבבים החדשה ביותר של קוואלקום, Snapdragon 8 Gen 1, שאחראית ליכולתו להתמודד עם כל דבר שתזרקו לכיוונו פחות או יותר. יש לו גם 8-12 גיגה של זכרון, בהתאם לגרסה, ושטחי אחסון שנעים בין 128 גיגה לטרה-בייט. הסוללה, בנפח של 5,000 מיליאמפר-שעה, שרדה היטב יום וחצי בשימוש מתון.

בשורה מצוינת לחובבי הנוט

ממשק ה-OneUI של סמסונג ממשיך להיות סביר והוא בין ממשקי האנדרואיד הטובים ביותר שאינם הגרסה הנקייה. בשנה שעברה הרגשתי שהוא הולך קצת אחורה ומתחיל שוב לסבך עניינים אחרי כמה שנים שבהם ניסה דווקא להפוך הכל לפשוט יותר, אבל הגרסה הנוכחית שלו בעיקר עומדת במקום. יש כאן מימוש לא רע לרעיון ההתאמה בין צבעי הרקע בטלפון לצבעי הממשק, שאותו גוגל הציגה כאחד החידושים המהותיים של אנדרואיד 12, אבל אני לא יכול להגיד שזה גרם לי לאהוב את הטלפון יותר או פחות.
אם חיכיתם שנה וחצי לנוט חדש, S22 אולטרה הוא בשורה מצוינת. זה הטלפון שרציתם ובבמחיר שסמסונג כבר די הרגילה אתכם אליו - כ-4,800 שקלים. אם אתם מחפשים מכשיר דגל עם מסך עצום ולא רגישים למחיר, הוא יכול להתאים גם לכם. בקטגוריות האלה כמעט ואין לו תחרות. אם שני הדברים האלה לא מעניינים אתכם, כנראה שתעדיפו להסתכל על שני הדגמים הקטנים והזולים יותר בסדרת S22 (וכן, אתם יודעים, גם על טלפונים של חברות אחרות), שיספקו לכם תמורה טובה יותר למחיר.