טיקטוק הייתה האפליקציה הרווחית ביותר בחנויות של אפל וגוגל ברבעון השלישי של 2020 - כך עולה מדו"ח של חברת המחקר Sensor Tower. הרכישות של המשתמשים במסגרת הרשת החברתית הסינית לשיתוף סרטונים זינקו ב-800 אחוז בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, בדיוק בזמן שהקמפיין של הנשיא טראמפ להחרמת האפליקציה הגיע לשיאו. אחת הסיבות: משבר הקורונה שגורם למשתמשים ברחבי העולם, ובעיקר ילדים ובני נוער, להוציא יותר כסף על אפליקציות ומשחקים.
3 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
על גג העולם. אפליקציית טיקטוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
ב-Sensor Tower אומרים כי משתמשים ברחבי העולם הוציאו ברבעון השלישי 29.3 מיליארד דולר על אפליקציות ורכישות שונות במסגרתן. מדובר בזינוק של 32 אחוזים בהשוואה לרבעון המקביל בשנת 2019. עם זאת, יש לציין שגם בשנת 2019 נרשמה קפיצה של 24 אחוזים ברכישות: מסתבר שבשנים האחרונות יש עלייה חדה בנכונות של המשתמשים לפתוח את הארנק ולשלם על אפליקציות ועל מוצרים שונים בתוכן.
משתמשי אפל הוציאו 19 מיליארד דולר על רכישת אפליקציות, מנויים ורכישות בתוך אפליקציות ברבעון השלישי. משתמשי אנדרואיד, לעומת זאת, הוציאו כ-10.3 מיליארד דולר בחנות גוגל פליי. האפליקציה הרווחית ביותר אחרי טיקטוק היא יוטיוב, פלטפורמת שיתוף הסרטונים שבבעלות גוגל, ואחריה שירות ההיכרויות טינדר. במקום הרביעי - טנסנט וידאו, אפליקציה שאתם לא ממש אמורים להכיר אם אתם לא גרים בסין. במקום החמישי - שירות הסטרימינג החדש יחסית דיסני פלוס.
דירוג sensor tower
3 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ
דונלד טראמפ
סימן מטרה. הנשיא טראמפ
(צילום: רויטרס)
ומה לגבי הורדות? טיקטוק הצליחה להדיח את זום והפכה לאפליקציה עם הכי הרבה הורדות ברבעון השלישי. בהמשך הרשימה: פייסבוק, זום, וואטסאפ ואינסטגרם. פייסבוק אמנם ספגה ירידה קלה של שני אחוז בהורדות, אבל נזכיר שגם וואטסאפ ואינסטגרם נמצאות בבעלותה ולפיכך האימפריה של צוקרברג עדיין שולטת ביד רמה ברשימה.

בפסגה למרות הכל

טיקטוק הגיעה לשיא הפופולריות שלה בעולם על אף, ואולי בגלל, הקמפיין של נשיא ארה"ב נגדה. טראמפ טען שהאפליקציה מסכנת את הביטחון הלאומי מפני שהיא עלולה להעביר מידע למשטר הסיני והחליט שהיא תוחרם בארה"ב אלא אם תירכש על-ידי חברת טכנולוגיה אמריקנית עד 15 בספטמבר. מיקרוסופט פתחה במשא ומתן עם בייטדאנס, הבעלים של טיקטוק, וגם טוויטר הביעה עניין, אבל לבסוף היו אלה אורקל ורשת וולמארט שהצליחו להגיע להסכמות עם החברה הסינית.
דירוג sensor tower
3 צפייה בגלריה
אורקל וטיקטוק
אורקל וטיקטוק
אורקל וטיקטוק. העסקה תצא לפועל?
(צילום: רויטרס)
לפי ההסכם, שתי החברות האמריקאיות לא ירכשו את הפעילות של טיקטוק בארה"ב, אלא ייכנסו כשותפות ויקבלו 20 אחוזים מהמניות של יישות חדשה בשם "טיק טוק גלובל". טראמפ אמר שהוא נתן את ברכתו לעסקה, אבל עד כה הממשל האמריקני לא העניק אישור רשמי למהלך וייתכן שגם המשטר הסיני יפעל כדי לבלום אותו. בינתיים, נכשלו המאמצים של ממשל טראמפ להסיר את טיקטוק מחנויות האפליקציות בארה"ב, לאחר ששופט קבע כי הוא חרג מסמכותו. גורלה של הרשת החברתית בארה"ב, סביר להניח, יוכרע רק אחרי הבחירות לנשיאות בעוד כחודש. לטראמפ, כידוע, יש דאגות אחרות כרגע.