כחלק מהשקת ליין מוצרי חברת realme, בחרה היבואנית באג להביא לישראל לא רק שני טלפונים זולים יחסית של החברה, אלא גם את ה-X3 Superzoom. זהו אחד ממכשירי הדגל של היצרנית הסינית נכון לכתיבת שורות אלה, מה שלא מפריע לו לעלות 1,999 שקלים. מכשיר דגל במחיר הזה זה לא דבר של מה בכך. מחירו באירופה, אגב, כמעט זהה - 500 אירו.
6 צפייה בגלריה
realme 3x
realme 3x
Realme X3 Superzoom
(צילום: realme)
אם תסתכלו על היצע הטלפונים הזמין בישראל במחירים האלה, תראו מכשירים כמו G8S של LG ו-Mi Note 10 ביבוא רשמי, למשל, או גלקסי S10 של סמסונג ביבוא מקביל. אלה טלפונים מ-2019, ואילו ה-X3 Superzoom הושק ביוני 2020. ויש לו שני דברים שלמתחרים הנ"ל אין - מסך 120 הרץ ומצלמת פריסקופ עם זום אופטי x5. אחת הדרכים שבהן רילמי מצליחה להגיע למחירים נמוכים יחסית היא שימוש באותם הרכיבים לכמה טלפונים שונים. ה-X3 SuperZoom בנוי על אותה הפלטפורמה שעליה נבנה גם ה-Realme 6 Pro הזול-יותר. מבחינה חיצונית, קל מאוד להתבלבל בין שני הטלפונים. לשניהם כפתור הדלקה צידי שמתפקד גם כקורא טביעות אצבע, רכיב צילום אנכי בצד שמאל של גב המכשיר, רמקול מונו למטה ומסך בגודל 6.6 אינץ'. שניהם אפילו שוקלים 202 גרם.

ואז ראינו את המסך

יש גם כמה הבדלים חיצוניים, אבל הם מינוריים: ל-X3 אין שקע אוזניות, המצלמות נראות קצת אחרת והמארז בצבע קצת שונה. רוב ההבדלים בין שני הסמארטפונים, שמטרתם להצדיק את הפרש המחירים ביניהם (700 שקלים כיום), נמצאים מתחת לפני השטח. נתחיל מהמסך: זהו מסך LCD ברזולוציה 1080x2400, עם קצב רענון של 120 תמונות לשנייה. פגשנו כבר כמה טלפונים עם הטכנולוגיה הזו לאורך השנים האחרונות. מטרתה להציג תנועה חלקה יותר כשאתם זזים בין תפריטי המכשיר, למשל, או גוללים דף בדפדפן. ברילמי 6 ו-6 פרו יש קצב רענון של 90 תמונות לשנייה (לרוב הטלפונים בשוק עדיין יש רק 60), ושם לא התרשמנו כל כך מהיישום שלה. פה החלקת התמונה הרבה יותר בולטת לעין, ומרגישה נעימה כמו אצל המתחרים מבית סמסונג ו-OnePlus. קצת חבל שהמסך עצמו בנוי בטכנולוגיית LCD. אפל היא היחידה שמצליחה להוציא ממסכי LCD שלה (אייפון 11, למשל) צבעים יפים כמו במסכי OLED של מתחרים, ואילו כאן התוצאה לא בדיוק מרשימה. זה לא מסך רע, הוא פשוט לא מלהיב - גם כשמפעילים את כל השדרוגים שאמורים להפוך את הצבעים לעזים יותר. רק שכמו בכל ביקורת על צבעים במסך, מה שמבחינת המבקר הוא תחרות, עבור המשתמש רחוק מלהיות כזו. אלא אם אתם לא מתעסקים בצילום או גרפיקה בצורה מקצועית ועובדים באמצעו הטלפון, כנראה לא תשוו לעיתים קרובות את הטלפון שלכם לטלפון של מישהו אחר כדי לראות באיזה מהם יש צבעים יפים יותר. אני כן ממליץ להסתכל על המסך בחנות אם אתם שוקלים לרכוש אותו, ולנסות להבין אם המסך שלו מספיק טוב עבור הצרכים שלכם.
6 צפייה בגלריה
סמארטפון של realme
סמארטפון של realme
רילמי. שלושה סמארטפונים בישראל
(צילום: shutterstock)
עוד מקום שבו realme התפשרה קצת היא ערכת השבבים. רוב מכשירי הדגל של 2020 מגיעים עם סנאפדראגון 865 של קוואלקום, שהוכרזה בדצמבר האחרון, ואילו ה-X3 מגיע עם 855+ שראתה אור לפני שנה. עד כמה זו פשרה? האמת היא שעבור רוב המשתמשים זה לא הבדל מהותי. יש כאן פחות כוח עיבוד ופחות יכולות עיבוד גרפיות, אבל בבדיקות גרפיקה ובמשחקים הטלפון הזה עושה עבודה מעולה, ורוב הסיכויים הם שתתקשו להבדיל בינו לבין מכשיר דגל מהחודשים האחרונים. האפליקציות נפתחות מיידית, הכל רץ, שום דבר לא נתקע. זה קורה, בין השאר, בזכות 12 גיגה בייט של זיכרון ששמו כאן. למה טלפון סלולרי צריך 12 גיגה זיכרון? לא ברור, אבל אין סיבה להתלונן. ואין מה להתלונן גם על 256 גיגה בייט של שטח אחסון שיש כאן, אם כי חבל שאי אפשר להרחיב אותם עם כרטיס זיכרון. ואם כבר התחלנו, אז עוד קצת נתונים: תמיכה בבלוטות' 5, הטענה מהירה של 30 וואט, וסוללת 4,200 מיליאמפר-שעה שתספיק לכם ליום, יום-וחצי, אם תיתנו לטלפון לקבוע באיזה קצב רענון להשתמש. אם תתעקשו על קצב רענון של 120 הרץ, היא תחזיק מהבוקר עד הערב.

מה קשור יאנדקס

כמו בשאר הטלפונים של realme, הממשק של X3 Superzoom לא מדהים. המעטפת שהחברה הלבישה מעל אנדרואיד סובלת עדיין מבעיות תרגום בגרסה העברית, אך גם בגרסתה האנגלית אינה טובה כמו אנדרואיד נקי או ממשקים מפותחים שתמצאו במכשירים של חברות כמו OnePlus או סמסונג. כמו כן, דפדפן ברירת המחדל בטלפון הוא של יאנדקס, וזה לא בדיוק הגיוני למשתמש הישראלי.
ומה עם המצלמה, שהקנתה למכשיר הזה את השם X3 Superzoom? התשובה לשאלה הזו מעט מסובכת. קודם כל, הנה מה שיש כאן: מצלמת 64 מגה פיקסל רחבה, מצלמת 8 מגה פיקסל עם זום x5, מצלמת 8 מגה פיקסל אולטרה-רחבה ומצלמת 2 מגה פיקסל לצילומי מאקרו. בניגוד למכשירי דגל מתחרים ויקרים יותר, לא תמצאו כאן חיישן עומק ייעודי. נתחיל מהזום: הוא עדיין נמצא אי שם בין שימושי לגימיק. עד x10 בערך, ואולי קצת יותר, יש לכם סיכוי לא רע לקבל תמונה סבירה. היא לא תהיה חדה כמו תמונה ללא הגדלה, אבל אם המטרה היא להציג אותה מהטלפון לאנשים היא תעשה את העבודה. מעבר לכך, אנחנו עמוק בתחום הגימיקיות. זום x60, המקסימום שאליו X3 מסוגל להגיע, הוא בלתי שמיש בעליל. הבעיה הקשה יותר, שאותה רואים גם בטלפונים האחרים של רילמי, היא שהחברה עדיין לא בליגה של הגדולים בכל הקשור לעיבוד תמונה. היא קרובה לשם, ויש סיכוי לא רע שזה משהו שילך וישתפר עם עדכוני תוכנה, אבל מנוע העיבוד מתקשה להבין מה בדיוק הוא רואה. הביטו בתמונה של בניין אשכול באוניברסיטת חיפה, שצולמה ממרחק של כחצי קילומטר. בצילום עם העדשה האולטרה-הרחבה, המצלמה מייצרת לבניין פסי זברה. גם בצילום עם העדשה הרחבה, הראשית, הטלפון מתקשה להבין את הפסים על הבניין. רק כשמתחילים להתקרב המצב משתפר, אבל מתגלה בעיה אחרת - ה-X3 Superzoom לא מצליח לעבד כמו שצריך את תנועת העלים ומטשטש חלק מהם. למען ההגינות שווה לציין שזו הייתה מטלה קשה מאוד עבור טלפון סלולרי.
6 צפייה בגלריה
realme X3 Superzoom
realme X3 Superzoom
בניין אשכול בעדשה האולטרה-רחבה
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
6 צפייה בגלריה
realme X3 Superzoom
realme X3 Superzoom
בניין אשכול בעדשה הרחבה
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
6 צפייה בגלריה
realme X3 Superzoom
realme X3 Superzoom
זום x5
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
6 צפייה בגלריה
realme X3 Superzoom
realme X3 Superzoom
זום x60. לא שימושי בעליל
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
עוד מקום שבו הוא מתקשה זה הניסיון להבין את צבע השמיים - גם זו בעיה קשה עבור טלפונים. בתנאים פחות מאתגרים הטלפון עושה עבודה טובה משמעותית, שבמקרה הטוב דומה מאוד לזו של סמארטפונים יקרים הרבה יותר. העניינים בהחלט משתפרים כשמגיעים לצילום לילה. כמו כמה ממכשירי הדגל הטובים ביותר של השנתיים האחרונות, הטלפון הזה רואה בלילה הרבה יותר טוב מכם - אפילו בלי פלאש. הוא מצליח להאיר היטב מקומות חשוכים, וסלחני כלפי אנשים שלא באמת יכולים להחזיק את הטלפון בלי לזוז בכלל במשך כמה שניות. החדות ועושר הצבעים אולי לא טובים כמו באייפון 11 פרו או גלקסי S20, אבל כמה עוד טלפונים עם מצב לילה טוב אפשר למצוא ב-2,000 שקל? ה-X3 Superzoom הוא עוד דוגמה לכברת הדרך הארוכה שאותה עברה תעשיית הסלולר בשנים האחרונות. כשהתלונות שלי על מכשיר שעולה 2,000 שקלים הן שהמסך שלו לא הכי צבעוני, הממשק לא מושלם והזום די גימיקי, אנחנו במקום טוב. החוויה היום-יומית שה-X3 Superzoom מספק בהחלט טובה, והתמורה לכסף מצוינת.