אחרי שנים של התקרבות הדרגתית בין משחקי מחשב וקונסולות, יש לא מעט משחקים שבהם פלייסטיישן 4 ומתחרתה Xbox One מספקות חוויה דומה עד זהה לזו שתוכלו לקבל עם מחשב חזק. וסוני לא אוהבת את זה. בפלייסטיישן 5, היא רוצה לתת לכם משהו שלא תוכלו לקבל במקום אחר. האם היא מצליחה? כן, כן, ושוב פעם כן.

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

(צפו בסקירה של Gamey)
4 צפייה בגלריה
פלייסטיישן 5
פלייסטיישן 5
חכו שתרגישו את השלט. פלייסטיישן 5
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
השלט של פלייסטיישן 5 הוא אחד החידושים המעניינים ביותר של פלייסטיישן מאז ומעולם, בזכות הפוטנציאל שלו להעשיר את חוויית המשחק שלכם. חלק ממה שהופך אותו לכל כך מוצלח היה בו כבר קודם: זיהוי ההטיה נכנס בתקופת פלייסטיישן 3, משטח המגע והרמקול הקטן בתקופת פלייסטיישן 4. אבל אלה, בפני עצמם, תמיד היו די גימיקיים. מסתבר שמה שהיה חסר זה רטט.
כן, לסוני יש שלטים רוטטים כבר 23 שנה, וכך גם לכל מתחרותיה, אבל מעולם לא חוויתם שלט עם רטט כמו ה-DualSense של פלייסטיישן 5. הוא מדויק ומפורט מספיק כדי להעביר תחושה של הליכה על משטחים שונים, רוח, קפיצה על טרמפולינה. הוא יכול להיות חד ויכול להיות רך, יכול לנוע מצד אחד של השלט לצד אחר, יכול לגרום לכם לחשוב שיש ברגים חופשיים בתוך השלט.
וכשיש מנוע רטט כזה, גם הרמקול ומשטח המגע פתאום משחקים תפקיד יותר משמעותי. הרמקול יכול, למשל, לגרום למוח שלכם להאמין עוד יותר במה שתחושת הרטט מנסה להעביר, באמצעות אפקטים קוליים. כשמשלבים את משטח המגע עם הרטט, מתקבל אמצעי קלט שיכול להרגיש שטוח לגמרי ויכול לתת תחושה של חספוס.
4 צפייה בגלריה
סוני פלייסטיישן 5
סוני פלייסטיישן 5
שתי גרסאות. סוני פלייסטיישן 5
(צילום: סוני)
עוד מקום שבו השלט הזה לא דומה לשום דבר שבא לפניו הוא ההדקים שלו. מפתחי משחקים יכולים לקבוע את ההתנגדות שתרגישו בהדקים האלה בכל רגע נתון. האפשרויות נעות בין קצת יותר התנגדות, לבין מחסום קשיח באמצע הלחיצה.
את כל הדברים האלה תוכלו לחוות מהרגע הראשון שלכם עם פלייסטיישן 5, בזכות החלטה מאוד חכמה של סוני להתקין על כל קונסולה את Astro's Playroom - משחק פלטפורמה קליל ונחמד שמתפקד גם כהדגמה של יכולות השלט. גם במשחק Spider-Man: Miles Morales של סוני, אחד ממשחקי ההשקה הגדולים (והבודדים) של הקונסולה החדשה, נעשה שימוש נרחב ביכולות הרטט החדשות ובהתנגדות ההדקים.
השאלה שחייבים לשאול היא האם התעשייה תאמץ את החידושים האלה. בימוי של רטט במשחקים הוא גם ככה אינו עבודה קלה במיוחד, והשלטים האלה אמנם הרבה יותר מתקדמים, אך גם דורשים הרבה יותר תכנון והשקעה מצד מפתחי משחקים. יש תסריט לא מופרך שבו סוני היא בין היחידות שמוכנות להשקיע ביצירת החוויות האלה, ושאר המפתחות מציעות רטט רגיל, מהסוג שיש באקס-בוקס ובמשחקי וידאו. משטח המגע של שלט פלייסטיישן 4, למשל, כמעט ולא היה בשימוש במשחקים שאינם של סוני.
אבל אם נהיה אופטימיים יותר, גם הדבר ההפוך בהחלט יכול לקרות: הרטט וההדקים מהסוג שיש ב-DualSense עשויים להפוך לסטנדרט עם תמיכה נרחבת מצד מפתחים, וניסיונות להביא גרסאות שלהם גם למחשב ולקונסולות המתחרות. השלט עצמו, אגב, יכול להתחבר למחשב כבר עכשיו באמצעות בלוטות', ומזוהה כבקר משחק סטנדרטי.

המגדל של סאורון

בואו נניח רגע את השלט בצד ונדבר על הקונסולה שמגיעה איתו. רבות נאמר כבר על המראה החיצוני של הפלייסטיישן 5. אהיה כנה - אין לי שום בעיה עם איך שהיא נראית. כן, היא עצומה. כן, היא נראית כמו סנדוויץ' מוזר. כן, סאורון מ"שר הטבעות" היה בונה את המגדל שלו בדמותה אם היה נחשף אליה. אבל הקווים המעוגלים שלה, הכנפיים הלבנות מצידי גוף הקונסולה, זה בהחלט לא נראה רע. במיוחד כשהיא במצב אנכי, אפשר אפילו להגדיר אותה כיפה למדי.
קיצור תולדות הפלייסטיישן
ובינתיים, לפחות, היא גם מאוד שקטה. ספיידרמן לפלייסטיישן 4 גרם למכונה ההיא לעשות קולות כאילו היא תיכף ממריאה. משחק הבערך-המשך שלו לפלייסטיישן 5 לא גורם למכונה החדשה לאמץ את המאווררים שלה בכלל. אמנם היו פעמים שבהן, כשהתקרבתי לקונסולה (גם בעת היותה במצב המתנה), שמעתי את המאווררים פועלים. אבל הייתי צריך להיות במרחק של 20-30 ס"מ ממנה כדי באמת לשמוע אותם.
חידוש מהותי נוסף בפלייסטיישן 5 הוא הממשק: אגיד מראש - לא על הכל מותר לי לדבר היום. יש דברים, כמו יישומי מדיה והחנות, שנמצאים מחוץ לתחום. מצד שני, אלה גם החלקים הפחות-מעניינים בחוויית המשתמש. אני מאוד אוהב את הממשק הזה. הוא נקי מאוד, עם סידור תפריטים הגיוני (והרבה פחות מסובך מזה של אקס-בוקס) ודגש על גישה קלה למשחקים האחרונים בהם שיחקתם.
החלק המעניין ביותר בממשק החדש הוא היכולת להפנות את השחקן מתוך המשחק אל אזורים אחרים בתוכו, או להציע לו תוכן נוסף. אם תלחצו על מקש הפלייסטיישן באמצע שלב, תקבלו מסך חצי-שקוף עם קוביות מידע וניווט עליו. אלה יוכלו לספר לכם, למשל, באיזה חלק של השלב אתם נמצאים כרגע, וכמה עוד זמן נשאר לכם עד שתסיימו אותו. מי שמנויים לשירות פלייסטיישן פלוס, יקבלו כאן גם אפשרות לראות רמז אם אתם נמצאים כרגע מול פאזל כלשהו בתוך משחק. אם המשחק צילם אוטומטית סרטון, גם אליו תוכלו לגשת מכאן.
אלה רעיונות מגניבים מאוד - במיוחד עניין הרמזים, שיכול לאפשר לאנשים לא ללכת לחפש איך עוברים פאזל ביוטיוב אלא לקבל את הרמז ישירות מהפלייסטיישן. אבל גם כאן, כמו במקרה של השלט, מדובר בעבודה נוספת עבור המפתחים, והשאלה היא מי מהם יסכימו לבצע אותה כדי שלשחקני PS5 יהיה נוח יותר.
4 צפייה בגלריה
סוני פלייסטיישן 5
סוני פלייסטיישן 5
הכל רץ חלק. סוני פלייסטיישן 5 והשלט
(צילום: סוני)
על כוח העיבוד של הקונסולה אין יותר מדי מה להגיד כרגע, פשוט כי היא נמצאת בתחילת חייה ואנחנו עדיין לא יודעים איפה גבולות הפוטנציאל שלה בתחום הזה. בינתיים הכל, כצפוי, רץ חלק מאוד. משחקים נטענים ברגע, וב-Spider-Man: Miles Morales אין בכלל זמני טעינה מעבר לשנייה או שתיים של מסך שחור. בניגוד לאקס-בוקס, אין כאן בינתיים יכולת לשמור בזיכרון כמה משחקים לצורך הפעלה מהירה שלהם - היכולת הזו מוגבלת רק למשחק האחרון בו שיחקתם.

בעיה של אחסון

נקודה קצת מדאיגה היא שטח האחסון של ה-PS5. בין אם אתם רוכשים את הגרסה עם כונן דיסקים (2,449 שקלים), או את זו נטולת-הכונן (1,999 שקלים), שטח האחסון שתקבלו הוא 825 גיגה בייט. חשבו רגע על משחק כמו Call of Duty: Cold War החדש, שדורש כ-130 גיגה בייט של שטח אחסון. וזה רק משחק אחד. ניתן יהיה להרחיב את שטח האחסון עם כונני SSD מהירים במיוחד - ובניגוד לאקס-בוקס לא תצטרכו לקנות כונן ייעודי שנבנה במיוחד עבור הקונסולה - אך אין כיום בשוק כמעט כוננים כאלה. ואלה שמגיעים בימים האלה, עולים הרבה מאוד כסף.
בשנה נטולת קורונה, כנראה שליין-אפ משחקי ההשקה של ה-PS5 היה נראה טוב יותר. אך כמו המתחרה מבית מיקרוסופט, גם סוני נאלצה להתמודד עם מגוון דחיות. משחקי צד-שלישי גדולים כמו Deathloop נדחו לשנה הבאה, ומאידך יש משחקים כמו Spider-Man: Miles Morales שיגיעו לפלייסטיישן 5 אך יושקו גם לפלייסטיישן 4. השנה הבאה מבטיחה להיות הרבה יותר מעניינת, עם משחקים כמו Rachet & Clank החדש ו-Horizon: Forbidden West.
4 צפייה בגלריה
Xbox Series X
Xbox Series X
מתחרה חדשה. Xbox Series X
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
בניגוד למיקרוסופט, סוני לא יכולה פשוט להגיד שפלייסטיישן 5 היא מעכשיו הדרך הטובה ביותר לשחק בכל משחקי פלייסטיישן באשר הם - התאימות לאחור אינה מלאה (אם כי היא כוללת רבים מהלהיטים של פלייסטיישן 4), ואין לה ספריית משחקים כמו Game Pass. הפתרון שלה הוא לספק למנויי פלייסטיישן פלוס - המנוי שבחודשים כתיקונם מחלק שני משחקים בחינם בחודש ומאפשר לשחק אונליין - כמה עשרות משחקי פלייסטיישן 4 כחלק מהמנוי ברגע שהם רוכשים את הפלייסטיישן 5. הרשימה כוללת משחקים שהיא עצמה פיתחה, כמו God of War ו-The Last of Us: Remastered, לצד כותרי צד-שלישי דוגמת Mortal Kombat X ו-Fallout 4.

תחושה אופטימית

האם זה מספיק כדי להצדיק את רכישתה של פלייסטיישן 5? אם אתם שונאים מסכי טעינה ורוצים לשחק עם שלט המשחקים המגניב בתבל, כן. אבל בהחלט אפשר גם להמתין עד אשר ייצאו יותר משחקים בלעדיים. מה עוד, שכנראה בכל מקרה תצטרכו להמתין אם טרם רכשתם את הקונסולה - המלאי הראשוני שהגיע לישראל נגמר כבר ביום בו הוצע למכירה מוקדמת.
פלייסטיישן 5 מילאה אותי באופטימיות לגבי הפוטנציאל שלה. השלט, הדברים הייחודיים בממשק - יש סיכוי שאלה לא רק יעזרו לפלייסטיישן לשמור על המעמד שלה בפסגת שוק הקונסולות אלא יקדמו את תחום המשחקים באופן כללי. אבל כצפוי, מעט מזה מומש נכון לרגע זה. אנחנו לא יודעים עדיין אם החזון האופטימי יתגשם, או שמא בעוד כמה שנים נסתכל על הפלייסטיישן הזו כסתם עוד מכונת משחקים. אבל תיקון של בעיות עבר ופוטנציאל עתידי זה בערך כל מה שאפשר לבקש מקונסולה חדשה, ופה ה-PS5 היא הצלחה כבירה.