האם אתם בין 15 עד 20 אלף המאושרים שהצליחו לשים יד על קונסולת המשחקים פלייסטיישן 5 בישראל? אם לא, ברוכים הבאים למועדון: מאז שיצאה לראשונה למכירה בנובמבר האחרון, הקונסולה החדשה על שני דגמיה, כמעט ולא ניתנת להשגה בערוצים הרגילים - בארץ ובעולם - בטח לא במחירים הרשמיים. המחסור הגדול חולל תעשייה שלמה של יבוא במחירים מפולפלים, המגיעים עד פי שניים ויותר מהמחיר הרשמי; סוחרים מפוקפקים המנהלים מעקב אוטומטי אחרי המשלוחים; ואתרי אינטרנט המתריעים בזמן אמיתי על כל סטוק חדש שמגיע לחנויות. היבואנים והמפיצים מעולם לא היו מחוזרים כל כך.

עוד כתבות על גיימינג:

3 צפייה בגלריה
סוני פלייסטיישן 5. מחזה נדיר
סוני פלייסטיישן 5. מחזה נדיר
סוני פלייסטיישן 5. מחזה נדיר
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
השקת הפלייסטיישן 5 הייתה הגדולה והמוצלחת בהיסטוריה של סוני. מדובר בקונסולה עם מעבד ומעבד גרפי חזקים במיוחד, עם רזולוציה של 8K ועם טכנולוגיית עיבוד תמונה חדשנית, שעוד לפני השקתה ועוד לפני שהחלה המכירה המוקדמת ברור היה שתזכה לביקוש אדיר. סוני נערכה אומנם מראש להגברת הייצור, אבל הבינה מיד שגם זה לא יספיק: עוד לפני שנמכרה קונסולה אחת כבר הזהירו בחברה כי צפוי מחסור בחנויות. המלאי שהוצע במכירה המוקדמת ברשת וולמארט, למשל, נעלם תוך דקה. גם בעבר, עם השקת פלייסטיישן 4 ב-2014, דווח על מחסור, אבל זה נבע אז בעיקר בשל האסטרטגיה של סוני למצב את המכשיר כנחשק במיוחד. הפעם המחסור אמיתי: כל משלוח חדש שיוצא מפסי הייצור בסין נחטף בנקודת היעד שלו, לפעמים בתוך דקות.
בניגוד לסמארטפונים, שיוצאים בגרסאות חדשות בתדירות של פחות משנה והביקוש להם "מתפזר" לאורך זמן, דגמים חדשים של הקונסולות הגדולות מבית סוני ומיקרוסופט מופיעים אחת ל-7-8 שנים, מה שיוצר עם הופעתם, בבת אחת, "צוואר בקבוק" של ביקוש אדיר. לשם המחשה: לפי הערכות, בישראל לבדה נרכשו במהלך השנים כ-400 אלף קונסולות פלייסטיישן 4; לפחות 300 אלף מן הרוכשים מעוניינים עכשיו לשדרג לדגם החדש. לכך יש לצרף שני גורמים בלתי צפויים שנכנסו הפעם לתמונה: הקורונה, והסנקציות שהטילה ארה"ב על יצרניות הטכנולוגיה הסיניות.
משבר הקורונה וההתכנסות של אזרחי העולם בבתים, הביא לזינוק בביקוש ובשימוש במחשבים אישיים, בקונסולות ובסמארטפונים - כולם מכשירים מבוססי שבבים. מצד שני, בגלים הראשונים שלה, המגפה השביתה פסי ייצור רבים, בעיקר במפעלי הענק בסין. מי שהגיבו הכי מהר היו יצרניות הרכב, שמחשש למחסור הצטיידו בבת אחת בשבבים בהיקף אדיר. התוצאה המיידית הייתה, כמובן, מחסור גדול עוד יותר, שפגע מיידית בתעשיות אחרות, כמו המחשבים, הסמארטפונים - והקונסולות.
ההגבלות הקשות שהטיל טראמפ על הסחר עם יצרניות השבבים הסיניות רק הוסיפו שמן למדורה. הפגיעה בענקית הסינית SMIC, למשל, הפילה את נטל הייצור על חברות כמו TSMC הטייוואנית, ואלה פשוט לא מצליחות לעמוד בביקושים. מנכ"לית יצרנית השבבים AMD, שמעבדיה משולבים גם בפלייסטיישן 5 וגם ב-Xbox Series X המתחרה, הודתה כי החברה מתקשה לעמוד במשימה.
אגב, המחסור בשבבים כה דרמטי, עד שבשל בעיית זמינות לשבבי הבלוטות' הזעירים לא ניתן כיום כמעט להשיג לרכישה בנפרד את הבקר/ג'ויסטיק החדש של פלייסטיישן 5. תראו מה ששבב קטן (וזול) יכול לעשות.

רשימות ההמתנה

בארה"ב רוב מכירות הפלייסטיישן כיום מוגבלות לחנויות האונליין. כל מלאי שמגיע נחטף במלואו באופן מיידי. יש אתרים ייעודיים ברשת, כמו TechRadar, שיודעים לעדכן לאיזו רשת חנויות הגיע סטוק חדש. באתר חנות האלקטרוניקה המפורסמת בניו יורק B&H כבר לא מקבלים אפילו הזמנות לקונסולה, אבל אפשר לבקש לקבל הודעה כשמגיע מלאי. מדובר בשירות לערניים בלבד, כי גם אם עליתם על משלוח כזה בזמן אמיתי, בדרך כלל עומדות לרשותכם דקות בלבד כדי לרכוש את הקונסולה לפני שהמלאי יאזל.
יש גם סוחרים ("סקאלפרס") המפעילים "בוטים" אינטרנטיים אוטומטיים, שמזהים עבורם מיידית כל מלאי חדש שעולה ברשת. הם רוכשים את חלקו הגדול - ומוכרים במחיר גבוה בהרבה. חנויות האון-ליין פועלות נגד הבוטים הללו בארה"ב באמצעות reCAPTCHA, מעין פאזל תמונות שהמשתמש נדרש להרכיב כדי לוודא שהוא אכן בשר ודם ולא רובוט. הוויי שלם מתפתח סביב המירוץ אחר הקונסולה הנחשקת והחיפוש הבלתי פוסק אחר טיפים שחושפים לאיזו חנות הגיע משלוח חדש. "לקנות פלייסטיישן 5", נכתב השבוע באתר הטכנולוגיה The Verge, "מרגיש כמו לנסות להיכנס להגרלה יקרה להפליא".
3 צפייה בגלריה
פלייסטיישן 5
פלייסטיישן 5
הגביע הקדוש. פלייסטיישן 5
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
תופעת הספסרות נפוצה לא רק בעולם. אם בישראל מחיר הפלייסטיישן 5 המומלץ על ידי היבואנית הרשמית ישפאר הוא 2,500 שקל (לדגם היקר יותר, הכולל כונן דיסקים) - באתרי מכירות פופולריים כמו זאפ ויד 2 ובקבוצות פייסבוק שונות, הקונסולה נמכרת במחירים גבוהים בהרבה, שמתחילים ב-3,400 שקל. ברשת אחת נמכרה הקונסולה עד לאחרונה ב-5,000 שקל. ברוב המקרים מדובר במכשירים שיובאו לארץ שלא דרך היבואנית הרשמית, אלא ביבוא מקביל.
אל ישפאר מגיעים מלאים מסוני אחת לשבועיים-שלושה, בדרך כלל כ-10% מן הכמות שהוזמנה. החברה מנווטת את מעט הקונסולות בין 500 המשווקים הרשמיים שלה בארץ, והיא מצפה מהם לעמוד בפיתוי ולא לנצל את המחסור להפקעת מחירים. ואכן, כשיש להן מה למכור - רוב רשתות הגאדג'טים והחשמל המוכרות מציעות את הקונסולה, על שני דגמיה, במחירים המומלצים. חלקן מנהלות "רשימות המתנה" ארוכות. ברשת באג, למשל, רשימת ההמתנה מונה כבר 5,000 איש. בכל פעם שמגיע מלאי חדש - הן מודיעות ללקוחות על-פי סדר ההרשמה, אבל במקביל מפרישות כמות מינימלית מסוימת גם לחנויות הפיזיות שלהן ברחבי הארץ. מדובר בעניין של מזל: תיאורטית, אם תקפצו עכשיו לקניון הקרוב אליכם, יתכן תצליחו לשים יד על קונסולה שהגיעה לחנות בדיוק הבוקר. הסיכוי קטן, אבל מפעם לפעם שווה לנסות.

יותר זול מבישראל

רכישת פלייסטיישן 5 מיבוא מקביל, לעומת זאת, מחייבת תשומת לב מיוחדת. קונסולה כזו לא זכאית לאחריות של היבואנית הרשמית. בסוני, ישראל כפופה לחטיבה האירופית; אם בידכם מכשיר מיבוא מקביל שיועד במקור לשוק האירופי - במקרה של תקלה, ישפאר תסכים לתקן אותו, אבל בתשלום מלא. אם הקונסולה נועדה במקור לשוק האמריקאי או היפני, על-פי הנחיות סוני העולמית, ישפאר לא תקבל אותה כלל לתיקון. כך שחוץ מן המחיר, כדאי לשים לב בזמן הרכישה לסוג ולרמת האחריות שמספקת החנות. לפי חלק מגורמי המקצוע עימם שוחחנו, קיימים גם הבדלים מסויימים בין הדגמים האירופאיים לדגמים המגיעים מארה"ב ומיפן.
3 צפייה בגלריה
הבקר של פלייסטיישן 5
הבקר של פלייסטיישן 5
הבקר של פלייסטיישן 5
(צילום: אורי דוידוביץ')
אופציה אחרת שעומדת לרשותו של מי שדחוף לו להשיג קונסולה, גם במחיר ויתור על האחריות הרשמית המקומית, היא הזמנה במשלוח מחו"ל. הצלחתם לאתר באמזון, בוולמארט או בבסט-ביי מכשיר זמין לרכישה? כמה חברות משלוחים, שמספקות ללקוחות ישראלים כתובת אמריקאית לרכישות בארה"ב, ישמחו לשנע אותו עבורכם לישראל בעלות דומה מאוד למחיר הרשמי בארץ, ואפילו נמוכה ממנו.
כך, למשל, ב-DealTas, יעלה לכם משלוח קונסולה שהצלחתם לדוג באתר אמריקאי ב-500 דולר - כ-640 דולר בלבד, שהם כ-2,080 שקל (לפי שער דולר של 3.25 שקל). הסכום כולל גם תוספת 17% מע"מ ו-55 דולר עלות המשלוח עד הבית. ב-DealTas מדווחים על כמה עשרות קונסולות פלייסטיישן 5 שהחברה מביאה לארץ מדי שבוע. לדברי יניב קוטר, מבעלי החברה, "כשהלקוחות בארץ הבינו שהסיכוי לרכוש בישראל נמוך, קיבלנו פניות רבות, שלאחריהן הגיעו לארץ עשרות קונסולות. גם בארה"ב המלאים נחטפים במהירות אבל כמעט תמיד ניתן למצוא יחידה, והמחיר עדיין זול משמעותית מבישראל".
בסוני ממליצים להתעזר בסבלנות. החברה עושה מאמצים כבירים לייצר לפחות 14.8 מיליון קונסולות פלייסטיישן 5 בשנה הפיננסית שהחלה באפריל 2021, לאחר שמכרה 7.8 מיליון עד 31 במרץ. "בסוף לכולם יהיה", אומרים שם, אבל התחזית האחרונה של הירוקי טוטוקי, סמנכ"ל הכספים של החברה, לא אופטימית במיוחד. בראיון לפני שבועיים, טוטוקי דיווח על מחסור במכשירי פלייסטיישן 5 לא רק בשנה הקרובה אלא "בעתיד הנראה לעין": "גם אם נייצר השנה הרבה יותר יחידות, אני סבור שהמלאי שלנו לא יצליח לסגור את הביקוש הרב". הדברים סותרים הצהרה אחרת, של ג'ים ראיין, מנכ"ל חטיבת הבידור של סוני, שחזה בסוף פברואר כי המלאי צפוי להפוך לסדיר כבר במחצית השנייה של 2021. אגב, טוטוקי חשף בראיון אופציה שבוחנת החברה, לשינוי מסויים במבנה הפנימי של הקונסולה, שתכליתו לייעל ולזרז את הייצור ולהקל על ציפיית המעריצים.