אפל כל כך הרגילה אותנו להכרזות בומבסטיות, עד שקל לשכוח שלא כל מוצר עם פוטנציאל גדול נכנס לחיינו בשידור חי. אבל שנתיים וחצי אחרי ש-Valve הכריזה על הסטים דק, מחשב משחקים שנראה ומרגיש כמו קונסולה ניידת (וספציפית כמו גרסה מגודלת של נינטנדו סוויץ'), כבר אפשר להגיד שמדובר בהרבה יותר מקוריוז.
3 צפייה בגלריה
Lenovo Legion Go
Lenovo Legion Go
Legion Go של לנובו. קטגוריה חדשה יחסית
(צילום: לנובו)
2023 הייתה השנה שבה התחלנו לראות את המתחרים הבולטים הראשונים של סטים דק על המדפים: אסוס הייתה הראשונה, עם ה-ROG Ally, ובסוף השנה הצטרפה גם לנובו לחגיגה כשהשיקה את ה-Legion Go, עליו נדבר היום. ובינתיים, גם הטפטוף מצד יצרנים סיניים כמו Ayaneo, ששולחים לארץ אך נעדרי ייבוא רשמי אלינו, הפך למבול.
מחשבי גיימינג ניידים הם לא הדבר הגדול הבא, הם הדבר הצומח הנוכחי.

עכבר לימניים בלבד

כצפוי, שנתיים אחרי הזנקת הקטגוריה החדשה, המתחרים שנכנסים אליה מנסים לייצר בידול תוך שהם שואבים השראה מהמוצרים הפופולריים הראשונים. במקרה של Legion Go זה אומר שלטים שמתנתקים מצידי המסך כמו בסוויץ', אבל עם גימיק שטרם ראינו. הגימיק הוא מין תחנת עגינה מגנטית לאחד משני השלטים, שהופכת אותו לסוג של עכבר אנכי.
כל מה שצריך זה להעביר מתג על השלט ממצב אחד לאחר, להניח אותו בצורה אנכית בתחנת העגינה, ולהזיז את הקונסטרוקציה על השולחן כאילו שמדובר בעכבר אנכי רגיל. לשמאליים שבינינו כן צפויה אכזבה: רק השלט הימני יכול לשמש כעכבר, ואי אפשר להחזיק אותו בצורה הגיונית ביד שמאל.
3 צפייה בגלריה
Lenovo Legion Go
Lenovo Legion Go
Lenovo Legion Go. רק השלט הימני יכול לשמש כעכבר
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
בלנובו קוראים לזה FPS Mode, אבל האמת היא שהמצב הזה יכול לעזור לכם במגוון רחב של סוגי משחק. והעכבר הזה אמנם לא משתווה מבחינת הארגונומיות שלו לאחד אמיתי, אבל מדובר בפתרון מעניין מאוד עבור מי שרוצים לשחק בלנובו גו כאילו שהוא מחשב ולא קונסולה.
זה לא רצון מופרך, יש לציין. הליג'ן גו הוא מכשיר גדול וכבד. ההחלטה של החברה לבסס אותו סביב מסך בגודל 8.8 אינץ' (הסטים דק וה-Ally מגיעים עם מסך בגודל 7 אינץ') הובילה לכך שמשקלו הוא 854 גרם. זה מאוד, מאוד מורגש. לשם השוואה, הסטים דק שוקל 640 גרם, ה-Ally שוקל 604 גרם והסוויץ' בערך 400 גרם. השלטים הנתיקים היו, כנראה, פריט חובה, כי בלנובו ידעו שה-Legion Go כבד מספיק בשביל להפוך את התסריט בו הוא מונח על השולחן והשלטים מופרדים ממנו, בין אם כדי להיות בידיים שלכם או כדי שאחד מהם יהיה עכבר, לזה המרכזי.
במסגרת השבוע שלי עם המכשיר, זו בהחלט הייתה הדרך שבה העדפתי לשחק. אם את הסוויץ' אני יכול להחזיק בידיים שעות בלי להרגיש בזה בכלל, ובסטים דק או Ally מתעייף אחרי שעה בערך, כאן להחזיק את המחשב באוויר לאורך זמן לא הייתה אופציה בכלל. ברכבת או באוטובוס, עם תמיכה מהמושב שלפני או מרפקים על השולחן, זה עוד בסדר, אבל לנסות ולשחק בליג'ן גו במיטה היה מתסכל.
כן אגיד שהמסך לא רק גדול וכבד, הוא גם מעולה. הרזולוציה שלו גבוהה יחסית לגודל (2560x1600) והוא מסוגל להגיע לקצב רענון של 144 הרץ. גם ממרחק של מטר, הכל נראה חד וקריא.
אבל יש קוץ באליה הזאת: כשה-Legion Go לא מחובר לחשמל, קצב הרענון והרזולוציה המקסימליים ירוקנו לכם את הסוללה. מה גם, שהמסך הזה לא יודע להתאים את קצב הרענון שלו למשחק (VRR) כדי להיות יעיל יותר.

קירור יעיל

המקום שבו ה-Legion Go כן מנסה להיות יעיל הוא מנגנון הקירור. במחשב משחקים נייד מהסוג הזה, היכולת לקרר את המעבד - או, אם לדייק יותר, את ערכת השבבים, שכוללת גם את המעבד - קובעת הרבה פעמים את תקרת הביצועים. ה-Legion Go תומך במצב של עד 30 וואט כאשר המכשיר מחובר לחשמל, בערך פי שניים מהסטים דק ודומה למה שה-Rog Ally יכול לספק היום, אחרי כמה חודשים של עדכוני תוכנה. ערכת השבבים שנמצאת ב-Legion Go היא ה-AMD Ryzen Z1 Extreme, כמו ב-Ally, ויש כאן גם 16 גיגה זיכרון (גם כמו ב-Ally). כן שווה לומר שהמכשיר מגיע עם טרה-בייט של שטח אחסון.
אבל איך היא בכל מה שקשור לייעוד המרכזי שלה - משחקים? למזלה של ה-Legion Go, היא לא צריכה לפרוץ דרך. בשנתיים האחרונות הבינו מפתחים רבים לאן נושבת הרוח והתחילו לעשות אופטימיזציה לכותריהם גם למכשירים מהסוג של הליג'ן גו. סייברפאנק 2077, למשל, כולל מצב מיוחד של התאמה לסטים דק שעובד היטב גם עם המחשב של לנובו ומספק 30-35 פריימים לשניה ברזולוציית 800p. וגם Dying Light 2, עוד משחק חדש-יחסית, עובד סבבה לגמרי בהגדרות הנמוכות: גירדתי את ה-60FPS באותה הרזולוציה.
3 צפייה בגלריה
Lenovo Legion Go
Lenovo Legion Go
עם המתחרות ASUS ROG ally (מימין) ו-Steam Deck (באמצע)
(צילום: דניס ויטצ'בסקי)
אם תרצו ליהנות מהרזולוציה הכי גבוהה שהקונסולה יכולה לתת, עדיף שתסתפקו במשחקים שדורשים פחות משאבים. אותו סייברפאנק נתן לי רק 14FPS ב-1600p. הרזולוציה הגבוהה ביותר של ה-Rog Ally אמנם נמוכה מזו של הליג'ן גו (1080p) אבל היא לפחות נתנה לי 25FPS, לא אופטימלי אבל שחיק.
כל זה, חייבים לומר, נכון לרגעי כתיבת הביקורת. כפי שראינו הן בסטים דק והן ב-Ally, עם הזמן הביצועים של המכונות האלה רק משתפרים בזכות עדכוני תוכנה ועדכונים של המשחקים עצמם שמתחילים לחשוב יותר ויותר על אופטימיזציה למכשירים ניידים ככל שנתח השוק שלהם עולה.

להיתקע בחלון

יחד עם היתרונות, חולק ה-Legion Go עם ה-ROG Ally את החיסרון הגדול ביותר שלו: מערכת ההפעלה ווינדוס 11. זו מצד אחד כן מאפשרת להתקין על המכשיר פחות או יותר כל משחק תומך חלונות, וכן שירותי גיימינג כמו Game Pass, אבל מצד שני היא לא בנויה להיות מוסתרת כמו לינוקס ב-Steam Deck.
ריפרש
החברה הישראלית שהמציאה מחשב עם משקפיים במקום מסך / עם טמיר ברלינר
42:48
הסטים דק בנוי סביב ממשק שמותאם עבורו, ואלא אם תבקשו, לא תצטרכו להתעסק עם מערכת ההפעלה שמאחוריו. ווינדוס לא עובדת ככה, ואפילו שיש ל-Legion Go כפתורים ייעודיים שמפעילים את הממשק שלה, זה לא תמיד עובד חלק. יש משחקים שנפתחים במצב חלון ולא במסך מלא, לפעמים ההתראות של חלונות קופצות, וחלק מההגדרות המתקדמות נגישות גם הן רק דרך מערכת ההפעלה.
מה שעוזר ל-Legion Go להתמודד עם כל זה הוא משטח מגע קטן שמובנה בסטיק הימני, שמאפשר להזיז את הסמן בלי לגעת במסך, אבל זה רחוק מלהיות פתרון אופטימלי. מי שצריכה לעשות כאן עבודה כבירה היא מיקרוסופט, היצרניות לבד לא תוכלנה להחביא את מערכת ההפעלה בצורה טובה מספיק.

בלון ניסוי

כמו הסטים דק וה-Ally, ה-Legion Go הוא בלון ניסוי. לנובו בודקת כאן האם תהיו מוכנים להקריב חלק מהניידות בתמורה למסך יותר גדול מהמתחרים, והאם הרעיון של שלטים מתנתקים יכול לעבוד לא רק לנינטנדו אלא גם לה. אם המשקל לא מפריע לכם, יכול להיות שהחידושים שיש כאן מספיק מעניינים בשביל לבחור בו על פני המתחרים. רוצים מכונה באמת ניידת, שאפשר לשחק בה בקלות במיטה, באוטובוס, או בתור? המתחרים כנראה יתנו לכם יותר תמורה לכספכם.
מחיר: 3,599 שקלים