גם אחרי חודש שלם של שימוש, אני עדיין מאוד מתרגש מהעובדה שיש לי Steam Deck. מאז שהושק בחודש פברואר שעבר, נוצר שיח ער סביב מחשב הגיימינג המסתווה כקונסולה ניידת של חברת וואלב (Valve), בעיקר הודות לעיצוב מעניין וחדשני וביצועים מרשימים (למעט חיי הסוללה) - כל זאת, בזמן שהוא מוצע במחיר שמאוד מצדיק את התמורה בהשוואה למתחרות, בארצות הברית כמובן.
8 צפייה בגלריה
Steam Deck
Steam Deck
Steam Deck
(צילום: רועי האן)

עוד סקירות:

תחילת הדרך של הסטים דק הייתה קצת בעייתית, בעיקר בשל קשיים באספקת המלאי הסדירה שלו, דבר שהפך אותו בחודשיו הראשונים למעין יהלום אקסקלוסיבי שהיה זמין לרכישה מצומצמת במיוחד במדינות מסוימות - וגם אז נדרשה כניסה לרשימת המתנה וציפיה של חודשים עד להגעת המוצר. לשמחתנו, בחודשים האחרונים החלה וואלב לשווק את הסטים דק באופן רחב הרבה יותר, וכיום אפילו לא צריך להיכנס לרשימת המתנה בשביל לרכוש אחד.
לישראל המכשיר טרם הגיע בייבוא רשמי (וואלב מעולם לא שאפה לעבוד עם מדינתו הקטנטונת, למרבה הצער. אולי עכשיו זה ישתנה), אבל זה כמובן לא מנע משלל יבואנים מקבילים להתחיל לייבא את המכשיר לארץ (כמובן שעוד לפני כן היה אפשר לייבא את המכשיר עצמאית מחו"ל). זה גם מה שגרם לי להבין שחיכיתי מספיק, ושהנה הגיע הרגע לעשות את הצעד ולרכוש סטים דק בעצמי. אז האם כל זה באמת משתלם וחלומי כמו שזה נראה מהצד? אחרי חודש של שימוש מסיבי, התשובה ברורה - כן, כן ועוד פעם כן.

מחשב? קונסולת משחקים? למה לא שניהם

למי מכם שלא מכיר את וואלב, אספר בקצרה שמדובר באחת מענקיות הגיימינג הגדולות בעולם, שידועה בעיקר בתור הבעלים של חנות המשחקים המקוונת הגדולה בעולם, סטים (Steam). בנוסף פיתחה החברה לאורך השנים שלל משחקים מוצלחים ואהובים, בהם סדרות משחקי קונטר-סטרייק, Half Life, Portal, משחקי הרשת החינמיים Team Fortress 2 ו-Dota 2 ועוד.
8 צפייה בגלריה
חנות המשחקים Steam
חנות המשחקים Steam
חנות המשחקים Steam
(צילום: shutterstock)
את הסטים דק אני בטוח שרבים ימהרו להשוות במבט ראשון לגרסה גדולה ומגושמת יותר של קונסולת הסוויץ' של חברת נינטנדו, אבל מעבר לעובדה ששני המכשירים האלה ניידים ומריצים משחקים, אין שום דמיון בין השניים. בפועל, הסטים דק הוא למעשה מחשב נייד של ממש המגיע עם מערכת הפעלה מבוססת לינוקס (Linux) - זאת בניגוד לסוויץ', קונסולת משחק סגורה בעלת יכולות חישוב נמוכות בהרבה.
וואלב פיתחה לסטים דק ממשק משתמש ייעודי בשם SteamOS, שמאפשר להוריד ולהפעיל משחקי מחשב שקנינו בתוך סטים בקלות. המטרה העיקרית של המכשיר הזה היא להפוך את ספריית המשחקים שלכם בסטים לניידת, דבר שאולי לא ירגש אתכם במיוחד אם מעולם לא טיפחתם חשבון סטים, אבל עבורי, גיימר שמושקע בפלטפורמה למעלה מעשור ומחזיק בלמעלה מאלף משחקים בחשבון שלו (PCMR כפי שנאמר), זה אומר המון.
8 צפייה בגלריה
"נינטנדו סוויץ' על סטרואידים"
"נינטנדו סוויץ' על סטרואידים"
"נינטנדו סוויץ' על סטרואידים"
(צילום: רועי האן)
אחד הדברים שהכי אהבתי במכשיר הזה הוא שאפילו שהוא גדול ומגושם יותר מהסוויץ' - 30 ס"מ אורך, 11 ס"מ רוחב, 3.5 ס"מ עובי ומשקל כולל של 669 גרם - בכל הקשור לארגונומיות, כפתורים ופיצ'רים חכמים אחרים, הסטים דק עומד בחוד החנית תוך שהוא מצטיין בכל קטגוריה אפשרית. זה אחד מהגאדג'טים היותר מרשימים שיצא לי להחזיק ביד בשנים האחרונות, וזה עוד לפני שהתחלתי לשחק בו. וואלב השקיעה שעות נוספות בתכנון ובעיצוב, וההשקעה הוכיחה את עצמה - איכות החומרים גבוהה והכפתורים השונים מספקים פידבק נהדר בזמן השימוש בהם.
גם יתר המפרט הטכני מרשים - המסך יחסית מפנק כשהוא מגיע בגודל של 7 אינץ' ומציע רזולוציה של 1,280x800 פיקסלים לצד יחס צפייה של 16:10, שנראה נהדר ועושה עבודה טובה מאוד כמעט בכל תנאי שימוש אפשרי (חוץ משימוש תחת שמש ישירה לא נתקלתי בשום בעיית צפייה עם המסך הזה, אפילו שלא מדובר במסך עם פאנל מתקדם או יכולות בהירות מרשימות).
מעבר לכך מתחת למכסה המנוע מחכה שבב עיבוד ייעודי ומותאם אישית של שפותח על-ידי וואלב ובשיתוף עם ענקית השבבים AMD, זאת לצד 16 גיגה-בייט של זיכרון עבודה (RAM). המכשיר מגיע כאמור עם מערך כפתורים מרשים ורחב במיוחד, הכולל בין היתר ארבעה כפתורים אחוריים הניתנים לתכנות, לצד זוג משטחי מגע המדמים באופן יחסית משכנע חווית משחק עם עכבר מחשב רגיל (במשחקים מסוימים זה עובד מדהים).
8 צפייה בגלריה
ממשק SteamOS
ממשק SteamOS
ממשק SteamOS
(צילום מסך, רועי האן)
נכון להיום וואלב משווקת את הסטים דק בשלוש תצורות שונות, הראשונה והבסיסית ביותר עם שטח אחסון פנימי בנפח של 64 גיגה-בייט (כאן גם מדובר בכונן פנימי איטי יותר), לצד דגמים בנפחי 256 ו-512 גיגה-בייט שמציעים כונני SSD מהירים יותר (גרסת המכשיר בנפח 512 גיגה-בייט מגיעה בנוסף עם ציפוי מסך מיוחד שאמור לסייע במניעת השתקפויות, ככה לפחות וואלב טוענת). בשלושת המקרים הדק מגיע עם נרתיק נשיאה מפואר ואיכותי הכלול באריזה ומטען עם חיבור USB-C (בגרסת ה-512 הוא מגיע בצבע קצת שונה לצד עוד כמה אביזרים חביבים). את הנפח של כל הדגמים ניתן להרחיב בקלות על ידי כרטיס MicroSD (אפשר אפילו להרחיב את הזיכרון באמצעות החלפת כונן האחסון הפנימי של המכשיר, אבל זה כבר תהליך קצת יותר מסובך).
הדבר היחידי שכאמור לוקה בחסר הוא ביצועי הסוללה - בזמן הרצת משחקים כבדים חיי הסוללה מסתכמים בשעתיים וחצי בקושי, שזה בהחלט לא הרבה בשביל מכשיר נייד. יחד עם זאת, עם משחקים קלילים יותר ניתן להוציא מהדק קרוב לחמש וחצי שעות שימוש לפני צורך בטעינה, כך שבסופו של דבר חיי הסוללה של המכשיר הזה תלויים בהרגלי השימוש שלכם, וברוב הזמן לא מצאתי את עצמי מתאכזב מהם במיוחד.

הכל בכל מקום בבת אחת

וואלב כאמור פיתחה לסטים דק ממשק משתמש ייעודי בשם SteamOS, שממנו ניתן לגשת בקלות לספריית המשחקים האישית ולחנות המשחקים המקוונת סטים. מעבר לכך הממשק כולל שלל פיצ'רים חכמים אחרים, בהם אפשרויות לשינוי והתאמה אישית של מגוון דברים, החל מהתפקוד של כל אחד מהכפתורים (ניתן ליצור פרופיל מקשים לכל משחק בנפרד) ועד למהירות השעון של המעבד הגרפי וקצב הרענון של המסך. לא מספיק לכם? אפשר אפילו להתקין על המערכת פלאגינים חיצוניים שמרחיבים אפילו יותר את יכולות אלה.
8 צפייה בגלריה
התאמה אישית של ביצועי המחשב
התאמה אישית של ביצועי המחשב
התאמה אישית של ביצועי המחשב
(צילום מסך, רועי האן)
אחד הדברים שחשוב להבין הוא שאפילו שוואלב מאוד הייתה רוצה שזה יהיה המצב, בפועל לא כל המשחקים רצים על הסטים דק משלל סיבות, החל מחוסר תמיכה של מערכת ההפעלה במשחק ועד לחוסר היכולת של הדק לתקשר עם פלאגינים ותוספי תוכנה שונים. וואלב כמובן מנסה לעשות חיים קלים למשתמשים כשהיא בוחנת את שלל המשחקים הזמינים לרכישה בפלטפורמה שלה באופן קבוע, על מנת לקטלג אותם רשמית ולסייע לשחקנים להבין האם כל משחק יעבוד על הסטים דק כמו שצריך. התוצאה היא תת-קטגוריית משחקים שלמה בשם "Great on Deck", שמציגה את המשחקים מהספרייה שלכם שירוצו הכי טוב על הדק (משחק שרץ באופן אופטימלי על הדרך יזכה בווי ירוק קטן ליד התמונה שלו).
8 צפייה בגלריה
ספריית Great on Deck
ספריית Great on Deck
ספריית Great on Deck
(צילום: רועי האן)
גם כאן, אין שחור ולבן, וברמת העיקרון אין שום מגבלה ממשית לכך שתנסו להוריד משחק כלשהו על מנת לבדוק אם הוא עובד על הדק - מניסיון שלי יש כמות לא מבוטלת של משחקים שעובדים מצוין בלי תו האישור הרשמי של וואלב (בדקתי למעלה ממאה משחקים שלא נבחנו על ידי החברה שעבדו מעולה). בנוסף, חשוב לזכור שכיוון שמדובר במחשב בסופו של דבר, יש לכם את היכולת לשנות בקלות את ההגדרות הגרפיות של המשחקים, דבר שעשוי לאפשר להם לרוץ טוב יותר. באותה נשימה אמליץ בחום לבקר באתר בשם ProtonDB הבוחן באופן רחב בהרבה מזה של וואלב איך משחקים שונים רצים על המכשיר.
עוד נקודה חשובה וראויה לציון היא העובדה שאתם ממש לא מוגבלים ל-SteamOS - ניתן לעבור בכל רגע נתון למצב עבודה בשם "Desktop Mode", שיהפוך את הדק שלכם בלחיצת כפתור למחשב נייד רגיל לחלוטין, המבוסס כאמור על מערכת ההפעלה לינוקס, שאיתה תוכלו לעשות פחות או יותר כל מה שתרצו (עם מערכת הפעלה פתוחה כמו לינוקס חופש השימוש גדול בהרבה).
8 צפייה בגלריה
Desktop Mode
Desktop Mode
Desktop Mode
(צילום מסך, רועי האן)
אחד הדברים שניתן לעשות עם הסטים דק הוא להריץ עליו אימולטורים - תוכנות ייעודיות המדמות קונסולות משחק ומחשבים ישנים, דבר שהפך את הסטים דק בתקופה האחרונה לאחד מהמכשירים המבוקשים ביותר עבור חובבי רטרו.
8 צפייה בגלריה
מכשיר נהדר לאמולטורים
מכשיר נהדר לאמולטורים
מכשיר נהדר לאמולטורים
(צילום: רועי האן)
על הדרך שבה ניתן לעשות את זה לא אפרט כאן, אבל אספר בקצרה שמדובר בתהליך קליל שבסופו תיפתח לכם האפשרות לשחק על הסטים דק משחקים מכמעט כל תקופת זמן אפשרית - החל מימי האטארי 2600 דרך הפלייסטיישן 2 ועד לנינטנדו סוויץ'.

השורה התחתונה, ואיתה המחיר

הגעתי עם לא מעט ציפיות אל הסטים דק ולשמחתי הרבה הוא הצליח לעמוד בכל הדרישות והרצונות שלי, ובהצטיינות יתרה - וואלב הצליחה ללא צל של ספק לייצר כאן מוצר חדשני, מעניין ומיוחד, שיהיה רלוונטי לקהל רחב של משתמשים גם אם סטים מעולם לא הייתה פלטפורמת המשחק המועדפת עליהם (זה אף פעם לא מאוחר מידי להצטרף למועדון). נראה שהעתיד הצפוי לסטים דק מאוד ורוד בעיקר הודות לוואלב עצמה שממשיכה לעדכן ולשפר אותו ככל שעובר הזמן, זאת לצד קהל המפתחים והמשתמשים שממשיכים גם הם לפתח, לעדכן ולשפר אפילו יותר את המכשיר בשלל צורות ואפשרויות חדשות.
עקב האכילס של המכשיר בישראל נכון לרגע זה הוא כמובן המחיר. בארצות הברית המחיר הרשמי של הסטים דק על-פי וואלב מתחיל מ-399 דולר לגרסת ה-64 גיגה-בייט, מחיר שמטפס לכדי 649 דולר בגרסת המכשיר המאובזרת ביותר (בדולרים ובהשוואה למתחרות אחרות בשוק האמריקאי, מדובר בתג מחיר משתלם מאוד ביחס לתמורה). בישראל כאמור ונכון לרגע זה אין ייבוא רשמי של המכשיר, ומבדיקה שלי ניתן למצוא אותו בשלל חנויות במחיר שמתחיל מ-3,199 שקלים לגרסת המכשיר הבסיסית ביותר - לא תענוג זול במיוחד, בייחוד אם נשווה אותו לתג המחיר הרשמי של וואלב.
אז האם זה זוהי העת הטובה ביותר לקנות בה סטים דק? בכנות, כל עוד אין ייבוא רשמי שבתקווה יאזן את המחיר של הסטים דק בארץ (ובנינו לא סביר שיהיה מדובר בשינוי משמעותי במידה וזה אכן יקרה) - אם יש לכם רצון עז לקנות את המכשיר הייתי ממליץ לכם לייבא אותו באופן פרטי מחו"ל. הוא אמנם לא יעלה לכם את המחיר המומלץ לצרכן שלו בארצות הברית, אך עלויות המכס והייבוא נמוכות יותר בהשוואה למה שתשלמו אם תרכשו אותו דרך יבואן מקביל כזה או אחר בארץ.