אם יש מוצר שבאמת התרגשתי לבדוק השנה, זה את The Freestyle, ומהשנייה הראשונה שהוא הוכרז מוקדם יותר השנה בכנס CES ידעתי שאת המקרן הזה אני אהיה חייב לבדוק. אין ספק שסמסונג בהחלט הצליחה לספק כאן מוצר מעניין ומיוחד מאוד, בייחוד אם נסתכל פעם נוספת על הגודל שלו ונבין שאחרי כל זה הוא עדיין מסוגל לספק תמונה בגודל של לא פחות מ-100 אינץ', זאת לצד מגוון רחב (ומרשים בהחלט יש לציין) של פיצ'רים חכמים אחרים. יחד עם זאת, כמובן שהכל לא מושלם, ואל מול The Freestyle (שייקרא מעתה לאורך סקירה זו פריסטייל) עומדים לא מעט מגבלות, בהן תג מחיר גבוה - ואסור כמובן לשכוח את המתחרות.
4 צפייה בגלריה
Samsung Freestyle
Samsung Freestyle
Samsung Freestyle
(צילום: Samsung)

עוד סקירות שיעניינו אתכם:

קטן וחמוד

כפי שציינתי קודם, היתרון המרכזי של המקרן הזה היא העובדה שהוא קטן, מאוד קטן. כמה קטן אתם שואלים? על אף שאין ספק שיש הרבה מקרנים קטנים בהרבה ממנו בשוק (אם כי באיכות נמוכה בהרבה), הפריסטייל מגיע בגודל מושלם אם אתם מחפשים מקרן קליל ונוח לנשיאה, שעל הדרך גם ממש לא מתפשר באיכות התמונה שהוא מסוגל לספק.
ראוי כמובן לציין כבר עכשיו שזוהי ממש לא הפעם הראשונה שאנחנו רואים בשוק מקרנים קטנים שמציעים איכות הקרנה גבוהה באופן יחסי, ולמעשה מותג המקרנים Nebula (השייך לחברת Anker), משווק כבר שנים את מקרני ה-Capsule שלו, שמציעים בדיוק את אותו הקונספט של הפריסטייל. כמו כן, המקרנים בסדרת Capsule דומים מאוד ליכולות שמציג הפריסטייל, שגם הם למעשה מקרנים חכמים שניתן להקרין באמצעותם תמונה בגודל של עד 100 אינץ'.
יחד עם זאת, הפריסטייל שונה מהמתחרים שלו בכמה היבטים. הראשון הוא העובדה שהוא מגיע עם סטנד ייעודי שמאפשר לו לנוע בזווית של 180 מעלות, מה שמאפשר בין היתר להקרין את התמונה על התקרה בקלות (גם ה-Capsule מאפשר זאת ברמת העיקרון, אך במקרה שלו מדובר בפעולה קצת יותר מסובכת לביצוע). פיצ'ר מגניב נוסף של המקרן מגיע בדמותו של כיסוי העדשה, שגם מגן עליה כשהמקרן לא בשימוש וגם מאפשר להפוך את המקרן למנורה (נחמד כדי להאיר לכם בקטנה את האווירה באוהל בזמן הקמפינג למשל - אם כי לא מדובר באלומת אור חזקה במיוחד).
4 צפייה בגלריה
ביום מקרן, בלילה מנורה
ביום מקרן, בלילה מנורה
ביום מקרן, בלילה מנורה
(צילום: רועי האן)
מעבר לכך, איכות החומרים הגבוהה של המקרן בהחלט מורגשת: הגוף של המקרן חזק ועמיד, והוא מגיע בחיפוי נוח לאחיזה שמעניק לו תחושה יוקרתית. עוד כולל המקרן רמקול מובנה בתצורת 360 מעלות, שקע חשמל מסוג USB-C, שקע וידאו Micro HDMI (תומך eARC) ומיקרופון מובנה בעל מתג הפעלה וכיבוי. בחלקו העליון ולצד העדשה ניתן למצוא מספר כפתורי שליטה, בהם כפתור הדלקה וכיבוי, כפתורי ווליום וכפתור צימוד מהיר לנייד.
לצד המקרן עצמו נקבל גם בקופסה שלט רחוק ייעודי שיאפשר לנו לשלוט מרחוק בשלל האלמנטים של המקרן. השלט כולל כפתורי מדיה פשוטים (הפעלה, עצירה וכפתורי ווליום) לצד כמה כפתורים מקוצרים להפעלה מהירה של אפליקציות הסטרימינג השונות ושל דפדפן האינטרנט המובנה. בסך הכל השלט בהחלט עושה עבודה טובה וחיים קלים בכל מה שקשור לשליטה במקרן.

מקרן חכם

מלבד היותו מאוד אלגנטי ומרשים מבחינת המראה, הפריסטייל הוא גם מקרן חכם. למעשה מערכת ההפעלה של המקרן היא "Tizen OS" - אותה מערכת הפעלה שניתן למצוא על גבי מסכי הטלוויזיה של סמסונג מהשנים האחרונות, שעברה בתחילת השנה מתיחת פנים די משמעותית (תכף נגיע אליה).
המערכת מציעה מגוון רחב של פיצ'רים חכמים, וכל עוד יש לכם חיבור לרשת אתם תוכלו ברמת העיקרון לנטוש לחלוטין את הצורך בחיבור של המקרן למקור כלשהו היות ואפשר להוריד אליו מגוון רחב של אפליקציות כגון נטפליקס, אמזון פריים, אפל TV ודיסני פלוס, זאת לצד האפליקציות של יס, פרטנר, סלקום, סטינג TV ודומיהן. פיצ'ר מרשים ומאוד שימושי שיש כאן בנוסף הוא היכולת להעתיק למקרן תכנים היישר מהסמארטפון שלנו. באופן מפתיע הפיצ'ר הזה תומך הפעם גם במכשירים של אפל, באמצעות AirPlay. אם אין לכם חיבור לרשת, תוכלו כמובן להשתמש בחיבור ה-Micro HDMI המובנה כדי לחבר למקרן את המקור שממנו תרצו להקרין תכנים (את כבל ה-HDMI לא תקבלו בקופסא למקרה שתהיתם).
4 צפייה בגלריה
מקרן חכם עם שלט
מקרן חכם עם שלט
מקרן חכם עם שלט
(צילום: רועי האן)
במידה ואתם מחזיקים לצד המקרן בטלפון נייד של סמסונג, כמובן שעבורכם העסק יהיה הרבה יותר קליל וחוויית ההפעלה והצימוד הראשוני של המקרן תהיה מאוד קלה הודות ליכולת שלו להתממשק עם אפליקציית ניהול הבית החכם של סמסונג, Smart Things. אם אין לכם סמארטפון של סמסונג, כל התהליך יהיה קצת יותר מתיש, בעיקר בגלל שגם הפעם היצרנית הקוריאנית ממשיכה לנסות לדחוף לנו את הפתרונות הפנימיים שלה, מה שאומר שאם תרצו להוריד אפליקציות למקרן למשל תצטרכו כמובן לצמד אותו לחשבון משתמש ייעודי של סמסונג. מעיק, אבל לא סוף העולם.
אם כבר דיברנו על פיצ'רים פנימיים של סמסונג, המקרן הזה מגיע עם לא אחרת מאשר Bixby, העוזרת הקולית של סמסונג שתאפשר לכם לבצע שלל פעולות עם המקרן באמצעות הקול שלכם. ביקסבי מעולם לא היית העוזרת החכמה החדה בקלמר, וגם כאן חוויית השימוש בה די בסיסית.
מערכת ההפעלה שעברה שינוי עיצוב עושה בסך הכל עבודה לא רעה בכלל, אך אני חייב לציין שהיא הרגישה לי קצת מסורבלת לשימוש (העדפתי משמעותית את העיצוב של המערכת לפני מתיחת הפנים), זאת לצד העובדה שהיא ללא ספק סובלת ממחלת ריבוי תפריטים קלאסית. למשל: לא ברור למה צריך לעבור ארבעה מסכים בשביל להתחבר לרשת. כמו כן, היו לא מעט פעמים שהמערכת נתקעה והחלה לקרטע בזמן השימוש, ולצערי לא מדובר בתקיעות של רגע.
4 צפייה בגלריה
הממשק החכם של סמסונג עבר עיצוב מחדש
הממשק החכם של סמסונג עבר עיצוב מחדש
הממשק החכם של סמסונג לשנת 2022
(צילום: Samsung)
המקרן מגיע עם כמה פיצ'רים חכמים נוספים. אחד מהם מאפשר לנתח את הקיר שעליו הוא מקרין. תוכלו למקם את המקרן לפני כל קיר שתרצו, ולאחר כמה שניות בודדות המקרן יתאים את עצמו במדויק לקיר שמולו, גם אם הוא ממוקם בזווית. לגיימרים שבינינו - יש כאן אפילו תמיכה ב"מצב משחק" (די מיותר בהתחשב בעובדה שאין כאן תמיכה בקצב רענון גבוה ומדובר למעשה בשינוי פרופיל צבע בלבד).
המקרן מסוגל לקבוע בעצמו את גודל המסך האופטימלי לשטח ההקרנה שיש לרשותו, לצד כיוונון אוטומטי של הפוקוס. את כל אלה תוכלו לכוון גם ידנית למקרה והמקרן פחות יצליח להתמודד עם המשימות האלה לבד, ומניסיון שלי, קרה לא מעט שהייתי צריך להתעסק עם ההגדרות האלה בעצמי כדי לקבל את חוויית הצפייה הטובה ביותר.

חווית הצפייה

המקרן מסוגל לספק הקרנה בגודל של בין 30 ועד 100 אינץ', מה שאומר שאם יש לרשותם את הקיר המתאים תוכלו ברגע להפוך אותו לחתיכת מסך גדול ומרשים שאפילו תומך ב-HDR10. יחד עם זאת, גודלו הפיזי של המקרן כן מגביל אותו לרזולוציית הקרנה של FHD בלבד (1,920x1,080).
חוויית הצפייה מספקת בהחלט, כמובן כל עוד אתם משתמשים בו בתנאים אופטימליים. אחד החסרונות הבולטים של המקרן הזה הוא יכולות הבהירות הנמוכות שלו, מה שאומר שאם תנסו להעמיד אותו במקום יחסית מואר, הסיכויים שלכם לקבל תמונה באיכות ובנראות טובה די נמוכים.
באשר לאיכות הסאונד, כאן אני חייב לציין שהופתעתי די לטובה, ואפילו שלא מדובר ברמקול האיכותי בעולם, אין ספק שבשביל רמקול מובנה בפורמט קטן כמו שיש לנו כאן זה בהחלט מתקבל, וכמובן שיש לכם את האפשרות לחבר למקרן רמקול חיצוני באמצעות בלוטות' (המקרן תומך בבלוטות' 5.2).

נייד, כמעט

הופתעתי לגלות שהמקרן - שמשווק כולו כפיתרון קל ונוח לשימוש ושגם מתאים לנשיאה ושימוש באופן נייד - לא מגיע עם סוללה מובנית שתאפשר לו לעבוד ללא חיבור למקור חשמל ישיר. לחיסרון הזה יש כמובן פיתרון, סוללה ניידת, אבל מבדיקה שלי המקרן צורך די הרבה אנרגיה ושימוש בסוללה ניידת עשוי להקטין את זמן ההקרנה באופן שלא יאפשר חוויית צפייה מהנה ואיכותית אם אין לכם את הסוללה המתאימה.
יחד עם זאת, סמסונג מתכננת להשיק בעתיד מספר אביזרים נלווים למקרן, בהם תושבת סוללה ייעודית שתאפשר למקרן לעבוד באופן אלחוטי לחלוטין, אם כי המחיר ותאריך הזמינות של האביזר הזה בארץ ובעולם טרם נחשף רשמית.

השורה התחתונה

הפריסטייל ללא ספק הצליח להפתיע אותי, לטוב ולרע. מצד אחד מדובר במוצר נהדר שבהחלט עושה את העבודה שלשמה הוא נוצר. מצד שני, מדובר בתענוג לא זול בכלל - 3,790 שקלים. המחיר הגבוה הזה לא ממש מוצדק, בטח כשאפשר למצוא בשוק מתחרים ראויים עם תג מחיר נמוך בהרבה.