ספונג'ה היא אולי המטלה הכי שנואה בבית שלנו. זה לא שאנחנו לא אוהבים ניקיון, אבל כשיש לך שלושה ילדים, כלב, אהבה לבישול ואתה גר בשכונה סמי-כפרית, זה מתכון לבית מבולגן ובעיקר עם כל מיני כתמים שמופיעים על המרצפות ועפר שנושר מהנעליים. כלומר, הדלי והסמרטוט כל הזמן בהיכון. הבעיה היא שהשיטה הידנית גוזלת לא מעט זמן אם רוצים לעשות את זה כמו שצריך. יש לטאטא את העפר, להכין דלי מים וחומר ניקוי, לשטוף ואז לנגב אם לא רוצים להמתין לייבוש. אם בשנים האחרונות הרובוטים השואבים והמנגבים החלו להקל מאוד על מטלות אלה, בשנה וחצי האחרונות החלו להגיע לשוק רובוטים שוטפים-שואבים, שחלקם גם מקרצפים.
5 צפייה בגלריה
מדריך שואבים שוטפים רובוטים
מדריך שואבים שוטפים רובוטים
שואב שוטף רובוטי עם עמדת טעינה - התחליף לספונג'ה ידנית או לעוזר/ת בית
(צילום: יח''צ באג)

עוד בנושא:

מדובר ברובוט שנראה כמו רובוט-שואב, רק שבמקום להחזיק את כל המערכת בגופו הצנום הוא מצויד בעמדת ריקון אוטומטית. רוב הרובוטים מהסוג הזה כיום הם מגלקסיית המותגים של שיאומי, וכולם בסקירה הם כאלה. החלטנו להשוות ארבעה ממותגיה: שיאומי עצמה, מותג הפרימיום דרימי, רובורוק האאוטסיידר ורוידמי המשתלם. השואבים-שוטפים-מקרצפים מצוידים בתכונות דומות, יכולת ניווט במרחב מבוססת LiDAR (מעין רדאר לייזר להתמצאות במרחב כמו במכונית אוטונומית) למעט אחד מהם; אני לא אכנס לפרטים טכניים, אבל אפשר לומר שמבחינת ניווט והתמצאות בשטח אף אחד מהרובוטים לא סבל מבעיה כלשהי. כולם בסופו של דבר ניקו את הבית, כולל חדרים. הבעיות שמצאתי נמצאות באופן העבודה של כל אחד ומגבלות מסוימות.
ריפרש
קורטנה מתה, יחי ה-AI החדש
29:59
יש כמה חסרונות משותפים לכולם: צורך בתחזוקה שוטפת של עמדות הריקון והרובוטים. אחת הבעיות העיקריות היא הצטברות הלכלוך לאחר שהרובוטים מבצעים שטיפה עצמית. אף אחת מהיצרניות לא ממש הצליחה לפתור את הבעיה הזאת. לאחר שבוע של שימוש שוטף, אצל כולם הצטברו שכבות לכלוך די לא נעימות. זה יותר ניכר במכשירים הלבנים - אבל גם אם הרובוט שלכם בצבע כהה זה יבוא לידי ביטוי. אחד הרובוטים, אגב, כן הצליח לצמצם את הבעיה אבל לא להעלים אותה לחלוטין. כמו כן, אם אתם לא מרוקנים את המים המלוכלכים מהמיכל שלהם, צפו לריח של ביוב בעיקר בימי הקיץ החמים.
עוד מגבלה שחשוב לשים לב אליה היא שהרובוטים האלה צריכים הכנה של השטח, כלומר עדיף מאוד לאסוף כמה שיותר דברים שעשויים לחסום להם את הדרך או לגרום להם לעקוף אזורים מסוימים. אם יש לכם דירה או בית עם הפרשי מפלסים, גם אם מדובר במדרגה אחת או שתיים או שיש משטחים שונים ברצפה, זה יתבטא באיכות הניקיון. חיסרון אחרון: אף אחד מהשואבים הרובוטיים לא ממש הצליח להתמודד בצורה מושלמת עם ניקיון צמוד לקיר או לפינות. זו מגבלה של התצורה ושל העובדה שמברשת האיסוף הצידית קצת קצרה מדי. אז אחרי שהבנו את היתרונות והחסרונות המשותפים, בואו נראה איך זה עובד בכל אחד מהדגמים.

Dreame L10s Ultra: יוקרתי ויעיל

הרובוט של דרימי הוא אחד משני הדגמים שסקרנו המיועד למגזר הפרימיום - הוא נמכר במחיר גבוה שנע בין 4,500 שקל ועד 5,200 שקל בהתאם לחנות. העיצוב שלו יפה מאוד עם תחנה בצבע שחור או לבן (אנחנו קיבלנו שחור). הוא כולל את כל התכונות ועושה הכל כמו שצריך ובלי בעיות.
5 צפייה בגלריה
שואב שוטף רובוט Dreame L10s Ultra
שואב שוטף רובוט Dreame L10s Ultra
שואב שוטף רובוט Dreame L10s Ultra
(צילום: יח''צ קריסטלינו)
אהבנו: הוא יודע להימנע מעצמים על הרצפה, נעליים ובאופן כללי הוא יתמודד הכי טוב עם בית של בלגניסטים. הוא לא נבהל ממדרגת גישה לממ"ד, או ממעבר בין הסלון למרפסת. הוא גם לא יבהל מעצמים זרים שנשאבו לתוך מכל השאיבה. המברשת של השואב קלה לפירוק ולניקוי משערות או רסיסים של גומיות. על החלק הרטוב אחראיות זוג מברשות מסתובבות שמנקות היטב את הרצפה. הוא ממעט להשאיר סימנים - עדות לאיכות המברשות. יש לו מיכל חומר ניקוי ייעודי, מיכל למים נקיים ומיכל למים מלוכלכים שצריך לרוקן כל שניים-שלושה סבבי ניקיון מלאים של הדירה. הרובוט מודיע לכם מתי, אבל אם אתם מפעילים אותו מרחוק או בשעות קבועות, כדאי לבדוק שיש לו כל מה שצריך לעבודה - אחרת הוא יחרוץ לכם לשון ויעמוד בפינה. עוד דבר שאהבנו זו האפליקציה של דרימי שלטעמנו היא הטובה מכולן.
לא אהבנו: ראשית, הוא יקר לרכישה, אבל גם יקר לתחזוקה. הוא צורך חומר ניקוי ייחודי של דרימי שעולה 40 שקלים לבקבוק שהספיק לנו לשבועיים שימוש וגם זה בגלל שהתקמצנו. בנוסף, החלפים שלו לא זולים גם. קחו בחשבון שחלפים הם עניין חשוב כאן, המברשות צריכות החלפה וכך גם מברשת הרולר של השואב. גם השקיות לאיסוף אבק יקרות מאוד - 33 שקל לשקית שתחזיק לכם בין חודש לחודשיים. בקיצור, זה שואב לעשירים או לחובבי סמלי סטטוס. הוא מעולה בניקיון, אבל גילינו שגם דגמים אחרים עושים עבודה לא פחות טובה. כמו כן, עמדת הריקון ממש גדולה וצריך לדאוג למקום זמין עבורה.
שורה תחתונה: מוצר מעולה אבל יקר.

Xiaomi Robot Vacuum X10 Plus: לא פרימיום, אבל בא לעבוד

כמו הדרימי, גם שיאומי X10 פלוס הוא מז'אנר השואבים-שוטפים-מקרצפים. המבנה שלו מאוד דומה למוצר של דרימי, עם שני הבדלים עיקריים: הוא לא כולל מקום לבקבוק חומר ניקוי והוא עולה כאלף שקל פחות מהדרימי, כלומר בין 3,600 ל-4,000 שקלים. מבחינת שאר התכונות, אין הבדל מהותי בין השניים. איכות ההרכבה מאוד דומה והם נראים כאילו הם שני דגמים שונים של אותה חברה. גם איכות הניקיון מאוד דומה. השיאומי אולי משאיר מעט יותר סימנים אחרי שטיפה מאשר הדרימי, וזה נעוץ באיכות המברשות שמעט יותר טובות אצל האחרונה.
5 צפייה בגלריה
שואב שוטף רובוט שיאומי X10 פלוס
שואב שוטף רובוט שיאומי X10 פלוס
שואב שוטף רובוט שיאומי X10 פלוס
(צילום: יח''צ שיאומי/המילטון)
אהבנו: השיאומי עובד מצוין, הן בשטיפה והן בשאיבה. הוא עושה עבודה מצוינת בשטיפה גם אם המברשות שלו משאירות מעט יותר סימנים מאלה של הדרימי. הניווט מצוין ואפליקציית שיאומי שעובדת היטב עם כל המותגים שלה מאפשרת להתאים אישית ברמה מאוד מפורטת את האזורים לשטיפה, לשאיבה ולמה שביניהם. כמו כן, המיכלים, בני כ-2.5 ליטר כל אחד, מספיקים ליותר מסיבוב ניקיון אחד, כמובן בהתאם לגודל האזור לניקוי. אנחנו הצלחנו להוציא ממנו שלושה סיבובי ניקיון מלאים (שטיפה+שאיבה) בדירה של כ-120 מ''ר. עוד משהו נחמד: הוא יודע לזהות שטיחים ולהרים את מברשות הקרצוף כדי לא להרטיב. מאוד מתחשב מצידו.
לא אהבנו: תחנת העגינה של השיאומי היא הגדולה ביותר - 60 ס"מ גובה, 42 ס"מ רוחב ו-34 ס"מ עומק. כלומר, צריך מקום זמין כדי לשים אותה. היא גם לבנה כך שכל לכלוך שמצטבר בה זועק למרחקים. כמו כן, שלא כמו בדרימי אין כאן מקום לחומר ניקוי. בחברה בכלל ממליצים לא להוסיף חומר ניקוי למים - אבל אנחנו כמובן ניסינו כדי להבין מה זה עושה. בואו נאמר שאם החומר מקציף, כמו כל סבון מרצפות ממוצע, אז איכות הניקיון יורדת ויש יותר סימנים. מומחה אף הזהיר אותי שזה יכול להביא לסתימה של צינורות והצטברות של שאריות סבון במגש הניקוי. ניסיתי גם חומרי ניקוי מותאמים ושם זה דווקא עבד לא רע. מה שכן, זה יקר יותר. טריק אחרון: ניסינו עם חומץ וזה עבד מצוין, אבל הבית יריח לכם כמו רוטב ויניגרט. עוד בעיה? באתר היבואן או בחנויות השונות לא מצאנו חלקי חילוף; לא מברשות, לא שקיות איסוף אבק ולא פילטרים ושאר הירקות. איפה כן מצאנו? בעליאקספרס ובאמזון. אומנם אלה לא תמיד חלפים מקוריים - אבל קל מאוד למצוא ערכות רכיבים חלופיים באיכות טובה. ערכה כזו עם כל החלקים תעלה לכם בממוצע כ-20 עד 30 דולר.
שורה תחתונה: התמורה הטובה ביותר למחיר.

Roborock S8 Pro Ultra: האאוטסיידר המפתיע

רובורוק היא שחקנית ותיקה בתחום השואבים. זה מותג שמיועד מראש יותר לשוק האמריקאי שבו היא מאוד חזקה. הרובוט שלה הדאיג אותי בהתחלה, מכיוון שהחברה בחרה במטלית במקום במברשות כשיטת שטיפה - ויש לי זכרונות מאוד לא טובים משואבים רובוטים שוטפים עם מטליות. הם לא מנקים טוב ולרוב משאירים סימנים. אבל באופן מפתיע זה עובד. ואפילו היטב. כמו קודמיו יש לו עמדת ריקון, אבל שלא כמוהם זו יחסית פחות בולטת במרחב. היא קטנה יותר מהשתיים האחרות והמיכלים שלה לא מוסתרים, זה יתרון מפני שלא צריך לפתוח מכסה כדי להתעסק איתם, אבל זה גם פחות יפה - כלומר זו עמדה שאי אפשר להעמיד במקום עם נראות גבוהה. שני המיכלים שלו הם בעלי הקיבולת הגבוהה ביותר (3.5 ליטר מים נקיים וכ-3 ליטר מים מלוכלכים). מנגד, שקית האבק שלו קטנה יותר. ביצועי הניקיון שלו הפתיעו לטובה. הוא מתמודד היטב עם השיאומי והדרימי, אבל הוא גם מאוד יקר, בין 5,150 שקל לכ-5,500 שקל. עם זאת לא הייתי מהסס לומר שהחבילה שהוא מציע, עם האפליקציה המעולה של רובורוק, היא מהטובות שתוכלו למצוא אם יש לכם את התקציב עבורו.
5 צפייה בגלריה
שואב שוטף רובוט Roborock S8 pro ultra
שואב שוטף רובוט Roborock S8 pro ultra
שואב שוטף רובוט Roborock S8 pro ultra
(צילום: יח''צ באג)
אהבנו: רובורוק S8 פרו אולטרה הוא באמת חוד החנית מבחינת רובוטים. מנגנון השטיפה המבוסס מטלית והשואב עם הגלילים המסתובבים עושים עבודה מעולה. יכולת הניווט שלו מעולה והאפליקציה מאפשרת ירידה להתאמות אישיות שיתאימו לרוב תסריטי השימוש הנפוצים. העמדה שלו קטנה יחסית, גם אם פחות אסתטית מזו של המתחרים. עלות החלפים שלו סבירה למרות מיצוב הפרימיום שלו - שקית אבק תעלה לכם כ-20 שקלים. בקיצור, הוא בהחלט אחד הטובים מסוגו.
לא אהבנו: אף אחד לא מושלם וגם לא הרובורוק. ראשית, השימוש במטלית מתאים לשטיפה של מה שהרובוט עובר מעליו אבל שלא כמו המברשות זה מוגבל לרוחב גופו בלבד, בעוד המברשות בולטות מעט יותר לצדדים ומעניקות יותר שטח קרצוף. גלילי השואב אולי יותר יעילים מאשר מברשות באיסוף פסולת, אך זה כולל גם דברים שלא אמורים לחדור, ואז הרובוט נתקע וצריך לחלץ אותו. לזכותו ייאמר שהגלילים ניתנים לפירוק מלא וקל מאוד להוציא משם עצמים זרים כולל ניקוי שערות מהמיסבים. וכמו השיאומי הזול ממנו, גם הוא לא כולל מיכל לנוזל ניקוי ייעודי.
שורה תחתונה: מוצר מצוין, גם אם יקר יחסית לתמורה.

Roidmi EVA: דגם עממי וזול, אבל עם בעיות

ה-Roidmi EVA הוא הרובוט האחרון ברשימה שלנו. רוידמי הוא מותג סיני שמכוון לשוק הזול - מוצרים שנותנים הרבה מאוד תכונות ביחס למחיר. אבל מה שעולה מעט כולל לפעמים כל מיני פשרות שצריך להיות מודעים להם. נתחיל עם הדברים הטובים: הרוידמי מנקה לא פחות טוב מכל קודמיו. הוא מציע את אותן תכונות - מברשות מקרצפות ושואב מובנה עם מברשת. עמדת הריקון שלו כוללת שני מיכלים עם הקיבולת הגבוהה ביותר מבין כל המתחרים (3.5 ליטר למים מלוכלכים ו-4 ליטר לנקיים). בניגוד לשיאומי למשל הוא יודע להתמודד עם חומר ניקוי. מנגד, האפליקציה שלו מזעזעת והיא הגרועה ביותר מכל האפליקציות האחרות. מזל שאפשר להשתמש באפליקציה של שיאומי Mi Home כי אחרת הוא היה מקבל נזיפה חמורה ביותר. הוא גם עושה רעש של מטוס סילון בזמן הריקון והשטיפה של המברשות. לא משהו שאפשר לסבול באמצע הלילה אם חשבתם לנצל את זמן השינה לניקיון הרצפה. הרכיבים שלו מרגישים גם יותר פשוטים מאלה של דרימי, שיאומי או רובורוק. אבל הבעיה הכי קשה שמצאנו היא שהוא מתקשה לחזור לבדו לעמדת הריקון, זו תופעה שחווינו על בשרנו במהלך הבדיקה. ולפי סקירה שערכנו בכל מיני אתרים ברשת, ניכר גם שזו תופעה שלקוחות רבים מתלוננים עליה. הוא גם מאבד לא פעם את החיבור לרשת ואז צריך לרסט את השואב ולחבר אותו מחדש. מנגד, מחירו נמוך - החל מ-2,500 שקל ועד כ-3,500 שקל.
5 צפייה בגלריה
שואב שוטף רובוט Roidmi EVA
שואב שוטף רובוט Roidmi EVA
שואב שוטף רובוט Roidmi EVA
(צילום: יח''צ בנדא דיגיטל)
אהבנו: הרוידמי מציע את חבילת השואב-שוטף רובוטי עם עמדת ריקון הזולה בשוק כרגע. למי שמבין את יכולותיו ואת מגבלותיו, מדובר במוצר טוב מאוד. הוא מנקה היטב אם מפנים לו את הדרך ודואגים לחסום לו כניסה למקומות שעשויים לעכב אותו. המיכלים שלו גדולים, כמו גם שק איסוף האבק.
לא אהבנו: לצערנו יש הרבה מאוד נקודות בעייתיות בשימוש ברוידמי EVA. התוכנה שלו והאפליקציה הנלווית מתחת לכל ביקורת. אני לא יודע אם היצרן יצליח לפתור את הבעיות (או אם הוא מנסה) בעדכון מרחוק, אבל זה צורך אמיתי. מניסיון. הוא אומנם מנקה טוב, אבל ניווט זה לא הצד החזק שלו - הוא לא עובד לפי תכנית מיפוי סדורה אלא יותר לפי מה שמרגיש לו יעיל באותו רגע. בעיית החזרה למתקן הריקון היא אולי הקשה ביותר - קשה מאוד להמליץ על רובוט שאמור לעבוד ללא מגע יד אדם אם הוא זקוק לסיוע כל הזמן.
שורה תחתונה: זול, מנקה אבל יש לו בעיות.

סיכום

כפי שניתן להיווכח, אפשר בהחלט להחליף את הספונג'ה עם שואב-שוטף רובוטי. זה אולי לא יעשה פאנלים או תריסים, אבל למרות הסקפטיות הרובוטים האלה הצליחו לשכנע אותנו ביכולת שלהם לטפל בניקיון הרצפה בלי שנצטרך לעבוד קשה. אנחנו בטוחים שזו קטגוריה שתהפוך בקרוב לרכישה קבועה עבור כל מי שקונה לעצמו את מכשירי החשמל לבית, בדיוק כמו מקרר, תנור, מיקרוגל, מכונת כביסה, מייבש או טלוויזיה.