אסוס מסתמנת כאחד ממותגי המחשבים היותר חדשניים בתחום ה-PC. אם בעבר החברה נחשבה כמעין זנב לאריות HP, Dell, לנובו ואפל, כיום המותג הטייוואני הוותיק מוכיח שאפשר לחשוב קצת מחוץ לקופסה גם בעולם אפרורי כמו מחשבי ווינדוס. אם המותגים האמריקאיים (והסיני) נוטים לשחזר שנה אחרי שנה את אותם מחשבים בדיוק, באסוס מנסים להציע מוצרים קצת יותר מעניינים ושימושיים. סדרת הזנבוק מייצגת את מחשבי הפרימיום הקלים שלה, כעת היא מציעה את הדגם החדש של הסדרה, ה-Zenbook S עם מסך OLED בן 13.3 אינץ'.

עיצוב ומבנה: מחשב בעובי של מחברת ובמשקל שקית חלב

9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
(צילום מסך: אתר אסוס)

עוד בנושא:

בשנתיים האחרונות החלו להופיע יותר ויותר מחשבים שמתהדרים במשקל קליל ודקיקות מירבית. הסיבה העיקרית לכך היא מזעור השבבים והיכולת לדחוס יותר רכיבים למארז קטן יותר. אם בעבר אפל הייתה היחידה שיכלה להתהדר במחשב קל כמו אוויר, כיום מחשבי ה-PC הקלים עוקפים אותה בסיבוב מהבחינה הזו. הזנבוק S החדש מעוצב בקפידה כדי שלא יראה כמו המתחרים. הגוף שלו מורכב מסגסוגת מגנזיום-אלומיניום המספקת קשיחות מבנית וקלילות במקביל. הוא אכן שוקל קילו אחד בערך ועוביו בנקודה הכי דקה שלו 1 ס''מ ו-1.5 ס''מ בנקודה הכי עבה. הדרך העיקרית להשיג משקל כה נמוך היא לצמצם את הרכיבים הכבדים, קרי הסוללה והמסך. האם זה משפיע מאוד על התפקוד? המשיכו לקרוא.
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
גב המסך מציע מבוך גיאומטרי ומלכודת טביעות אצבעות משולבת
(צילום: רפאל קאהאן)
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
סלע קיומנו כך אומרים באסוס
(צילום מסך: אתר אסוס)
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
הרגליות המרושעות מונעות עבודה נוחה על הברכיים, קצת מוזר למחשב שנועד לעבודה בדרכים
(צילום: רפאל קאהאן)
מבחינת העיצוב החיצוני, אסוס ניסתה לדבריה להציג כזה שמתכתב עם סלעים. לא הדבר הכי קל בעולם, אבל ניחא. הצבע של המחשב שבדקנו מכונה "אפור בזלת", אבל כדי שלא תרגישו כבדים מדי חס וחלילה ישנו גם צבע שמתכתב עם לילות שלווים ומכונה "כחול שקט". המרקם של הפאנלים החיצוניים של המחשב מחוספס בעדינות אבל קשה לומר שהוא לא מבליט טביעות אצבעות. עוד אלמנט עיצובי הוא הקווים החוצים את גב המסך לאורכו ורוחבו בכל מיני צורות גיאומטריות. זה גם חביב וגם מצליח להוציא את המחשב מעדר הניידים המונוכרומטיים. אלמנט עיצובי נוסף הוא ציר הפתיחה שמגביה את הישבן של המחשב כדי לייצר זווית קלה להקלדה נוחה יותר. עם זאת, באסוס ציידו את תחתית הגב - היכן שהוא מונח על משטח העבודה עם רגליות פלסטיק. אלה הופכות את ההקלדה והשימוש בו על גבי הברכיים לפחות נוחים. זה לא המחשב היחיד של אסוס עם העיצוב הזה, גם ה-Expertbook B9 סובל מאותה בעיה. ועדיין, לא מדובר במחשב שיעשה לכם חור בירכיים גם אם זה לא נוח במיוחד. כדי לשמור עליו מפורענויות, אסוס העבירה אותו בשלל מבחני קשיחות בתקן MIL-STD 810 - לא ברור כמה זה שומר עליו, אבל היצרנית נראית בטוחה בעצמה.

חומרה: סוס עבודה עם תצוגה מעולה

אסוס כאמור לא חסכו עם הזנבוק S. המחשב שקיבלנו לסקירה הגיע עם מעבד אינטל i7 דור 13, ויש גם i5 למי שרוצה. הוא מצויד ב-16 גיגה-בייט זיכרון פעולה, 1 טרה-בייט מרחב אחסון וסוללה בת 4 תאים בעוצמה של 63 וואט-שעה. הסוללה היא המקום שבו שהיצרנית קצת חסכה כדי לשמור על משקל נמוך במיוחד וזה ניכר. היא אומנם מספיקה לשמור על המחשב פועל לכ-9 עד 10 שעות ללא טעינה, אך אם תשתמשו בו ברציפות הוא לא ישרוד מעבר ל-5 עד 6 שעות מסך בלבד. טעינה שלו תיקח סביב חצי שעה למילוי כמחצית מהסוללה או שעה וחצי כדי להגיע ל-100 אחוז בשימוש עם המטען המקורי. הסיבה לכך אינה המעבד, אלא דווקא המסך. מדובר בפאנל OLED בן 13.3 אינץ' ברזולוציה של 2.8K או 2,880 על 1,800 פיקסלים. הוא מסוגל להציג עד כמיליארד גוונים, הוא גם מצויד בתקן PANTONE מה שאומר שתצוגת הצבעים מתאימה גם לעבודות גרפיקה וצילום. אסוס בחרה בפורמט 16:10 השימושי יותר מ-16:9 בזכות יותר שטח תצוגה זמין.
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
המסך ממש מעולה
(צילום: רפאל קאהאן)
הנראות של המסך מעולה. הצבעים טובים גם אם תצוגת ברירת המחדל מדגישה יותר רוויית צבעים - קצת כמו במסכים של סמסונג. עם זאת ניתן בקלות להתאים את הרווייה לטעמכם. זמן התגובה מעולה ועומד על 2 מילישניות, מה שהופך אותו פוטנציאלית למתאים לגיימרים. הוא גם בהיר מאוד עם 550 ניט. ואולם, הציפוי שלו מבריק כלומר הוא לא ממש מתמודד היטב עם תאורה ישירה כמו למשל שמש חזקה. ברם, הבהירות מאפשרת לעבוד עליו גם בחוץ, במחיר של זמן שימוש מופחת. זה מחשב שירגיש הרבה יותר בנוח במשרד או בסלון מאשר בחוץ. זאת ועוד: הוא מוגבל לקצב רענון של 60 הרץ. זה לא נורא, אבל אם כבר, למה לא לאפשר 120 הרץ? אם זה אפשרי בסמארטפונים, למה לא בניידי פרימיום? עוד נקודה בעייתית היא שלמרות החומרה החזקה, עדיין מדובר במחשב דקיק ועם מעבד שמיועד לחסוך בצריכת חשמל, כלומר, לא תקבלו כאן יכולת להתמודד עם משחקים עתירי גרפיקה. אפשר להריץ עליו מיינקראפט או פורטנייט, אבל זה לא הייעוד שלו וזה ניכר. מנגד, כמחשב לצריכת מדיה או עבודה משרדית הוא מעולה.

ממשק ומולטימדיה: מקלדת מפתיעה לטובה

אחת הבעיות עם מחשבי אסוס עד לא מזמן הייתה המקלדת שהייתה רחוקה מאוד מהאיכות של המתחרים הגדולים. אבל עם הזמן היצרנית שיפרה את המצב והזנבוק S מצויד במקלדת מצוינת. היא עדיין רכה מעט מדי לטעמי, ובנוסף הפריסה שלה מהודקת כדי להתאים לשטח הפנים של המחשב, אבל היא מספקת משוב טוב וקל מאוד להגיע איתה לקצבי הקלדה מהירים. הטראקפד לעומת זאת מעולה, הוא מצופה זכוכית וקל מאוד להשתמש בו. אין כאן מסך מגע או סורק טביעות אצבעות. הדרך היחידה לפתוח את הנעילה שלא דרך סיסמה היא באמצעות זיהוי פנים. מצלמת הרשת כוללת מיפוי תלת-ממדי של הפנים כמו באייפון, כך שמדובר באמצעי יחסית מאובטח.
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
המקלדת מצוינת והטראקפד משובח
(צילום: רפאל קאהאן)
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
זיהוי פנים בתלת ממד
(צילום: רפאל קאהאן)
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
שקע HDMI
(צילום: רפאל קאהאן)
9 צפייה בגלריה
אסוס זנבוק S 13 OLED
אסוס זנבוק S 13 OLED
שקע USB מהיר
(צילום: רפאל קאהאן)
מה שהזנבוק יודע לעשות היטב זה לשמש לצריכת מדיה מכל סוג שהוא. הרמקולים הפנימיים מתוצרת הרמן קרדון מספקים צליל צלול ובהיר יחסית למחשב בעובי כזה. כמובן שאין מה לצפות לבס בעוצמה של רמקול רצפתי, אבל בסך הכל הצליל רחוק מלהיות אנמי. זה מסייע היטב לצפייה בסרטים או בהאזנה למוזיקה. כמו כן, השילוב של איכות התצוגה מספק לכם למעשה בית קולנוע קטן. אסוס כללה במחשב אפליקציות שליטה על כל אחת מתכונות המחשב וניתן להגיע לרמת התאמה אישית די טובה. גם החיבורים לא חסרים: שתי יציאות USB-C בתקן ת'נדרבולט עם תמיכה בטעינה. שקע HDMI 2.1, שקע USB 3.2 בגודל מלא ושקע אוזניות משולב עם מיקרופון. ישנו גם מיקרופון מובנה עם ביטול רעשים. גם מצלמת הרשת מתהדרת בהתאמה לשיחות וידאו, ומהבדיקה שלי זה אכן עובד היטב.

סיכום ואלטרנטיבות: נינג'ה אמיתי

האסוס זנבוק S 13 מציע שילוב מעולה של מסך מרשים, חומרה עוצמתית ואריזה קלילה ועמידה. עבור מי שרוצה מחשב שלא מרגישים הזנבוק הזה הוא ברכה. מחירו מתחיל בכ-5,000 שקל לגרסה הבסיסית עם ה-i5 ומטפסת עד ל-6,100 שקל עבור הגרסה הבכירה. זה לא זול, אבל לא הכי יקר למחשבים בעלי יכולות דומות. מקבוק אייר יעלה לכם כאלף שקל יותר לדגם ה-M2 וגם יוסיף 250 גרם למשקל. המסך לטעמי פחות טוב אצל אפל. מחשבי ה-LG gram יציעו לכם מסכים (הרבה) יותר גדולים - למרות שבחו''ל אפשר למצוא אותם גם עם מסכים קטנים - במחיר מעט יותר יקר לחומרה מקבילה. גם HP ו-Dell מציעות את הדרגונפליי והלטיטיוד בגדלי מסך של 13.5 ו-13.3 במשקל מקביל, אבל הם יקרים יותר ועם מסכים פחות טובים. אצל לנובו תצטרכו להתפשר על משקל גבוה יותר כדי להשיג מארז מקביל. לסיכום: אם אתם סטודנטים עם קצת כסף בכיס, עובדים בדרכים או סתם רוצים מחשב שאפשר לקחת לטיסה, לסלון, לגינה או למרפסת בלי להתפשר על איכות התצוגה או נוחות השימוש, הזנבוק בהחלט מספק חבילה טובה במחיר שאולי אינו נמוך במיוחד, אבל סביר בהחלט ביחס לתחרות.