את שוק האוזניות האלחוטיות (TWS) של ימינו אפשר לחלק לשתי קטגוריות עיקריות: איירפודס של אפל - וכל השאר. ובתוך ים של חברות שמתחרות על האוזניים של משתמשי אנדרואיד, סוני מצליחה שוב ושוב להתבלט כמי שמייצרת אוזניות פרימיום שעומדות בחוד החנית של הקטגוריה בכל הקשור לסאונד וביטול רעשים (ANC). עם הדגם החדש שלה, WF-1000xm5, שעולה 1,290 שקלים, מקווה ענקית האלקטרוניקה היפנית לשמור על המעמד שבנתה לעצמה במשך שנים. האם היא הצליחה לעמוד במשימה? בדקנו.
4 צפייה בגלריה
WF-1000xm5
WF-1000xm5
WF-1000xm5. זמינות בשחור ובכסף
(צילום: יובל מן)

עוד סקירות שיעניינו אתכם:

אריזה, עיצוב ונוחות

WF-1000xm5 זמינות בשני צבעים - כסף ושחור (הצבע שאנחנו קיבלנו לסקירה). קופסת ההטענה שלהן סטנדרטית למדי ולא מתאמצת להיראות שונה בנוף. סוני לא תקבל כאן ציון לשבח על מקוריות, אבל ניכר שהיא השקיעה בחומרים איכותיים. בצד האחורי של הקופסה נמצאים שקע טעינה מסוג USB-C וכפתור עגול, שמיועד לסייע בתהליך הצימוד של האוזניות לטלפון או למחשב. בנוסף לאוזניות ולקופסת ההטענה, האריזה כוללת גם כבל הטענה קצרצר (USB-C ל-USB-A), ושלושה זוגות של מתאמי ספוג בגדלים שונים, בנוסף לזוג שכבר מולבש על האוזניות.
בתוך הקופסה נחות האוזניות, שלדברי היצרנית קטנות ב-25% וקלות ב-20% בהשוואה לדור הקודם. יש להן גימור מבריק וכמו קופסת ההטענה, גם העיצוב שלהן סולידי למדי, ונדמה שסוני לא רוצה שהן יבלטו בשטח, בניגוד לדגמים מתחרים כמו איירפודס פרו למשל. האלמנט היחיד שבולט כאן לעין הוא רשת קטנטנה בצבע זהב שמגינה על המיקרופונים. האוזניות נשלפות מהקופסה בקלות, וגם חוזרות אליה בקלות באמצעות מנגנון מגנטי.
4 צפייה בגלריה
WF-1000xm5
WF-1000xm5
האריזה של WF-1000xm5
(צילום: יובל מן)
ה-WF-1000xm5 נוחות מאוד באוזניים, לא מרגישות כבדות ואינן נוטות ליפול בקלות. מומלץ כמובן לבדוק כמה מתאמים על מנת למצוא את הזוג שיהיה לכם הכי נוח, וגם יאטום את האוזניים שלכם כראוי על מנת למנוע כניסה של רעשים מבחוץ. סוני אפילו מאפשרת לבדוק את מידת ההתאמה באמצעות האפליקציה שלה, שנקראת Headphones Connect (עוד נחזור אליה בהמשך). השליטה באוזניות נעשית באמצעות משטחי מגע; השימוש בהם נוח מאוד והם מגיבים במהירות.

איכות סאונד וביטול רעשים

הסאונד של ה-WF-1000xm5 מפורט מאוד, נעים, עם נוכחות מפתיעה לטובה של בס, ולא רק שהוא בין הטובים ביותר שקיבלנו מאוזניות אלחוטיות, הוא גם אמור לגרום לכמה יצרניות של אוזניות מסוג Over-Ear (כאלה שמכסות את האוזן כולה) לעמוד מבוישות בצד.
אבל בשביל להגיע לאיכות הטובה ביותר תצטרכו קצת להתאמץ, שכן הסאונד שתקבלו כברירת מחדל מעט אנמי. סוני יצרה שורה של פרופילי סאונד שונים שאפשר לעבור ביניהם באמצעות האפליקציה, וכמובן שאתם יכולים לשחק בעצמכם עם האיקוולייזר כדי לבחור את הסאונד שהכי מתאים לכם. לא רק זה, האפליקציה כוללת פיצ'ר מצוין בשם Find your Equalizer, שכרגע נמצא בבטא ומיועד לאנשים שפחות אוהבים להתעסק עם הפרמטרים של האיקוולייזר. הפיצ'ר הזה כולל שלושה שלבים שבכל אחד מהם אתם מתבקשים לנסות כמה פרופילי סאונד ולבחור את המועדף עליכם, עד שבסוף נוצר במיוחד עבורכם פרופיל מותאם אישית. זה תהליך מאוד אינטואיטיבי של ניסוי וטעייה, שמזכיר את הדרך שבה אופטומטריסטים מתאימים לנו משקפיים. מומלץ לנסות.
ריפרש
קורטנה מתה, יחי ה-AI החדש
29:59
באמצעות האפליקציה אפשר להפעיל גם את מצב DSEE Extreme: זוהי טכנולוגיה שפותחה על ידי סוני, ואמורה לשפר את האיכות של קובצי מוזיקה דחוסים באמצעות בינה מלאכותית. כדאי לנצל את האפשרות הזאת: מההתרשמות שלי היא אכן משפרת את איכות הסאונד, אם כי לא מדובר בשינוי דרמטי.
WF-1000xm5 תומכות לראשונה בסדרה באודיו מרחבי (Spatial Audio) בפורמט 360 Reality Audio של סוני, שמתחרה בדולבי אטמוס, וגורם למוזיקה להישמע כאילו היא מגיעה ממקומות שונים במרחב ולא רק מימין ומשמאל. הפורמט של סוני נתמך כרגע על ידי קומץ אפליקציות, אחת מהן היא של שירות הסטרימינג Tidal. בסך הכול מדובר בפיצ'ר חביב, שגורם למוזיקה להישמע פחות שטוחה, אבל כל עוד שירותי הסטרימינג הבולטים (אהמממ, ספוטיפיי) לא תומכים בו, מדובר בעיניי בתכונה שולית למדי.
פיצ'ר חשוב יותר הוא מנגנון ביטול הרעשים האקטיבי (ANC). סוני טוענת שהמנגנון הזה מסנן 20% יותר רעשים בהשוואה לדור הקודם, בין היתר בזכות שבב חדש והגדלה של מספר המיקרופונים (שאחראים על קליטת הרעשים בסביבה על מנת שהאוזניות יוכלו לבטל אותם באמצעות פאזה הפוכה) מארבעה לשישה. התוצאה היא ביטול רעשים פנומנלי, מהטובים ביותר שקיבלתי מאוזניות נטולות חוטים (TWS). בחדר העבודה שלי, למשל, הוא הצליח להשתיק כמעט לחלוטין מזגן שנמצא ממש מעל הראש שלי, וגם ברחוב סואן הוא מצליח להנמיך את הווליום באופן דרמטי.
4 צפייה בגלריה
WF-1000xm5
WF-1000xm5
בתוך האריזה: כבל קצרצר ושלושה זוגות מתאמים
(צילום: יובל מן)
עבור מצבים שבהם אתם לא רוצים להתנתק לחלוטין מהסביבה שלכם ישנו כמובן מצב שקיפות, שנקרא כאן Ambient Sound, ובו האוזניות משמיעות לכם את הרעשים החיצוניים שנקלטים על ידי המיקרופונים. זה שימושי בין היתר בשיחות טלפון או וידאו שבהן אתם רוצים לשמוע את עצמכם מדברים, או כאשר אתם בחוץ ורוצים לשמוע מה קורה מסביבכם בלי להסיר את האוזניות. סוני מאפשרת לשלוט בווליום של ה-Ambient Sound, והרמה המקסימלית אמורה לשקף לכם בדיוק את מה שתשמעו אם תסירו את האוזניות.

חיי סוללה ועמידות

בניגוד לעיצוב ולביטול הרעשים, בגזרת הסוללה סוני לא חידשה הרבה. כמו בדור הקודם, גם כאן תקבלו שמונה שעות שימוש (כשביטול הרעשים מופעל) בנוסף ל-16 שעות מהטענה באמצעות הקופסה - די דומה למה שתמצאו בדגמים מתחרים. וכמו בדור הקודם, גם WF-1000xm5 תומכות בהטענה אלחוטית.
מה שכן השתנה בתחום הסוללה זה שכעת הטענה של שלוש דקות (לעומת חמש דקות בדור הקודם) תספק לכם שעה של האזנה למוזיקה. זה שימושי מאוד למקרים שבהם האוזניות התרוקנו לחלוטין, אבל אתם ממש רוצים לצאת איתן מהבית לסיבוב קצר.
ומה לגבי עמידות? האוזניות עומדות בתקן IPX4, מה שאומר שהן חסינות להשפרצות של מים ולזיעה. רק שימו לב שקופסת ההטענה לא עמידה למים כלל.

אפליקציה ופיצ'רים נוספים

אם כבר השקעתם 1,290 שקלים ב-WF-1000xm5, אל תעזו לוותר על האפליקציה שמתלווה אליהן, Headphones Connect. זו אומנם אפליקציה קצת מסורבלת ולא מאוד ידידותית מבחינת חוויית משתמש, אבל היא המפתח היחיד להפעלת חלק ניכר מהפיצ'רים של האוזניות.
אחד הפיצ'רים האלה הוא שליטה אדפטיבית בסאונד (Adaptive Sound Control). זה אומר שהאוזניות יכולות לזהות אם אתם יושבים, הולכים, רצים או נוסעים בכלי רכב, ולבחור עבורכם באופן אוטומטי בין ביטול רעשים ל-Ambient Sound. לא רק זה: כאשר אתם רצים למשל, הרעש החיצוני יהיה בווליום גבוה יותר, מתוך הנחה שאתם צריכים להיות יותר מודעים למה שקורה בסביבה שלכם.
4 צפייה בגלריה
WF-1000xm5
WF-1000xm5
WF-1000xm5. אל תוותרו על האפליקציה
(צילום: יובל מן)
מעדיפים שמצב ביטול הרעשים יהיה זה שיפעל כשאתם רצים? אפשר להגדיר זאת בקלות. ניתן גם לאפשר ליישום לעקוב אחרי המיקום שלכם וליצור פרופילים מותאמים למקומות שאתם נוהגים לבלות בהם זמן רב, למשל בית ועבודה. זה פיצ'ר נחמד שעובד טוב בסך הכול, אבל מכיוון שניתן לעבור ממצב ANC ל-Ambient Sound בלחיצה על האוזנייה השמאלית, הוא שימושי בעיקר למי שרוצים להגדיר באופן מדויק את מידת הרעש החיצוני שיושמע להם בסיטואציות שונות.
עוד פיצ'ר מעניין הוא Speak to Chat. מכירים את זה שאתם פוגשים מכר ברחוב בזמן שאתם מסתובבים עם אוזניות, ובשביל לדבר איתו אתם צריכים להסיר אותן או לעצור את המוזיקה? הפיצ'ר הזה מאפשר לאוזניות לעצור באופן אוטומטי את הפלייבק ברגע שאתם מתחילים לדבר ולעבור למצב Ambient Sound.
הפיצ'ר הזה שימושי וממש מתבקש, אבל הוא יכול להפוך למטרד במצבים מסוימים: אם אתם מהאנשים שאוהבים לזמזם או לשיר בזמן שאתם מקשיבים למוזיקה, הוא פשוט יעצור לכם את הפלייבק בכל פעם שתעופו על עצמכם כאילו אתם מינימום ביונסה. ועל אף שסוני מאפשרת לבחור בין שני מצבים - רגישות גבוהה או רגישות נמוכה - לפעמים גם שיעול או כחכוח תמים בגרון יכולים להכניס את הפיצ'ר לפעולה.
פיצ'ר שיותר אהבתי הוא האפשרות לקבל או לדחות שיחות באמצעות הזזה של הראש - מעלה ומטה או ימינה ושמאלה. זה שימושי מאוד כאשר אתם קצת רחוקים מהטלפון שלכם או כשהידיים שלכם לא פנויות, אבל לא תמיד זה עובד חלק; היו מקרים שבהם נאלצתי להזיז את הראש כל כך חזק שחששתי לחוליות הצוואר שלי.
WF-1000xm5 תומכות גם בחיבור לשני מכשירים במקביל, מה שאומר שאתם יכולים להשתמש בהן גם במחשב וגם בטלפון בלי להתחבר בכל פעם מחדש. יש כאן גם תמיכה בסייעות הקוליות גוגל אסיסטנט ואלכסה של אמזון, ולחיצה כפולה על האוזנייה הימנית תחזיר אתכם אוטומטית לשיר האחרון ששמעתם בספוטיפיי. ניתן גם להגדיר אם לתת העדפה לחיבור בלוטות' יציב או לאיכות סאונד גבוהה.
כאמור, לא כל הפיצ'רים כאן עובדים היטב עדיין. חלקם יכולים להטריד לפעמים. אבל אתם גם לא חייבים להשתמש בהם. מאידך, סביר מאוד להניח שהם ישתכללו בעתיד, ובשנים הקרובות יזלגו גם לדגמים יותר זולים ויהפכו למיינסטרים, בדיוק כמו שביטול הרעשים שהתחיל באוזניות הפרימיום הפך לפיצ'ר בסיסי גם בדגמי ביניים בשנתיים האחרונות.

השורה התחתונה

1,290 שקלים הם לא מעט כסף להוציא על אוזניות; יש בחוץ אלטרנטיבות שייתנו לכם סאונד לא רע בכלל וביטול רעשים סביר פלוס בחצי מחיר (למשל דגמים מסוימים של ג'ברה או סמסונג). אבל מה שסוני מציעה כאן הוא דגם קצה עליון, שכולל לא רק סאונד מעולה וביטול רעשים פנומנלי, אלא גם את הפיצ'רים הכי מתקדמים שיש.
ההצעה הזאת יכולה להתאים כמו כפפה ליד לחובבי מוזיקה מושבעים שרוצים את האוזניות עם הסאונד הטוב ביותר בשוק, או לחובבי גאדג'טים שחייבים את הדגם הכי חדש ומתקדם אצלם בכיס. משתמשים באוזניות בעיקר לשיחות טלפון או להאזנה לפודקאסטים? איכות סאונד לא עומדת בראש סדר העדיפויות שלכם? חבל על הכסף שלכם.
אם כבר החלטתם להוציא יותר מאלף שקל על אוזניות, כדאי לבדוק גם את Bose QuietComfort 2 שעולות כ-1,090 שקלים, או את הדור השני של האיירפודס פרו של אפל, שרלוונטי בעיקר למשתמשי אייפון, ומחירן עומד על כ-1,200 שקלים. שתיהן מציעות תכונות דומות לאלה של WF-1000xm5.
וכמה מילים לסוני לסיום: WF-1000xm5? אתם בטוחים שאתם לא יכולים למצוא שם קצת יותר אטרקטיבי לאוזניות הדגל שלכם, אלה שאמורות לנצח ענקיות כמו אפל ו-Bose? מוצר מצוין כבר יש לכם ביד, עכשיו הגיע הזמן להשקיע טיפה במיתוג.