סמארטפונים עם מסכים מתקפלים הלהיבו את הקהל חובב הטכנולוגיה לפני כעשור אז החלו לדלוף התכניות של סמסונג, מוטורולה ו-LG בתחום. כיום, LG כבר לא איתנו ובעולם המערבי רק מוטורולה, גוגל וסמסונג מתחלקות ביניהן בפלח השוק הזה. אם גוגל היא מתחרה חדשה, מוטורולה וסמסונג היו כאן מהתחלת הגל. אבל בעוד הראשונה שמה את כל יהבה על תצורת צדפה - כלומר מכשיר שנראה כמו סמארטפון רגיל ושנסגר לחצי - בסגנון הטלפונים של פעם כמו הרייזר המקורי של מוטורולה, סמסונג העדיפה להמר על פורמט הטאבלט. אבל העניין הרב שעורר הרייזר המתקפל הראשון כנראה שכנע את היצרנית הקוריאנית שאולי כדאי להציע עוד פורמט חוץ מטאבלט מגודל. כך נולד הפליפ הראשון לסוגו. כעת אנחנו כבר בדור ה-5 של הדגם ובסמסונג כנראה מאוד שמחים שלא ויתרו עליו.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
(צילום: רפאל קאהאן)

עוד בנושא:

הדור ה-4 של המכשירים המתקפלים של סמסונג מכר ככל הנראה בסביבות ה-10 מיליון מכשירים. סמסונג לא ממש פירטה מהם הדגמים הנמכרים, אך סביר להניח שהפליפ הוביל את טבלת המכירות. הוא נוח יותר למשתמש הממוצע, בעל עיצוב מעניין והוא כמובן הרבה יותר זול, כמחצית ממה שתשלמו על הפולד שמהווה את הדגם הבכיר. הדור ה-5 מיועד לשבור את השוק. כלומר סמסונג מהמרת עליו שיהפוך את המסך המתקפל לתצורה שתתאים לכל אחד. בעוד הפולד 5 לא זכה לשדרוגים מפליגי לכת, הפליפ דווקא כן. המסך החיצוני הוגדל, הציר שלו (ושל הפולד) שודרג וכעת אמור להיות עמיד לפחות ל-200 אלף פתיחות וסגירות, והמסך הפנימי זכה לחיזוק רציני שלדברי היצרנית ישרוד גם פגיעה של כדור מתכת מגובה של מטר ישירות עליו. או במילים אחרות, הוא הופך למכשיר יומיומי אמין וקשוח שלא צריך לטפל בו בכפפות של משי כמו בדורות הקודמים. אז האם הוא עומד בהבטחה? בדקנו.

עיצוב ומבנה: צבעי פסטל ושריון אבירים

אם יש משהו שסמסונג מעולם לא ניסתה לעשות זה לשנות את העיצובים של המוצרים שלה באופן חד. בניגוד לאפל למשל שלא מהססת להציע תצורות חדשות לחלוטין, כמו למשל במעבר מאייפון 3 ל-4 או מאייפון 8 ל-X, בסמסונג הולכים על עדכוני עיצוב הרבה יותר מינוריים. עם זאת, לאחר כמה דורות, שינויי העיצוב המצטברים מתורגמים למכשיר שמרגיש מאוד שונה. כך זה גם בפליפ 5. השינוי העיצובי העיקרי בו הוא הגדלת המסך החיצוני ל-3.4 אינץ', גודל שמכסה כמעט את כל פני השטח, שזה לא מאוד רחוק ממה שהיינו מקבלים באייפון דור ראשון. עם זאת, מכיוון ששטח הפנים שלו מרובע ולא מלבני, התצוגה קצת מוזרה. כמו כן, בשביל למקם את המצלמה נאלצו המעצבים ליצור מעין חצי מגרעת, מאפיין שמגביר עוד יותר את ה"מוזרות" של המסך.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
הפורמט של המסך החיצוני קצת מוזר
(צילום: רפאל קאהאן)
מבחינת הגוף, הדברים לא השתנו יותר מדי מבחינת העיצוב הכללי, אך כשמסתכלים מקרוב אפשר לזהות כל מיני שיפורים. ציר הסגירה עבר שדרוג וכעת המכשיר נסגר עד הסוף, כך שהפתיחה והסגירה נוחים יותר. בנוסף, אין יותר פתחים שדרכם יכולים להסתנן חלקיקי אבק או חול. עם זאת, המכשיר לא קיבל תקן להגנה מפני אבק, רק מים בתקן IPX8. כדי למנוע מצב שבו חלקיק זר יחדור למכשיר לפני הסגירה ויגרום נזק, המסך יושב מעט בעומק הגוף, כלומר השוליים כוללים הגבהה קטנה שמגינה עליו נגד עצמים זרים. גוגל, למשל, לא חשבה על זה וסוקר שניסה את הפולד שלה גילה שחלקיק חול שחדר למסך לפני הסגירה הרס אותו כמעט לחלוטין. בכלל, כל נושא העמידות זכה לשינוס מותניים רציני אצל סמסונג. אומנם המסך הפנימי מצופה בשכבת פלסטיק, אבל זו כבר לא עדינה כבעבר וגם גרירת ציפורן על פניה לא יגרום לנזק משמעותי למעט אם ממש מגרדים.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
הגוף חלקלק ומצופה זכוכית
(צילום: רפאל קאהאן)
המסך החיצוני, לעומת זאת, זכה לזכוכית גורילה 2 שאמורה להיות עוד יותר עמידה מהוויקטוס דור ראשון שנחשבת למאוד חזקה. מהצד השני של הגב, היכן שאין מסך, הסתפקו בגורילה גלאס ויקטוס פלוס. בכל מקרה, מדובר בהגנה חזקה מאוד. השלדה אגב בנויה מאלומיניום באיכות גבוהה וגם היא מאוד עמידה. אם אתם דואגים שהמכשיר ייפתח בטעות - תנוח דעתכם. הסגירה שלו מגנטית והוא דורש קצת מאמץ כדי להיפתח. כשפותחים את המכשיר לתצורת סמארטפון ניתן להתרשם שהוא דקיק מאוד - 6.9 מ''מ, כשהוא סגור הוא פחות דק, אך יותר מהדור הקודם (15.1 מ''מ לעומת 17.1 מ''מ בחלק העבה של הפליפ 4). גם מבחינת משקל הוא לא מעיק יותר מדי (187 גרם). סמסונג לא פתרו עדיין את עניין הסורק טביעות אצבע מתחת למסך ותצטרכו להסתפק בסורק פיזי שהוטמן בכפתור ההפעלה. הבעיה בו היא שכשרוצים לפתוח את הנעילה במסך החיצוני כשהוא מקופל, הסורק בעצם הפוך, כך שצריך להסתפק בקוד פתיחה. זה קצת מגושם, אבל זה אחד החסרונות של התצורה. עוד חיסרון שקצת מעיק הוא החלקלקות של הגוף, ציפוי הזכוכית לא מסייע ובנוסף שתי עדשות המצלמה שמורכבות בצד השמאלי העליון לא ממש מסייעות ליציבות, כך שאם תניחו אותו על משטח חלק שמוטה אפילו בזווית קלה צריך להיזהר שהמכשיר לא יחליק לרצפה. בנוסף, מגוון הכיסויים שבינתיים ראינו לא תמיד פותר את הבעיה.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
צבעי פסטל לרוב
(צילום: רפאל קאהאן)
השפה העיצובית של הפליפ גם היא קצת יוצאת מן הכלל בעולם הסמארטפונים. סמסונג רומזים לכך בפרסומים ובסרטונים שהציגו את הפליפ בפעולה, מדובר במכשיר שמיועד לקהל נשי ו\או אופנתי. למשל משפיענים או יוצרי תוכן. היתרון שלו הוא שניתן לעשות בו שימוש במגוון תצורות, כמו למשל להחזיק אותו חצי פתוח ולצלם סרטון וידאו - כמו במצלמת וידאו עם המסך שפתוח לצד. אפשר לצלם סלפי בתצורה אוהל או בתצורת L תוך שימוש במצלמה הראשית לתוצאות מיטביות. בחברה אף הודו שרוב הרעיונות האלה מגיעים מהמשתמשים עצמם שביקשו אותם או גילו אותם בעצמם.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
ציר הקיפול עבר שדרוג וכעת הוא יותר עמיד ומאפשר סגירה ללא רווח
(צילום: רפאל קאהאן)
מעצבי המכשיר היו חכמים דיים לאמץ את מה שהיה ניתן בצורה רשמית. גם הצבעים שלו משדרים רכות, אופנתיות או צומי. אפשר לקבל אותו בגווני פסטל כגון סגלגל לבנדר, מנטה ירקרקה או קרם, באדום בוהק, צהוב צעקני או כחול בוטה, ירוק עד וכמובן אפור ושחור (גרפיט). בקיצור, חלק מהצבעים נראים למרחוק וחלקם משדרים רוך ועדינות. מה שבטוח זה שאף אחד מהם לא אפרורי מספיק לעובדי משרד עם התה והקלסרים הישנים. הפליפ 5 מגיע עם אמירה עיצובית ברורה וחותכת שאולי לא תמצא חן בעיני כולם, אבל לא ניתן להתעלם ממנה.

חומרה: המסך בהיר יותר, יש גם מעבד דגל אבל לא למשחקים

סמסונג ציידה את הפליפ באותו מסך של הדור ה-4, כלומר פאנל AMOLED 2X עם קצב רענון דינמי של עד 120 הרץ. כמובן שניתן גם להסתפק בקצב רענון סטנדרטי של 60 הרץ אם תרצו לחסוך בחיי הסוללה. התוצאה תהיה גלילה פחות זורמת, אבל אפשר להתרגל לזה בקלות. הרזולוציה נשארה FHD, השוליים שגדלו בעשיריות מ''מ מציעים על הנייר יותר שטח מסך (85.9 אחוז לעומת 85.4 אחוז בפליפ 4). לומר שניתן להבחין בזה? לא. אבל היי, שיפרנו משהו. עוד שינוי תמצאו בבהירות שגדלה מ-1,200 ניט מקסימליים ל-1,750 ניט - כלומר אפשר להשתמש בו באור שמש ישיר בלי שום בעיה. עניין חשוב למי שנוהגים להסתובב הרבה בחוץ בקיץ. המסך החיצוני פחות משוכלל, קצב הרענון שלו מוגבל ל-60 הרץ, הצבעוניות שלו פחות טובה והרזולוציה שלו היא 720 על 748 פיקסלים. גודלו כאמור 3.4 אינץ'. הוא יעיל למדי אבל סובל משתי בעיות, הראשונה - הבהירות פחות טובה (1,600 ניט), השנייה היא שזכוכית המסך אוגרת סימני נגיעה בקלות.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
השקע לא ממש מפריע לתצוגה למעט במקרים מסוימים
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
המסך החיצוני מצוין
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
גם לצפייה בווידאו
(צילום: רפאל קאהאן)
מבחינת המעבד, תמצאו כאן את אותו סנאפדרגון דור 2 לגלקסי שקיבלנו ב-S23 לסוגיו. מדובר במעבד מצוין, מהיר, חסכוני ושאינו מתחמם. מנגד, בגלל דקיקות הפליפ, סמסונג נדרשו לכל מיני טריקים כדי לשמור על טמפרטורת פעולה נמוכה במאמץ והתוצאה היא האטה מובנית (Throttling) במקרים קיצוניים. זה לא נורא בגלישה או בוואטסאפ, אבל זה קצת מעיק על משחקים עתירי גרפיקה. זיכרון הפעולה בן 8 גיגה-בייט בתקן LPDDR5X מהיר מאוד. גם מרחב האחסון בן 256 או 512 גיגה-בייט מציע את תקן UFS 4 האחרון. בקיצור, הרכיבים כאן הם פרימיום לגמרי, אותם אלה שתמצאו בסדרת הדגל S23. הסוללה כאן בת 3,700 מיליאמפר-שעה, וזו אותה אחת שהייתה בדור הקודם. עם זאת, סמסונג נאלצה לחלק אותה לשני חלקים - לא שזה משנה לכם משהו. הטעינה כאן היא עדיין 25 וואט ומספיקה כדי למלא 50% בכחצי שעה או 100% בכשעה וקצת. יש גם טעינה אלחוטית "מהירה" של 15 וואט וטעינה הפוכה עבור אביזרים כגון אוזניות של 4.5 וואט. לסיכום פרק החומרה, אפשר לומר שהפליפ 5 הוא למעשה גלקסי S23 עם מסך מתקפל. וזו מחמאה.

ממשק ומולטימדיה: גימיקים מעניינים ושימושיים

מערכת ההפעלה של הפליפ 5 היא אנדרואיד 13 עם ממשק ההפעלה של סמסונג One UI 5.1.1, זו גרסה מיוחדת מותאמת למסך מתקפל. היא כוללת התאמות נוספות על הגרסה הרגילה של הממשק. אלה מתחלקות לתכונות עבור המסך הראשי ולמסך המשני. במסך הראשי ניתן לפצל את התצוגה לחלונות צפים, אפשר גם להפעיל את תכונת ה-Flex וכך באפליקציות מותאמות תוכלו לקבל בתצורות השונות הפעלה של ממשק השליטה בחלק התחתון ותצוגה בחלק העליון. אין הרבה אפליקציות מותאמות, אבל החשודות המיידיות כגון יוטיוב, פייסבוק או וואטסאפ כן מנצלות אותו. עם השאר זה עניין של ניסוי וטעייה, אפליקציות מסוימות כן יעבדו טוב במצב Flex וחלק לא. יישומי סמסונג כולם משלבים יכולות Flex. גם במסך הכיסוי תמצאו התאמות וזה נדרש, כי הפריסה המוזרה שלו לא תפעל חלק עם אפליקציות לא מותאמות. באופן כללי, במסך הכיסוי תוכלו להפעיל מספר מצומצם של אפליקציות, חמש כיום, כגון וואטסאפ או נטפליקס, ובנוסף יש יישומונים של מרבית האפליקציות החשובות - חייגן, הודעות, מייל, יומן וכו'.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
מצב פלקס מאפשר לקבל תצורות ממשקים מותאמות למסך המתקפל
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
לא כל האפליקציות עובדות במסך החיצוני
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
וואטסאפ כן זמין אבל המקלדת קצת קטנה
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
אפשר לשנות את העיצוב של מסך הכיסוי
(צילום: רפאל קאהאן)
מבחינת המסך וממשק המגע, השאלה שעולה תמיד עם המסכים המתקפלים נוגעת לשקע שרץ לרוחבו של המסך בציר הקיפול. סמסונג לא שיפרו בהרבה את העומק שלו, הוא עדיין מורגש כשמחליקים את האצבע על גביו. אבל, מתרגלים לזה די מהר ובכנות, זה לא ממש מפריע לתצוגה ברוב האפליקציות. זה עשוי להפריע במקרים מסוימים כמו בעריכת תמונות או סרטונים שכן יש עיוות קל בנקודה הזו, אבל מעבר לכך קשה לומר שזה מהווה חיסרון מהותי. לגבי צריכת תוכן, אני חייב לומר שהפליפ 5 מפתיע לטובה. המסך מצוין ומספק יופי של תצוגה בכל מצב, סרטונים, תמונות או משחקים, הרמקולים מספקים צליל טוב ודינמי יחסית למכשיר בעובי הזה. כאמור, בעיית הקירור מונעת שימוש במשחקים כבדים לאורך זמן אבל כמכשיר צריכת תוכן הפליפ עושה עבודה מצוינת. אגב, תכונת הקלטת השיחות כאן כמו בשאר מכשירי סמסונג והיא עובדת היטב.

מצלמה: שיפורים קטנים ליוצרי תוכן

מערך הצילום של הפליפ לא עבר שינוי משמעותי למעט במצלמת הסלפי. נתחיל עם המצלמה הראשית, זו מחולקת לחיישן רגיל וחיישן זווית רחבה. שניהם ברזולוציה של 12 מגה-פיקסל. החיישן הראשי מצויד בכל טוב, ייצוב תמונה אופטי (OIS), פיקסלים גדולים מאוד 1.8 מיקרון וחיישן יחסית קטן (1/1.76"). זה לא מתכון למצלמה משובחת מאוד, אבל זה עובד, התמונות יוצאות מצוין באור יום וטובות מאוד בלילה. מצלמת הזווית הרחבה פחות טובה, העדשה מעוותת את השוליים ובתנאי תאורה קשים זה לא עובד כל כך טוב. בקיצור, זו מצלמה נחמדה מאוד לנופים באור יום אבל אם תאתגרו אותה קצת למשל בצילומים בתוך חדר או של עצמים לא גדולים היא תאכזב. אבל זה המקסימום שניתן לקבל מהחיישנים הישנים יחסית שיש כאן וחבל. כי אם סמסונג כיוונה ליוצרי תוכן אלה צריכים איכות יותר טובה. רוב התיקונים לאיכות התמונות הבסיסית שהחיישנים לוכדים, מתבצעים במעבד הסנאפדרגון, ופרט טריוויה קטן, את מערך הצילום של המעבד מפתחים בישראל במרכז הפיתוח של קוואלקום בחיפה. גם מצלמת סמסונג מפותחת בחלקה הגדול בארץ במרכזי המו''פ שלה בת''א ויקום.
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
המצלמה הראשית טובה לסוגה
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
הצבעים טובים וססגוניים
(צילום: רפאל קאהאן)
15 צפייה בגלריה
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
סמסונג גלקסי Z פליפ 5
תצורת מצלמת וידאו
(צילום: רפאל קאהאן)
מצלמת הסלפי עם זאת כן זכתה לשדרוג קל, הרזולוציה אמנם נשארה אותו הדבר, אבל מפתח הצמצם גדל מעט ל-F/2.2, העדשה רחבה יותר עם 23 מ''מ וגם רוחב השדה גדל בהתאם. זה אומר שתוכלו לתפוס יותר חברים בתמונת סלפי קבוצתית בלי להשתמש במוט סלפי. בסך הכל היתרון העיקרי של המצלמה היא בניצול תכונת הפלקס של הממשק, מה שמאפשר לקבל מצלמת סלפי בחיישן הראשי כשהמכשיר סגור או בתצורת אוהל, ניתן גם לבצע שיחות זום עם המסך בתצורת L, וכמובן ללכוד סרטונים מבלי להחזיק בטלפון. זה חמוד ועובד היטב. מצלמת הווידאו שניתן להתאים לתצורה חצי פתוחה, עובדת מצוין אך היא מוגבלת לרזולוציה מקסימלית של עד 4K ב-60 פריימים לדקה. זה מספיק לרובנו - אבל בינתיים צילום ב-8K לא זמין לנו. בסך הכל זו מצלמה טובה. היא עונה על רוב תסריטי השימוש הנפוצים, היא לא מתחרה במצלמה של האייפון או הגלקסי S23, אבל נותנת פייט הוגן בדרך. היא תתאים יותר ליוצרי תוכן ליוטיוב וטיקטוק בזכות התצורות השונות שדרכן ניתן לצלם במצבים שונים ומגוונים ללא צורך בחצובות או מוטות סלפי מסורבלים. עבור אלה שחובבי צילום אמיתי, זו לא ממש המצלמה עבורכם.

סיכום ואלטרנטיבות: ייחודי ויתאים בעיקר לחובבי סמארטפונים קטנים או חובבי מדיה חברתית

הפליפ 5 נמכר במחיר התחלתי של כ-4,000 שקל. זה לא הרבה יותר יקר מסמארטפון פרימיום כגון ה-S23 פלוס או האייפון 14. עם זאת, בשניהם המצלמה יותר טובה מאשר בפליפ. האחרון לעומת זאת מחזיר בייחודיות, מקוריות ותסריטי שימוש מגוונים יותר. אם אתם אוהבים להיות מקוריים ושונים, הפליפ 5 בהחלט עונה על הדרישה הזו. אם אתם מחפשים מכשיר קטן לתחוב לכיס ולתיק ערב, גם כאן הוא יתאים מאוד. אם אתם יוצרי תוכן כגון בלוגרים ביוטיוב, או שאתם מנהלים הרבה מאוד שיחות וידאו - הפליפ יכול להפתיע עם כל מיני צורות מותאמות. מה שחשוב לזכור זה שלא מדובר במכשיר שיתמודד היטב עם מצבי קיצון, גם טיול לים יכול להיגמר לא טוב אם החול הצליח להשתחל לתוך המנגנון שלו ונפילה על סלעים או משטחים קשיחים באותו סגנון לא יעשו לו טוב. בהתחשב בכל אלה, הפליפ 5 בהחלט יכול להיות המכשיר שיצליח לחבב את תצורת הסמארטפון המתקפל אצל קהלים שאינם חובבי גאדג'טים או טכנולוגיה גדולים. במילים אחרות, הפליפ 5 בהחלט מהווה את שלב הבגרות של התצורה הזו ואם אתם מתלבטים - אני בהחלט ממליץ לנסות אותו - מי יודע, אולי אפילו תיהנו ממנו.