על אף שישנן שלוש מתחרות עיקריות בשוק קונסולות המשחק הביתיות (סוני, מיקרוסופט ונינטנדו), כשזה נוגע לתחרות ישירה וקרבות מעריצים בנושא "מי עושה את זה טוב יותר", נינטנדו לרוב נשארת בצד כשסוני ומיקרוסופט עולות לקדמת הבמה - כחולים נגד ירוקים.
8 צפייה בגלריה
אקסבוקס ופלייסטיישן
אקסבוקס ופלייסטיישן
מלחמה ארוכת שנים. אקסבוקס ופלייסטיישן
(צילום: shutterstock)

עוד כתבות שיעניינו אתכם:

בעוד והיום הקרב בין שתי ענקיות הטכנולוגיה האלה רק ממשיך לגעוש ולהתעצם בצילה של הסכם הרכישה של מיקרוסופט וחברת אקטיוויז'ן בליזארד (הסכם שסוני לא נשארה אדישה אליו כמובן), אם נשים שנייה את המחלוקות האלה בצד, יש עוד אלמנט אחד שבו סוני ומיקרוסופט שואפות להתחרות ככל שרק ניתן מעבר לקונסולות ולמשחקים עצמם: קהל הגיימרים הכבד - אותם גיימרים שמשקיעים את כל זמן המשחק שלהם על הקונסולה ומצפים לקבל את חוויית השימוש והמשחק הטובה ביותר.
אחד האביזרים שבהם משתמש כל גיימר במהלך המשחק שלו על גבי קונסולה הוא כמובן בקר המשחק. מדובר באביזר שהפך במהלך השנים האחרונות לכלי נשק מרכזי של יצרניות הקונסולות ושל חברות צד שלישי המנסות לספק לשחקנים בקר המאובזר בפיצ'רים ויכולות מיוחדות ככל שניתן - הרבה מעבר לפיצ'רים וחוויית השימוש שיקבלו הגיימרים עם בקר המשחק הרגיל שמגיע בקופסה של כל קונסולה.
8 צפייה בגלריה
בקרים למקצוענים בלבד?
בקרים למקצוענים בלבד?
בקרים למקצוענים בלבד? DualSense Edge ו-Elite Controller 2
(צילום: רועי האן)
עד לפני מספר שבועות הייתה מיקרוסופט יצרנית הקונסולות היחידה שסיפקה למשתמשים שלה בקר משחק מקצועי. אבל אל הקרב הצטרף לאחרונה ה-DualSense Edge, בקר המשחק המקצועי של סוני שמגיע כעת לקונסולות הפלייסטיישן 5. המחיר בישראל - לא פחות מ-999 שקלים. מולו מציעה מיקרוסופט את הגרסה השנייה של הבקר המקצועי שלה, שעונה לשם Xbox Elite Controller Series 2 ועולה גם הוא לא מעט - 870 שקלים.

בקר עם תיק

מעבר לכפתורים הנוספים ואפשרויות ההתאמה האישית, שאליהם נגיע ממש עוד מעט, אחד הדברים שהכי מאפיינים את הבקרים המקצועיים של מיקרוסופט וסוני הוא העובדה ששניהם מגיעים עם תיק נשיאה ייעודי שמאפשר לקחת את הבקר ואת החלקים השונים שלו לכל מקום בקלות.
במקרה של מיקרוסופט, הבקר מגיע עם תיק נשיאה איכותי למדי העשוי מבד קשיח. בתוכו נמצא את הבקר עצמו וכבל טעינה ארוך למדי המגיע יחד עם תושבת טעינה שתאפשר לנו להטעין את הבקר גם כשהוא יושב בתוך התיק. מעבר לכך, מיקרוסופט מספקת לנו כמה אביזרים נלווים נוספים, בהם ארבעה פדלים אחוריים שנוכל לחבר לגב הבקר במקביל, סט ראשי ג'ויסטיקים להחלפה ומקשי חיצים להחלפה.
8 צפייה בגלריה
אביזרים נלווים: הצד של מיקרוסופט
אביזרים נלווים: הצד של מיקרוסופט
אביזרים נלווים: הצד של מיקרוסופט
(צילום: רועי האן)
ומה לגבי סוני? בכל מה שקשור לתיק הנשיאה עצמו סוני עשתה עבודה מעט יותר טובה היות ומדובר בתיק קשיח לחלוטין שנראה ומרגיש מרשים בהחלט וללא ספק יגן על הבקר שלכם מנפילות. כמו כן, קל יותר לסגור אותו בהשוואה לתיק של מיקרוסופט גם כשכל האביזרים בפנים. בתוך התיק, לעומת זאת, המצב ברמת האביזרים והכפתורים הנוספים קצת אחר - סוני כוללת אפשרות להוסיף עד שני פדלים בלבד לגב הבקר שלה לעומת ארבעה שניתן לחבר אצל מיקרוסופט. עם זאת, כאן נקבל שני סוגים של פדלים לבחור מהם לצד שני סוגים של ראשי ג'ויסטיקים להחלפה.
8 צפייה בגלריה
אביזרים נלווים: הצד של סוני
אביזרים נלווים: הצד של סוני
אביזרים נלווים: הצד של סוני
(צילום: רועי האן)
מעבר לפדלים נקבל בנוסף כבל טעינה ארוך למדי הכולל מנגנון נעילה ייעודי המונע מהכבל להתנתק בזמן משחק. הבקר כמובן יכול לעבוד בתצורה אלחוטית לחלוטין, אך לצערנו חיי הסוללה שלו סבירים למדי, קרוב ל-6 שעות משחק בלבד (בצד של מיקרוסופט מדובר בבקר שמחזיק קרוב ל-40 שעות שלמות, רק לשם ההשוואה). סוני כמובן מודעת לבעיה הזו ועל כן כללה את מנגנון הנעילה של הכבל.
ראוי כמובן לדבר גם על הנראות ותחושת האחיזה של כל אחד מהבקרים: שני הבקרים נראים נהדר ומרגישים מעולה ביד גם בזמן שעות משחק ארוכות, ואם אי פעם החזקתם מאחד מבקרי המשחק הרגילים של כל אחת מהיצרניות, אתם תרגישו בבית מאוד מהר ולאו דווקא תשימו לב להבדל בכל הקשור לתחושת אחיזה. הדבר היחיד שכן שמתי לב אליו הוא שהבקרים המקצועיים כבדים יותר, אבל זה לא כזה נורא. אם בכל זאת אצטרך להשוות ולקבוע מי מהבקרים מרגיש איכותי יותר - בעיניי מיקרוסופט מנצחת בתחום הזה, הן באיכות הגימור של הבקר והן בנראות הכללית שלו.

הבקר שלכם הוא שלכם

את הפדלים האחוריים של כל בקר, כמו כל אלמנט אחר בו, ניתן לקנפג ולהתאים אישית באופן מלא באמצעות תוכנות ההתאמה האישית של שני הבקרים. אצל סוני מדובר כמובן בתפריט הגדרות ייעודי הזמין לשימוש על גבי הפלייסטיישן 5 ברגע שנחבר אליו את הבקר.
אצל מיקרוסופט זה קצת יותר פשוט: ניתן לקנפג את הבקר באופן מלא גם על גבי האקסבוקס וגם באמצעות אפליקציית האביזרים של מיקרוסופט הזמינה להורדה באמצעות חנות האפליקציות של ווינדוס. בשני המקרים הפרופילים וההגדרות שתבצעו על שני הבקרים יישמרו עליהם ישירות, משמע ניתן לחבר אותם אחר כך למכשירים אחרים ועדיין להשתמש בפרופילים שהגדרנו. בכל הקשור למעבר בין פרופילים, אצל מיקרוסופט ניתן לעשות זאת בקלות באמצעות כפתור הפרופילים הייעודי שנמצא במרכז הבקר, אצל סוני נקבל שני מקשי "פונקציה" הממוקמים מתחת לג'ויסטיקים - לחיצה עליהם תפתח לנו תפריט מהיר למעבר בין פרופילים שהגדרנו.
8 צפייה בגלריה
תוכנות בקרה עם מגוון פיצ'רים
תוכנות בקרה עם מגוון פיצ'רים
תוכנות הבקרה: אקסבוקס מימין, פלייסטיישן משמאל
(צילום: רועי האן)
תוכנות הבקרה עצמן מרגישות פחות או יותר אותו הדבר - ניתן לייצר מספר רב של פרופילי משחק מותאמים אישית, כשכל פרופיל יאפשר לכם לשנות את הפעולה שתבוצע בלחיצה כפתור כלשהו בבקר. מעבר לכך ניתן לשלוט גם בפרופילי ה"שטח המת" של הג'ויסטיקים של כל בקר - מה שבעצם מאפשר לנו לכוון את רמת הרגישות של כל ג'ויסטיק בנפרד. ברמה התוכנתית, סוני עושה עבודה קצת יותר טובה, בעיקר בגלל שהיא מספקת לצד כל פרופיל רגישות הסבר קצר לאיזה סוגי משחק הוא עשוי להתאים. מיקרוסופט, מנגד, מאפשרת לנו לשנות את התנהגות הג'ויסטיקים גם ברמה הפיזית: הערכה מגיעה עם מפתח קטן שניתן לכוון בעזרתו את רמת הקשיחות של הג'ויסטיק, משמע כמה כוח נצטרך להפעיל עם האצבעות על מנת להזיז אותו - מרשים מאוד.
דבר נוסף שיש לשני הבקרים האלה במשותף הוא היכולת לשלוט על רמת ההתנגדות של הטריגרים האחוריים. ניתן לכוון בקלות את רמת הכוח הפיזי הדרושה לכל אחד מהטריגרים האחוריים התחתונים של הבקרים בצורה שתאפשר לנו למשל להיכנס למצב כוונת במשחקי יריות מהר יותר.
8 צפייה בגלריה
עד ארבעה פדלים אחוריים
עד ארבעה פדלים אחוריים
עד ארבעה פדלים אחוריים. הבקר של אקסבוקס
(צילום: רועי האן)
8 צפייה בגלריה
זוג פדלים אחוריים בלבד
זוג פדלים אחוריים בלבד
זוג פדלים אחוריים בלבד. הבקר של סוני
(צילום: רועי האן)
אחת הבעיות הגדולות בבקרי המשחק של סוני היא תופעה המכונה "דריפט" - מקרה שבו נקודת המרכז של הג'ויסטיק יוצאת מאיזון ולמעשה גורמת לו לזוז גם מבלי שניגע בו. בדומה למה שסוני עשתה עם הסוללה, גם כאן הוחלט להקדים תרופה למכה כשניתנת לנו האפשרות לנתק לחלוטין את הג'ויסטיקים מהבקר על מנת שנוכל להחליפם בקלות לכאלה חדשים. ראוי כמובן לציין שמנגנון ההחלפה של סוני אקסקלוסיבי לה (לפחות כרגע), ושכל יחידת ג'ויסטיק כזו תעלה לכם 119 שקלים. בכנות הייתי מעדיף שסוני פשוט הייתה כוללת כאן ג'ויסטיקים קבועים טובים יותר. מי יודע, אולי בעתיד סוני תאפשר לנו לרכוש סוגים שונים של ג'ויסטיקים.
8 צפייה בגלריה
הג'ויסטיק התקלקל? תוציאו ותחליפו בחדש
הג'ויסטיק התקלקל? תוציאו ותחליפו בחדש
הג'ויסטיק התקלקל? תוציאו ותחליפו בחדש
(צילום: רועי האן)

אז למי הדבר הזה באמת מתאים?

בעוד ויש אנשים שתמיד ישמחו לשים את היד שלהם על בקרים מקצועיים כמו אלה שכאן, זה כמובן לא מפתיע שיש הרבה מאוד צרכנים שלא מבינים על מה כל המהומה, בייחוד כשכל התענוג שיש לנו כאן עולה כמעט פי שלושה ממחיר של בקר משחק רגיל לכל אחת מהקונסולות.
בסופו של דבר, הצלחת המוצרים האלו תקום ותיפול על המשתמש שמחזיק בהם - מדובר בבקרים שללא ספק מגיע להם התואר "מקצועיים", בעיקר כי הם אכן כוונו למשתמשים שיודעים מה הם עושים ומה הם רוצים לקבל במדויק עם הבקר שלהם - שני הבקרים האלו נועדו לאנשים שרוצים לחקור ולגלות בעצמם מהי דרך המשחק הנוחה להם.