חברת ריגול הסלולר NSO חושפת היום נתונים על מדיניות השמירה על זכויות אדם שלה. ב'דו"ח השקיפות והאחריות’, שהחברה מפרסמת היום לראשונה היא מגלה כי ניתקה מהשירות חמישה לקוחות לאחר שחקירה שעשתה גילתה כי השתמשו לרעה בטכנולוגיה שלה ועם חמישה לקוחות אחרים לא חודש החוזה לאחר שנמצא כי פגעו בזכויות אדם. לפי הערכת החברה היא הפסידה הכנסות פוטנציאליות בהיקף 100 מיליון דולר בגלל החלטות אלה. כמו כן היא טוענת שהפסידה 300 מיליון דולר בעקבות החלטה שלא לקבל לקוחות חדשים מסוימים שעלה חשש לשימוש שייעשו במערכת.

עוד כתבות על NSO:

פרסום הדו"ח של NSO מהווה תשובה של החברה לביקורת המתמשכת שנמתחת על החברה לאורך שנים רבות, בטענה כי הטכנולוגיה שלה מאפשרת למשטרים אפלים לעקוב אחרי פעילי זכויות אדם ולוחמי חופש ולהתנכל להם. מנכ"ל החברה, שלו חוליו, אומר בשיחה עם ynet: "עצם הפרסום של הדו"ח הוא דבר שלא קיים היום בחברות אחרות בתעשייה. האמירה שלנו היא, שיש ביקורת מאוד גדולה על NSO ואנחנו חושבים שחלק גדול מהביקורת מוצדקת אבל חלק מהביקורת על NSO לא תמיד מוצדקת. NSO הפכה שם גנרי לאיסוף מודיעין מסלולר אבל יש המון חברות שמתעסקות עם זה ובכל זאת, בכל פעם שיש אירוע האצבעות מופנות מיד כלפי NSO".
2 צפייה בגלריה
מטה NSO בהרצליה
מטה NSO בהרצליה
מטה NSO בהרצליה
(צילום: אוראל כהן)
בדו"ח מציינת החברה שהיא אינה מספקת רישיונות ללקוחות שלפי הליכי בדיקת הנאותות הם אינם עומדים בדרישות הגנה מספקות למניעת שימוש לרעה במוצר, או במקומות בהם החוק יוצר סיכון גדול לשימוש לרעה. "יצרנו דו שיח עם מוסדות בינלאומיים בתקווה ששיתוף פעולה עתידי בין חברות מובילות, סוכנויות ממשל, מוסדות בינלאומיים וארגונים לזכויות אדם יסייעו ביצירת כללים להתנהגות נאותה ואחראית בתעשייה שלנו", אמר היועץ המשפטי של NSO עו"ד שמואל סנראי. "אנו תומכים באופן אקטיבי במאמצים ליצירת סטנדרטים אחידים והגברת השקיפות בתעשיית הסייבר המודיעיני".
2 צפייה בגלריה
שלו חוליו NSO
שלו חוליו NSO
שלו חוליו
(צילום: יונתן בלום)
טענתם לכל אורך השנים שאתם מפעילים אמות מידה ופיקוח על העסקאות, אז מה חדש בדו"ח הזה?
חוליו: "יש נתונים שעד היום לא חלקנו לגבי כמות מערכות, סקטורי, כמות מדינות שלא עובדים ולא נעבוד איתן. אלה נתונים שמעולם לא שיתפנו עם התקשורת ואפילו לא פנימית עם העובדים".
בדו"ח מפורסמים לראשונה נהלי החברה והתהליכים שהיא מבצעת בנושא התנהלות עסקית נאותה ואחראית, וכן המנגנונים הפנימיים שהחברה מפעילה מול הלקוחות ברחבי העולם בהקשרים אלו. הדו"ח מתאר את מדיניות הציות וזכויות האדם של החברה ואת העקרונות המנחים שלה, את התהליכים שנועדו להבטיח שימוש נאות במוצרי החברה על ידי לקוחותיה תוך נקיטת צעדים משמעותיים בכדי למנוע פגיעה בזכויות אדם.
ובכל זאת, בשנים האחרונות פורסמו האשמות רבות כלפי NSO, שתוכנת הריגול פגסוס שלה שימשה לריגול אחר משתמשי וואסטאפ בארה"ב, חבר פרלמנט בספרד, עיתונאים ברשת אל ג'זירה, ועוד טענות רבות, שהחברה הדפה בביטול.
למרות הטענות שלכם, אתם מואשמים שוב ושוב, למשל על ידי חוקרי ארגון "סיטיזן לאב"
"היינו בקשר עם כמה ארגונים אבל הם לא מוכנים לדבר איתנו. זה רק מראה את רמת הצביעות שלהם. ארגון שתוקף אותנו צריך גם לבוא ולדבר איתנו, במיוחד שאנחנו טוענים שהם מאשימים אותנו בדברים שלא היו ולא נבראו. אני יכול להגיד 1000 פעם שלא היינו קשורים לחיסול חשוקג'י, ועדיין הם ימשיכו לכתוב. תראה לי עוד חברה שהיתה מוכנה להציג שהפסידה 300 מיליון דולר על לקוחות שסגרה או ניתקה ו-100 מיליון דולר על עסקאות שלא חתמה או ניתקה. גם אם 50 אחוז ממה שטענו לא נכון, עדיין חצי מזה, הוא הרבה יותר ממה שכל חברה בתעשייה הזו עשתה אי פעם".
אתה אומר שיש תעשייה שמוכרת טכנולוגיות דומות לשלכם ללקוחות בעולם?
"כשהיתה הפרה של זכויות אדם או של שימוש לרעה במערכת שלנו אנחנו ניתקנו לקוחות. אבל יש הרבה חברות שחוגגות על הדם הזה, גם בישראל, שרואות איפה NSO לא מוכרת או שניתקה לקוח – והן הולכות ומוכרות לו מערכת. יש תעשיה שלמה שאוספים שאריות".