‏חברת הסייבר ההתקפי NSO מתכוונת לפעול כנגד ארגונים ויחידים, שעומדים לפי הערכות מאחורי ההאשמות, לפיהן NSO היתה מעורבת בפרשת הפריצה לסמארטפון של ג'ף בזוס, בעלי אמזון. במכתב ששיגר מנכ"ל NSO שלו חוליו לעובדים, הוא אומר כי החברה שכרה את שירותיו של משרד עורכי דין גדול בארה"ב וכי בכוונתה לפעול מול האו"ם ומול רשויות הביטחון האמריקאיות ולשתף פעולה עם כל חקירה שתביא לניקוי שמה של החברה. הוא גם מציין שמאחורי ההאשמות כנגד NSO עומדים גורמים שמוכרים לחברה, אם כי אינו מפרט מי גורמים אלה.
"בשבועות האחרונים נחצו שורה של קווים אדומים במאבק זה ולפיכך החלטתי לנקוט בשורה של צעדים פרו-אקטיביים נחרצים על מנת לשים סוף למסכת האשמות ולעצור את הפגיעה בנו. לא אתן שנהפוך לשק החבטות הבינלאומי ולא אמשיך לספוג האשמות מרושעות ושקריות", כותב חוליו.
3 צפייה בגלריה
שלו חוליו NSO
שלו חוליו NSO
שלו חוליו, מנכ"ל NSO
(צילום: יונתן בלום)
לפי הערכות, הגורם העיקרי שמאחורי ההאשמות כלפי NSO הוא עומר עבד אל עזיז אלזהראני, פעיל כנגד המשטר בסעודיה ומי שהיה חברו של העיתונאי ג'מאל חשוקג'י, שחוסל על ידי הסעודים באוקטובר 2018. לפי מידע שהגיע ל-ynet, אל עזיז פירסם מאמרי שנאה וציוצים הקוראים לאלימות ממקום שבתו בקוויבק בקנדה, שם הוא שוהה במעמד של מבקש מקלט. עוד נטען כנגדו שהוא נשבע אמונים לדעאש וכי הוא תומך בפעולות הבי.די.אס כנגד ישראל וכי מקורות המימון שלו מגיעים ממדינות ערביות תומכות טרור.
אל עזיז הגיש תביעה בישראל כנגד NSO בטענה כי הטכנולוגיה שלה שימשה כלי לאיתור חשוקג'י וללכידתו בקונסוליה הסעודית באיסטנבול, ובמהלך הדיון טענה החברה כי גם אם היו נכונות הטענות שהיא מכרה את הטכנולוגיה לסעודיה הרי שבכל מקרה לא היתה מעורבת בהפעלתה. לפני כחצי שנה עתר ארגון זכויות האדם אמנסטי כנגד משרד הביטחון בבקשה לבטל את רישיון הייצוא של חברת NSO שלטענתו הביא לתקיפת אדם מצוות הארגון. באוקטובר 2019 הגישה גם וואטסאפ תביעה נגד NSO בטענה שהשתמשה באפליקציה כדי לרגל אחרי מאות משתמשים, בהם עיתונאים פעילי זכויות אדם.
הפרשה הנוכחית התפוצצה עם גילוי של הגרדיאן הבריטי, לפיו הסעודים פרצו ב-2018 לסמארטפון של ג'ף בזוס, מייסד אמזון והאיש הכי עשיר בעולם, באמצעות סרטון נגוע בקוד זדוני, שנשלח מחשבון הוואטסאפ האישי של יורש העצר הסעודי, מוחמד בן סלמאן. בשבוע שעבר פרסם האו"ם דו"ח ממנו עולה שייתכן שהסמארטפון של בזוס נפרץ באמצעות תוכנת פגאסוס של NSO. לפי דו"ח האו"ם יתכן וקיימת מעורבות של בן סלמאן בפריצה, שנעשתה באמצעות טכנולוגיה "כדוגמת זו של NSO".
3 צפייה בגלריה
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן
ג'ף בזוס ומוחמד בן סלמאן
(צילום: AFP)
על-פי הדיווח בגרדיאן, בזוס ובן סלמאן ניהלו שיחה ידידותית בוואטסאפ ב-1 במאי 2018, כאשר יורש העצר הסעודי שלח למייסד אמזון את סרטון הווידיאו הנגוע - ככל הנראה קובץ MP4. כבר בשעות שלאחר מכן הועברה לצד הסעודי כמות רבה של מידע מהסמארטפון של בזוס. לפי דיווח ב"פייננשל טיימס", המעקב אחר מייסד אמזון נמשך עוד כמה חודשים שבמהלכם הועתקו עשרות גיגה בייטים של דאטה.
בין השאר מועלות השערות כי יש קשר בין הפריצה לבין הפרסום, תשעה חודשים לאחר מכן, בצהובון "נשיונל אינקוויירר" על רומן שניהל בזוס מחוץ לנישואין. עלתה גם השערה כי יש קשר בין הפריצה לסמארטפון לבין רצח חשוקג'י באוקטובר 2018. חשוקג'י כתב בוושינגטון פוסט שבבעלות בזוס והיה ידוע בעמדתו הביקורתית כלפי ריאד.

3 צפייה בגלריה
מטה חברת NSO בישראל
מטה חברת NSO בישראל
מטה חברת NSO בישראל
(צילום: אוראל כהן)
האו"ם קרא לחקירה מיידית של ארה"ב ורשויות רלוונטיות אחרות של הפרשה, וכעת מודיעה למעשה NSO כי תשתף פעולה עם כל חקירה כזו. במכתבו לעובדי NSO מציין המנכ"ל חוליו: "בשנתיים האחרונות אנו עדים לתופעה בה מושקעים משאבים רבים מצד גורמים שונים לטפול האשמות חסרות שחר ולשרבב את שמנו לפרשיות חמורות ברחבי העולם. שיאן של האשמות האלו הגיע בימים האחרונים, עת הואשמנו שוב ללא כל סיבה שהטכנולוגיה שלנו סייעה לפריצה למכשירו של מנכ״ל אמזון, מר ג׳ף בזוס".
חוליו גם רומז על מקור ההאשמות: "מי כמוכם יודע שהאשמות אלו חסרות שחר, הן משוללות היתכנות טכנולוגית ואין בינן ובין המציאות שום קשר... אנו סבורים שמקורן בארגונים עוינים, אשר פועלים נגדנו כחלק ממערכה רחבה, שמטרתה לגרום נזק הן לחברה עצמה והן למדינת ישראל".
חוליו מציין כי החברה בדקה כל פרשה שבה הואשמה ובכל המקרים מצאה שההאשמות שגויות. לדבריו בשנים האחרונות החברה החמירה את הבקרה הפנימית ואת מנגנוני הפיקוח והביקורת, והעדיפה להמשיך ולפעול מישראל תחת פיקוח משרד הביטחון ולא להעתיק את מיקומה לחו"ל.