פעם שלישית גלידה: ענקית הטכנולוגיה גוגל חוטפת הערב (ה') תביעת הגבלים עסקיים נוספת, השלישית בתוך חודשיים, מטעם כ-38 מדינות בארה"ב. התובעים מבקשים כי כתב התביעה הזה יצטרף לתביעת הענק שהוגשה בחודש אוקטובר האחרון. התביעה הנוכחית ממוקדת במנוע החיפוש של גוגל, ולפיה ענקית הטכנולוגיה מבצעת מניפולציות על תוצאות החיפוש, כך שיציגו שירותים ומוצרים של גוגל עצמה, על פני אלה של המתחרות.
1 צפייה בגלריה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
מטה גוגל בקליפורניה
(צילום: shutterstock)
לפי התביעה, גוגל ביססה את מעמדה כמונופול באמצעות פרקטיקות אנטי-תחרותיות והסכמים חוסמי חדשנות ותחרות. בין היתר, גוגל מתחזקת הסכמים מיוחדים כדי להבטיח את היות מנוע החיפוש שלה ברירת המחדל בדפדפני אינטרנט, סמארטפונים ומכשירים חכמים כמו רמקולים וטלוויזיות.
גם תוצאות החיפוש של גוגל עומדות במרכז התביעה. הטענה היא כי גוגל מייצרת מניפולציה של תוצאות החיפוש, ובאופן זה מאלצת את המתחרות שלה לשלם עבור מודעות כדי להציג תוצאות חיפוש רלוונטיות בראש העמוד. במקביל, גוגל מקדמת אל ראש תוצאות החיפוש שירותים שלה עצמה - בתחומים כמו קניות, תיירות ועוד. באופן הזה, משתמשים לא זוכים ליהנות מיתרונות של תחרות ושל שוק חופשי, ולא בהכרח מקבלים את התוצאה הרלוונטית ביותר.
רק אתמול (ד') הוכתה גוגל בתביעת הגבלים עסקיים מטעם מדינת טקסס ומדינות נוספות. תביעה זו התמקדה בעסקי הפרסום הדיגיטלי של גוגל, וחשפה הסכם בין ענקית הטכנולוגיה לבין פייסבוק - לפיו השתיים פעלו כדואופול, תיאמו מחירי מכרזים והקצו ביניהן שווקים. גם פייסבוק הוכתה בשתי תביעות ענק בשבוע שעבר, בקריאה לפרק אותה ולאלץ אותה להיפרד משתי הרכישות המשמעותיות שלה - וואטסאפ ואינסטגרם.