בכירים מ-14 חברות שלחו הבוקר (יום ד') מכתב לרגולטורים וקובעי מדיניות בארה"ב ובאיחוד האירופי תחת הכותרת "הגיע הזמן לאסור על פרסום מבוסס מעקב". ביניהן חברת הדפדפן ויואלדי, חברת המייל Fastmail, שירות החיפוש DuckDuckGo, פלטפורמת הפרסום Strossle International ועוד.

עוד בנושא:

1 צפייה בגלריה
"הפרסום מבוסס המעקב חותר תחת יסודות הדמוקרטיה"
"הפרסום מבוסס המעקב חותר תחת יסודות הדמוקרטיה"
"הפרסום מבוסס המעקב חותר תחת יסודות הדמוקרטיה"
(צילום: Shutterstock)
לפי המכתב, אופן הפרסום שנפוץ היום באינטרנט, ובקרב חלק מענקיות הטכנולוגיה, כמו פייסבוק וגוגל, "יוצר מספר סוגיות בעייתיות מאוד עבור צרכנים ועסקים, ועשוי לחתור תחת יסודות הדמוקרטיה". לדברי הבכירים החתומים על המכתב, "בנוסף לבעיות הברורות בתחום הפרטיות שנגרמות על ידי פרסום מבוסס מעקב, במודל הפרסום הזה מספר קטן של שחקנים יכול להשיג יתרונות תחרותיים על ידי איסוף נתונים מאתרים ושירותים שונים - והפלטפורמות הדומיננטיות יכולות לנצל לרעה את העמדה שלהן על ידי מתן עדיפות לשירותים של עצמן".
עוד נכתב כי "הפרקטיקות האלו חותרות תחת התחרות וגוזלות הכנסות מיוצרי תוכן. התנהגות לא תחרותית והשלכותיה מבצרות את השחקנים הדומיננטיים בעמדותיהם. גם חברות לגיטימיות מושפעות מהפעולות האלו מאחר שקשה לצרכנים להבדיל בין שחקנים 'טובים' ו'רעים' במרחב הדיגיטלי".
החברות הוסיפו כי "למרות שאנחנו מכירים בכך שפרסום הוא מקור חשוב של הכנסות ליוצרי תוכן וגופי תוכן אונליין, זה לא מצדיק את מערכות המעקב המסחרי העצומות שמוקמות במטרה להראות את המודעות הנכונות לאנשים הנכונים. סוגים אחרים של טכנולוגיות פרסום קיימות וניתן להטמיע מודלים אלטרנטיביים מבלי להשפיע על ההכנסות באופן משמעותי. אנחנו יכולים להעיד שעסקים יכולים לשגשג מבלי להשתמש בפרקטיקות פולשניות".
בסוף יוני, קואליציה רחבה של עשרות ארגונים ומומחים בתחומי זכויות צרכנים, זכויות אדם, פרטיות ועוד, קראו לרגולטורים להביא להפסקת הפרקטיקה של פרסום שמבוסס על איסוף נתונים על המשתמשים. כעת, קבוצת החברות חברה לאותה קריאה, שכללה פניה לאיחוד האירופי במטרה להכניס את האיסור על פרסום כזה כחלק מחוק השירותים הדיגיטליים (Digital Services Act), שטרם אושר באיחוד, ועידוד המחוקקים בארה"ב לחבר חוקי פרטיות נרחבים.
הקריאה הראשונית הגיעה בשיתוף ועדת הצרכנות הנורבגית (NCC) שאף פרסמה דו"ח בנושא, המפרט את ההשלכות השליליות של איסוף המידע. לפי הדו"ח, המעקב גורם לצרכנים להיות חשופים למניפולציה, אפליה והונאה, באופן שפוגע בפרטים ובחברה כולה.