ענקית הטכנולוגיה אמזון הודיעה אתמול (ד') כי תשהה את טכנולוגיית זיהוי הפנים שלה - Rekognition, משימוש משטרתי למשך שנה אחת לפחות. "הטענה שלנו היא שממשלות צריכות רגולציה חזקה כדי לפקח על שימוש אתי בטכנולוגיה לזיהוי פנים, ובימים האחרונים נראה כי הקונגרס נחוש להתמודד עם האתגר", נכתב בהצהרת החברה. אמזון מצטרפת ל-IBM, שהודיעה השבוע כי תזנח לחלוטין פיתוח של טכנולוגיית זיהוי פנים.
2 צפייה בגלריה
אמזון
אמזון
אמזון
(צילום: AP)
באמזון הבהירו כי ארגונים הנאבקים בסחר בבני אדם וילדים נעדרים ימשיכו לקבל גישה לטכנולוגיה, והדגישו כי המורטוריום חל על שימושים משטרתיים בלבד, אולם לא סיפקו פרטים נוספים בהצהרה הקצרה. יחד עם זאת, נראה כי החברה מפנה את האצבע כלפי המחוקקים בארה"ב, שעד כה סירבו לפעול בנושא.
Rekognition של אמזון סופגת בשנים האחרונות ביקורת של ארגוני זכויות אדם, וכן של חוקרי בינה מלאכותית ואנשי אקדמיה - שטוענים כי התוכנה עמוסה בהטיות (Bias) אתניות ומגדריות, וכי השימוש שלה בידי גופים משטרתיים עשוי להוביל להפרת פרטיות ולמעקב אחר קבוצות אתניות.
בין היתר, התוכנה ביצעה התאמות לא נכונות בין פניהם של 28 חברי קונגרס בארה"ב, לתמונות מעצר של פושעים אמריקאים, וכן זיהתה 27 ספורטאים מקצועיים (בהם שחקן NFL מפורסם) כפושעים או עצורים.
2 צפייה בגלריה
זיהוי פנים
זיהוי פנים
זיהוי פנים
(צילום: shutterstock)
על אף שבהצהרה של אמזון אין התייחסות לאקלים הפוליטי הסוער כרגע בארה"ב, בעקבות המחאות על מותו של ג'ורג' פלויד בידי שוטר לעיני המצלמה, היא מגיעה בתזמון מדויק: מוקדם יותר השבוע הודיעה ענקית הטכנולוגיה IBM כי היא זונחת לחלוטין פיתוח של טכנולוגיה לזיהוי פנים, וקראה לחברי הקונגרס האמריקאי לפעול לרגולציה שלה.