זה כנראה אחד מהתיקים החשובים ביותר המונחים כעת על שולחנה של המועצה המפקחת של פייסבוק: ההחלטה האם להשיב את חשבונו של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, אל הרשת החברתית הפופולרית בעולם. חשבונו של טראמפ הושעה עד להודעה חדשה מפייסבוק בעקבות המהומות על גבעת הקפיטול בחודש ינואר האחרון. חשבונו בטוויטר הושעה לצמיתות וללא אפשרות ערעור בעקבות אותו אירוע.
2 צפייה בגלריה
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג
טראמפ וצוקרברג
(מתוך הטוויטר של הנשיא טראמפ)
תיק ההשעיה של טראמפ מפייסבוק הועבר לשולחנה של המועצה המפקחת ב-21 בינואר, כשבועיים לאחר המהומות בקפיטול וההשעיה בפועל. למועצה יש בדרך כלל תקופה של 90 יום לשקול יקים המגיעים לשולחנה ולפרסם החלטה בעניינם, אולם במקרה של טראמפ הודיעה המועצה כי בעקבות העניין הציבורי הרחב בהשעיית חשבונו - היא נאלצת לדחות את ההכרעה בשבועות אחדים.
השעיית טראמפ מפייסבוק ומטוויטר עוררה סערה ציבורית בקנה מידה עולמי. עבור תומכיו הייתה זו החותמת הסופית לנרטיב "סתימת הפיות", אך גם בקרב מתנגדיו יש שטוענים כי ההחלטה לנטרל את טראמפ מרשתות חברתיות היא צעד בלתי-דמוקרטי, שאינו אמור להתקבל במסדרונות ענקיות הטכנולוגיה אלא בבתי המשפט.
המועצה המפקחת של פייסבוק היא בעלת סמכות להפוך את החלטות ענקית הטכנולוגיה, ומחייבת גם את צמרת החברה. היא מורכבת ממומחים בתחומי המשפט, זכויות האדם, העיתונות והטכנולוגיה, וכוללת גם נציגות ישראלית - אמי פלמור, מנכ"לית משרד המשפטים לשעבר.
2 צפייה בגלריה
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
אפליקציות פייסבוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
עם פרסום הרכב המועצה המפקחת של פייסבוק, הביע טראמפ מורת רוח מההרכב שלה, ובמיוחד ממינויה של פמלה קרלן, פרופסור למשפטים באוניברסיטת סטנפורד ומי שהעידה נגדו במשפט ההדחה ב-2019. לפי דיווח של הניו-יורקר, טראמפ פנה בשיחת טלפון ישירות אל מארק צוקרברג וביקש להדיח את קרלן מתפקידה במועצה. בנוסף, דווח כי המפלגה הרפובליקנית פעלה מאחורי הקלעים כדי להשפיע על הרכב המועצה. בין היתר הוצע שמה של בתו, איוונקה, כמועמדת אפשרית.
בחצי השנה הראשונה לפעולתה, איפשרה המועצה המפקחת למשתמשי פייסבוק ואינסטגרם לפנות לערעור בעניין תכנים שהוסרו מהרשתות החברתיות. החל מהשבוע שעבר הרחיבה המועצה את פעילותה, והיא מקבלת כעת גם ערעורים הנוגעים לתכנים שפייסבוק החליטה להשאיר באוויר. לא כל ערעור מגיע אל שולחן המועצה, והיא משתדלת לבחור את המקרים המורכבים והמייצגים ביותר - כלומר, כאלה שהחלטה בעניינם עשויה להשפיע באופן משמעותי על כללי הקהילה וניטור התוכן של פייסבוק.