האם לסכסוך הפוליטי והאישי בין מייסד אמזון, ג'ף בזוס, לבין נשיא ארצות-הברית דונלד טראמפ, הייתה השפעה ישירה על ההכרעה במכרז הענק של הפנטגון המוערך בשווי של 10 מיליארד דולר? באמזון טוענים שכן, ועושים כל שביכולתם כדי להפוך את ההחלטה, לפיה חברת מיקרוסופט היא זו שתבצע את המעבר היוקרתי לשירותי ענן עבור הפנטגון. ההכרעה בחוזה המכונה JEDI, התקבלה בחודש אוקטובר האחרון, ומאז אמזון מנהלת מאבק מתמשך נגדה.
2 צפייה בגלריה
דונלד טראמפ ג'ף בזוס אמזון
דונלד טראמפ ג'ף בזוס אמזון
טראמפ ובזוס, ראש בראש
(צילום: AFP, Shutterstock)
לפי דיווח של CNBC, אנשי חטיבת מחשוב הענן של אמזון, AWS, הגישו לבית המשפט לתביעות פדרליות מסמכים המעידים על כוונה לזמן את טראמפ עצמו לצורך מתן עדות, כמו גם את מזכיר ההגנה האמריקאי מארק אספר, ואת קודמו בתפקיד ג'יימס מאטיס, לצד בעלי תפקידים נוספים שלקחו חלק בהכרעה לגבי המכרז. בחודש שעבר פנתה אמזון בבקשה להוצאת צו מניעה מיידי לצורך הפסקת העבודות על הפרויקט, עד להחלטת בית המשפט בעניין חוקיות המכרז.
עיקר הטענות של אמזון בעניין ההפסד במכרז נוגעות למערך שיקולי הדעת וקבלת ההחלטות, שלטענתם היה נגוע באינטרסים אישיים של בעלי התפקידים ובראשם טראמפ עצמו, שמצוי בסכסוך פוליטי ואישי מתוקשר למדי עם מייסד אמזון. ג'ף בזוס הוא לא רק הבעלים והמייסד של אמזון, אלא גם של עיתון ה"וושינגטון פוסט" - המואשם באופן תדיר על-ידי ממשל טראמפ ומסומן על ידו כמקור שעוסק בהפצת "פייק ניוז", ובכל שאינו מקור עיתונאי או חדשותי מהימן. האשמות אלה הם תוצאה של הסיקור הביקורתי המקיף של הפוסט את ממשל טראמפ.
2 צפייה בגלריה
"התערבות פוליטית משמעותית". אנדי ג'סי
"התערבות פוליטית משמעותית". אנדי ג'סי
"התערבות פוליטית משמעותית". אנדי ג'סי
(צילום: יח"צ)
מנכ"ל AWS, אנדי ג'סי, טען למעורבות פוליטית משמעותית בהכרעה לגבי המכרז. "כשיש נשיא מכהן שמוכן לדבר באופן פומבי על כמה שהוא לא מחבב חברה מסוימת ומנכ"ל מסוים, זה מקשה על סוכנויות ממשלתיות לקבל החלטות הוגנות ואובייקטיביות". מזכיר ההגנה לשעבר, ג'יימס מאטיס, חשף בביוגרפיה שלו כי בשיחה פרטית עם טראמפ קיבל הוראה ברורה "לדפוק את אמזון" בהקשר של מכרז הפנטגון.
מארק אספר הספיק לטעון מספר פעמים כי ההכרעה בעניין החוזה לא הייתה נגועה בשיקולים לא ענייניים. דובר מטעם AWS אמר ל-CNBC כי: "הנשיא טראמפ הדגים באופן חוזר ונשנה את נכונותו להשתמש בעמדת הכוח שלו כנשיא, כדי להתערב בעניינים ממשלתיים ולקדם באמצעותם את האג'נדה הפרטית שלו. נשאלת השאלה אם הנשיא יכול להשתמש בתקציב משרד ההגנה לצורך קידום מטרות פוליטיות אישיות".
חוזה ה-JEDI של הפנטגון (קיצור של Joint Enterprise Defense Infrastructure) הוא אתגר טכנולוגי ובטחוני אמיתי, שנועד לקדם את תשתיות משרד ההגנה אל סביבת הענן. הזכייה של מיקרוסופט סימנה אותה גם כתחרות משמעותית במלחמת שירותי הענן. דווקא AWS של אמזון נחשבה למתמודדת המובילה במכרז, ולכן במובן מסוים ההודעה על הבחירה ב-Azure של מיקרוסופט הצליחה להפתיע. לפני כשנה וחצי הודיעה גוגל קלאוד כי היא פורשת מהמירוץ למכרז, בטענה כי המיזם כולו אינו מתיישב עם המחויבות האתית של גוגל.