הרשות להגנת הפרטיות באיטליה דורשת מאפליקציית טיקטוק לחסום משתמשים שגילם אינו מאומת, כך לפי דיווח של סוכנות הידיעות רויטרס. הסיבה: איטליה נסערת בעקבות מותה של ילדה בת 10 מפלרמו, שנמצאה ללא רוח חיים לאחר שהשתתפה ככל הנראה באתגר "בלקאאוט" בטיקטוק, שבמהלכו כרכה חגורה סביב צווארה, עצרה את נשימתה ותיעדה את עצמה ברשת החברתית.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
(אילוסטרציה: Shutterstock)
הדרישה מטיקטוק נובעת מהאופן שבו ילדים צעירים, מתחת לגיל השימוש החוקי העומד על 13, משתמשים בפלטפורמה ועוקפים את הגבלות הגישה. הרשות להגנת הפרטיות דורשת כי ייחסמו באיטליה כל החשבונות הלא רשומים, וכי לא יתאפשרו בהם העלאת סרטונים או שליחת הודעות, זאת במטרה למנוע את המעקף. הרשות הציבה גם תאריך יעד - עד 15 בפברואר.
הרשויות באיטליה ממשיכות לחקור את מקרה המוות. הוריה של הילדה אמרו כי "טיקטוק היה כל עולמה. גם יוטיוב. כך היא בחרה להעביר את זמנה". התובעים בוחנים את האפשרות של חשד להסתה להתאבדות, ובודקים אם מישהו הזמין את הילדה להשתתף באתגר המסוכן. עד שתושלם החקירה, הרשות להגנת הפרטיות החליטה להתערב באופן דחוף, ולאסור על טיקטוק להמשיך לאסוף ולעבד מידע על משתמשים שאי אפשר לאמת את גילם.
בשנה החולפת זכתה פלטפורמת טיקטוק לפופולריות גוברת ברחבי העולם, בין היתר על רקע משבר הקורונה שהשאיר ילדים ובני נוער מרותקים לבתים לתקופות ארוכות. בטיקטוק מתמודדים עם ביקורת ציבורית נרחבת באשר לשימוש בקרב אוכלוסייה צעירה, לסיכונים הכרוכים בכך וכן לנושאים הקשורים לאבטחת מידע ולפרטיות - בעיקר סביב המקורות הסיניים של הפלטפורמה. במהלך השנה נאסרה טיקטוק לשימוש בהודו, וכן הפכה לאחת המטרות של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, שראה בה כלי ריגול עבור הממשל הסיני שנועד לאיסוף מידע על אזרחי ארה"ב.
בחודשיים האחרונים, בניסיון להתמודד עם הטענות כלפיה, הגבירו בפלטפורמה את הכלים לבטיחות בקרב משתמשים צעירים. בין היתר הושקו תכונות חדשות עבור בקרת הורים על חשבונות ילדיהם, וכן הוגדרו חשבונות של משתמשים בגילי 15-13 כחשבונות פרטיים כברירת מחדל. בנוסף, משתמשים עד גיל 16 חסומים מהעברת שידורים חיים בפלטפורמה, ומתחת לגיל 18 לא מתאפשרת העברה וקבלה של מתנות וירטואליות.