פייסבוק אחרי טיקטוק: בחודש הבא תשיק הרשת החברתית את התשובה שלה להצלחה המסחררת של טיקטוק - הפלטפורמה הצעירה שבה יוצרים ומשתפים סרטונים קצרצרים, ככלי ייעודי בתוך אפליקציית אינסטגרם שבבעלותה. תחת השם Reels ("גלגלים" או "סלילים" בעברית) - יאפשר הכלי החדש יצירה ושיתוף של סרטונים מוזיקליים ואחרים בתוך הפלטפורמה של אינסטגרם, עם אזור נפרד לצפייה בסרטוני רילז של משתמשים אחרים.
2 צפייה בגלריה
אינסטגרם וטיקטוק
אינסטגרם וטיקטוק
תחרות קשה. אינסטגרם וטיקטוק
(עיבוד תמונה)
רילז יושק במהלך אוגוסט הקרוב בארצות-הברית וב-50 מדינות נוספות (עוד לא ברור אם ישראל מופיעה ברשימה הזו), אחרי חודשים ארוכים של בדיקות בשווקים מסוימים - ברזיל, וממש לאחרונה גם הודו, גרמניה וצרפת. הכלי יאפשר יצירת סרטונים באורך של 15 שניות, ושיתוף מיידי שלהם לסטורי או לפיד של אינסטגרם, כמו גם לפיד הייעודי של רילז. אם אתם מכירים ומשתמשים בטיקטוק - כנראה שתדעו להשתלט על רילז די מהר - שכן מדובר בעוד שיבוט בלתי מתנצל של פייסבוק. ההודעה על ההשקה הצפויה מגיעה כשבוע לאחר שפייסבוק הכריזה רשמית כי היא זונחת את "לאסו" - עוד שיבוט של טיקטוק שנבדק בשווקים ספציפיים, בארה"ב ובמקסיקו, אבל לא הצליח להתרומם לכדי השקה עולמית.
כזכור, ב-2016 השיקה פייסבוק, שוב, כחלק מפלטפורמת אינסטגרם, את פיצ'ר הסטורי - הודעות, תמונות וסרטונים קצרים ומפולטרים שנשארים באוויר למשך 24 שעות בלבד. אז היה זה ניסיון חסר בושה להיאבק במתחרה העולה - סנאפצ'ט, ניסיון שהוכיח את עצמו כהצלחה מסחררת: אינסטגרם הפכה ליורשת הבלתי מעורערת של פייסבוק המזדקנת, וסנאפצ'ט כמעט ונעלמה לחלוטין. בהמשך, הסטורי החל להופיע בכל שאר הפלטפורמות של פייסבוק, כולל וואטסאפ.
2 צפייה בגלריה
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק
אפליקציית טיקטוק. טראמפ יחרים?
(אילוסטרציה: Shutterstock)
בשונה מסנאפצ'ט של אז, לטיקטוק יש היום בסיס משתמשים רחב כמעט כמו זה של אינסטגרם, לפחות לפי הדיווחים האחרונים - כששתי הפלטפורמות ציינו כי חצו את רף מיליארד המשתמשים החודשיים. המספרים האלה לא משחקים לטובת פייסבוק ואינסטגרם: קשה להאמין שמשתמשים צעירים ימהרו להחליף את הפלטפורמה האהובה עליהם בהעתק של פייסבוק, אבל נתח גדול מהם כבר מחוייבים לעשות את זה.
בחודש שעבר הכריזו השלטונות בהודו חרם גורף על שימוש בפלטפורמת טיקטוק, מחשש לביטחון המדינה, ומפני פגיעה בפרטיות והפרת הסדר הציבורי. בהיותה בבעלות בייטאנס הסינית, גם בהודו נחשבת טיקטוק למסוכנת, לצד יותר מ-50 אפליקציות אחרות בעלות שורשים בבייג'ינג. בפייסבוק לא החמיצו את ההזדמנות, והשיקו מיד אחר כך את רילז בהודו - בניסיון למלא את החלל החדש שנוצר.
בינתיים גם בארה"ב גוברות הקריאות להחרים את טיקטוק, בטענה כי הפלטפורמה מהווה "דלת אחורית" עבור השלטונות בסין: מוקדם יותר החודש הפיצה ענקית הטכנולוגיה אמזון מזכר לעובדים ובו דרשה להסיר את טיקטוק ממכשירים ניידים, ושעות ספורות לאחר מכן חזרה בה וטענה כי המזכר נשלח בטעות. מטעם הבית הלבן - הנשיא דונלד טראמפ, סגנו ומזכיר המדינה שלו, מתבטאים בשבועות האחרונים בחריפות כנגד הפלטפורמה, שלטענתם מהווה סיכון ביטחוני ממשי.
טיקטוק
בינתיים, טראמפ מאיים כי ההחלטה לגבי החרמת טיקטוק על אדמת ארה"ב עשויה להתקבל כבר בשבועות הקרובים, ובסוף השבוע האחרון החל להריץ קמפיין חרם של ממש כנגדה בפלטפורמות המתחרות - אינסטגרם ופייסבוק. הקמפיין קורא לתומכי טראמפ לחתום על עצומה ולהחרים תקציבי פרסום מטיקטוק, שמצידה ממשיכה לטעון כי אין לה קשרים עם בייג'ינג. אם לסמוך על ניסיון העבר, קשה שלא לקחת ברצינות את האיומים האלה: ענקית הטלקום וואווי זכתה לאותו יחס מהממשל האמריקאי - כולל האשמות בשימוש ב"דלת אחורית" בטכנולוגיה שלה, באופן שהפך את התאגיד לבלתי לגיטימי וגרר חרמות במדינות המערב.

גם יוטיוב במרוץ נגד טיקטוק

הודו וארה"ב הם שני השווקים הגדולים ביותר של טיקטוק בעולם (פרט לשוק הסיני - שם קיימת גרסה מרוככת ומותאמת של טיקטוק). אם האמריקאים יצטרפו להודים בהכרזה על חרם - לטיקטוק יהיה קשה מאוד להתאושש מהמכה הכפולה. מבחינת עיתוי - פייסבוק מזהה את הרגע הנכון ביותר מבחינתה להשקה עולמית של השיבוט הטיקטוקי, במיוחד לאור העובדה שאת רכבת הקורונה היא דווקא פספסה.
אינסטגרם
פייסבוק היא כמובן לא הענקית היחידה שמזהה את התכונות הייחודיות של טיקטוק ורוצה גם היא נתח מהעוגה. לפי דיווחים, יוטיוב נמצאת כבר בשלבי בדיקה של מה שהיא מכנה "Shorts" - כלי שיאפשר יצירה ושיתוף של סרטונים קצרצרים אל תוך פיד נפרד ישירות מהאפליקציה, ולהנות מזכויות היוצרים של הקטלוג המוזיקלי הרחב שלה. נשמע מוכר?
התכונות שהפכו את טיקטוק לסיפור הצלחה מגדירות מחדש, ממש כמו שעשתה סנאפצ'ט בזמנה, את האופן שבו אנחנו משתמשים ברשתות חברתיות. אחרי שפייסבוק לימדה אותנו שפוסט בלי תמונה נוגעת ללב הוא בבחינת עץ נופל ביער ואיש לא שומע, פורמט הסטורי הפך אותנו למשתפים-כרוניים, שעוקבים באדיקות אחרי רשימת ההצצה ולא מתרגשים משיתופים שיהיו זמינים רק למשך יממה אחת. טיקטוק היא עוד שלב באבולוציה - והענקיות יעשו הכל כדי להבטיח שגם אצלן תוכלו לייצר תוכן עדכני וטרנדי.