כשמדובר בפייסבוק, אנחנו עדיין רגילים לחשוב עליה כעל רשת חברתית (הגדולה שבהן, עם יותר מ-2.5 מיליארד משתמשים), אבל השם "פייסבוק" טומן בחובו הרבה יותר מאשר פלטפורמה אחת. התאגיד הטכנולוגי מייסודו של מארק צוקרברג עושה מאמצים גדולים כדי לייצר הבחנה בין הרשת החברתית לבין "החברה" - שבבעלותה גם מוצרים כמו וואטסאפ ואינסטגרם.
4 צפייה בגלריה
אפליקציות הובי ודייטינג
אפליקציות הובי ודייטינג
אפליקציות הובי ודייטינג
(עיבוד תמונה. צילום: shutterstock)
כחלק מהמאמצים האלה, בשנה החולפת מיתג מחדש התאגיד את הלוגו של פייסבוק - באופן שעורר ביקורת מסביב לעולם, ואף הוסיף למוצרים פופולריים כמו וואטסאפ ואינסטגרם את הכותרת הקטנה "מבית פייסבוק". כך שעכשיו כבר קשה להתבלבל. אבל מלבד שתי האפליקציות הפופולריות האלה, שהן תוצאה של רכישות משמעותיות של התאגיד, פייסבוק חולשת על שורה של מוצרים - דיגיטליים וגם פיזיים, חלקם עוד לא הבשילו לכדי השקה רשמית, וחלקם כלל לא זמינים למשתמשים בישראל.
לאור המוניטין הבעייתיים של פייסבוק בכל הנוגע לפרטיות ולהגנה על מידע משתמשים, הביקורת על פייק ניוז ועל השיח הבעייתי המתנהל בה, והקריאות לפרק אותה מהכוח שלה, לא בטוח שאנחנו יוצאים מופסדים מכל הסיפור. ובכל זאת, הנה רשימה חלקית של מוצרי פייסבוק, שהמשתמשים בישראל עוד לא יכולים להתרשם מהם בעצמם.
כותרת ביניים
אפליקציית מסרים מבוססת מסנג'ר של פייסבוק ומיועדת לילדים שגילם מתחת לרף השימוש של 13, שהושקה לפני יותר משנתיים בארה"ב, וגררה ביקורת מקיר לקיר כבר אז. מסנג'ר קידס פועלת תחת פיקוח ההורים ומאפשרת לילדים תקשורת עם בני משפחה וחברים מוגדרים מראש, והיא עוקפת את הצורך בהקמת חשבון משתמש עבורם. בנוסף, בפייסבוק הכריזו עם ההשקה כי במסנג'ר קידס לעולם לא יהיו חשופים הילדים לפרסום.
4 צפייה בגלריה
מסנג'ר לילדים. להתחיל מוקדם (צילום: פייסבוק)
מסנג'ר לילדים. להתחיל מוקדם (צילום: פייסבוק)
מסנג'ר לילדים. להתחיל מוקדם (צילום: פייסבוק)
פייסבוק ספגה אז ביקורת בטענה כי היא יצרה אפליקציה שתכליתה למשוך ילדים מגיל צעיר אל תוך המרחב הדיגיטלי של פייסבוק, ולייצר באמצעות מסנג'ר קידס את דור ההמשך של פייסבוק. מוקדם יותר החודש הוכרזו כמה פיצ'רים חדשים באפליקציה, המעניקים להורים יותר שליטה על הנעשה בה - כולל היכולת לקרוא את היסטוריית השיחות של הילדים. האפליקציה עדיין זמינה רק במקומות בודדים בעולם - כולל ארה"ב, קנדה ותאילנד.
כותרת ביניים
לוחות ההשראה הדיגיטליים של פינטרסט כבשו משתמשים בכל העולם, וכנראה שזו הסיבה שבפייסבוק החליטו שהם רוצים גם. "הובי" היא עוד לא מוצר רשמי, אלא אפליקציה שנמצאת בבדיקה בחמישה שווקים בלבד - בהם ארה"ב, בלגיה וספרד, ורק למשתמשי אייפון. בדומה לפינטרסט, משתמשים יכולים לארגן ולקטלג אוספים, וליצור אלבומים סביב תחומי עניין, תחביבים ופרויקטי DIY.
כותרת ביניים
טיקטוק היא כבר מזמן תופעה של ממש, בעיקר בקרב ילדים ובני נוער, ואם פייסבוק לא יכולה לקנות אותה - היא מייצרת עותק שלה. "לאסו" היא אפליקציה המיועדת ליצירת סרטונים קצרצרים באורך כ-15 שניות, והיא הושקה לפני יותר משנה למשתמשים בארה"ב, ובהמשך גם במקסיקו. על פי הדיווחים, "לאסו" עומדת לקראת השקה בשוק גדול במיוחד - הודו, במהלך החודשים הקרובים, גם שם טיקטוק נחשבת להצלחה עצומה.
אלא ש"לאסו" לא פועלת בתוך ואקום. כדי להשתמש בה, מוכרחים להתחבר באמצעות חשבון אינסטגרם קיים או ליצור חשבון חדש במערכת ההתחברות של פייסבוק. המטרה כאן ברורה: ניסיון להצמיח את נתח השוק הבעייתי ביותר של פייסבוק - משתמשים צעירים.
כותרת ביניים
שירות ההיכרויות מבית פייסבוק הוכרז כבר ב-2018, ולפני כחצי שנה הושק באופן רשמי בארה"ב, ולאט לאט מגיע ל-19 שווקים נוספים, כולל מספר מדינות באירופה. "דייטינג" אמור להיות ההיפך הגמור מאפליקציות כמו טינדר, ולייצר מערכות יחסים ארוכות-טווח ולא סטוצים מקריים המבוססים על תמונת פרופיל בלבד. יוצרים פרופיל, ונותנים לפייסבוק לעשות את העבודה - כשהרשת החברתית תציע למשתמשים בני זוג פוטנציאלים על סמך שורה של פרמטרים - כולל "חברים של חברים" ותחומי עניין משותפים.
4 צפייה בגלריה
פלטפורמת ההיכרויות מבית פייסבוק
פלטפורמת ההיכרויות מבית פייסבוק
פלטפורמת ההיכרויות מבית פייסבוק
(צילום: פייסבוק)

ההשקה של "דייטינג" באירופה כבר סובלת מקשיים. מוקדם יותר החודש נודע כי השקת האפליקציה מושהית, בעקבות טענות של נציבות הגנת המידע באירלנד. הטענה המרכזית היא שפייסבוק הודיעה לנציבות על ההשקה המתוכננת רק 10 ימים לפני המועד, ולא איפשרה שהות להתעמק בפרטים ולקבל את המידע הדרוש הנוגע לאופן הפעולה של השירות. בשלושת המקרים, של "דייטינג", "לאסו" ו"הובי", פייסבוק נשענת על טקטיקה שכבר הוכיחה את עצמה, ומעתיקה פיצ'רים מרכזיים ממתחרות פופולריות.
כותרת ביניים
לפני כשנה וחצי הושקו מסכי הפורטל - מסכים המיועדים בראש ובראשונה לניהול שיחות וידיאו, אבל גם מכילים סייעות קוליות ומאפשרים הזרמת מוזיקה. בספטמבר האחרון חודש קו המוצרים הזה - והוא כולל עתה מסכים בשני גדלים (פורטל ומיני), וגם את הפורטל TV, הכולל מצלמה ומיקרופון ומתחבר ישירות אל מסך הטלוויזיה. גם המחירים נחתכו מאז ההשקה הראשונית, במטרה להפוך את המוצר לאטרקטיבי יותר.
4 צפייה בגלריה
משפחת מסכי הפורטל החדשים
משפחת מסכי הפורטל החדשים
משפחת מסכי הפורטל החדשים
(צילום: פייסבוק)
מסכי פורטל הם למעשה מוצר החומרה הראשון שפייסבוק משיקה תחת המותג שלה. הם זמינים בארה"ב כמובן, אבל גם באוסטרליה, ניו זילנד, צרפת, בריטניה ומדינות נוספות באירופה. וכן, גם במקרה של פורטל, פייסבוק ספגה ביקורת, בטענה כי היא עושה הכל כדי שמשתמשים יכניסו מצלמה ומיקרופון ייעודיים אל תוך המרחב הביתי של משתמשים, וכי ההיסטוריה מוכיחה שהמידע שנאסף באמצעות המכשיר כנראה לא יישמר בצורה הטובה ביותר.