רחפנים בעלי בינה מלאכותית מזהים אוטומטית תנועות של מחבלים וכלי רכב בשטח רצועת עזה, והם מסייעים לצה"ל לרכוש יכולת אחיזת שטח. מדובר בטכנולוגיית רחפנים חדשה, שמאפשרת גילוי של פעילי חמאס על פני שטח נרחב ולא להסתפק במעקב נקודתי כמו מערכות רחפנים קודמות.

עוד כתבות על בינה מלאכותית:

מדובר במערכת "כימרה" של חברת ת'רדאיי (Thirdeye Systems), שפותחה בתמיכת מפא"ת במשרד הביטחון ונמצאת בשימוש צה"ל ומספר גופים ביטחוניים נוספים. המערכת מאפשרת שימוש טקטי באמצעות הכוחות בשטח, ללא צורך במפעילים בעלי הכשרה ייחודית. המערכת הופעלה בצפון רצועת עזה עוד לפני המבצע הנוכחי ומבלי שנדרשה חצייה של הגדר.
2 צפייה בגלריה
רחפן כימרה ThirdEye
רחפן כימרה ThirdEye
רחפן כימרה
(צילום: ThirdEye)
ליאור סגל, מנכ"ל חברת ת'רדאיי, אומר כי מספר התפתחויות טכנולוגיות של השנים האחרונות הביאו לכך שניתן להרחיב משמעותית את המידע שמספקים הרחפנים. בין השאר מדובר בפיתוח מעבדים בעלי צריכת חשמל נמוכה וביכולת להריץ עיבודי בינה מלאכותית ברחפן עצמו, בלי לשדר אותם לתחנה קרקעית. "כל הדברים האלה בסוף מתחברים לידי תועלת מבצעית מאוד משמעותית", הוא אומר.
סגל משווה את היכולות הישנות של הרחפנים לצפייה בשדה הקרב דרך קשית שתייה: "כשאתה מסתכל על העולם דרך קשית, אתה יכול לראות מה קורה במבנה שמעניין אותך. אנחנו מאפשרים בנייה של תמונה פנורמית, עד 15 קשיות כאלה, תוך מעבר בקצב מהיר בין הקשיות ועיבוד המידע ברחפן וכך אתה מצליח לגלות אובייקטים מאוד קטנים בסביבה משתנה. זה נותן למשתמש מודיעין רלוונטי בזמן אמת, שעד היום נדרשו לשם כך מל"טים בעלויות של עשרות מיליוני שקלים".
2 צפייה בגלריה
ליאור סגל, מנכ"ל ThirdEye
ליאור סגל, מנכ"ל ThirdEye
ליאור סגל, מנכ"ל ThirdEye
(צילום: ThirdEye)
במבצע צוק איתן ובמבצע עמוד ענן הופעלה יחידת "רוכב שמיים" של צה"ל לצורך הענקת מודיעין חזותי לכוחות בשטח. רוכב שמיים היא יחידה צה"לית המפעילה את רחפן סקיילרק מתוצרת אלביט. מדובר ברחפן כבד ויקר ולצורך הפעלתה נדרשים המפעילים לחצות את הגדר. בשנים האחרונות צה"ל בוחן ורוכש רחפנים מסוגים רבים נוספים ומכשיר חיילים לתפקידי "רחפניסטים", מפעילי רחפנים. רחפן כימרה החדש מאפשר הפעלה ללא הכשרה ייעודית והוא מספק מודיעין באמצעות בינה מלאכותית שמזהה מטרות ומציגה אותן למפקדים בשטח.
סגל אומר כי הכימרה פותח כולו בחברה, כולל הרחפן, המערכות שהוא מטיס ואימון הבינה המלאכותית שהוא מפעיל. "יש לנו צוות אלגוריתמיקה שפועל מספר שנים, צוות תשתיות, צוות מכניקה שמרכיבים את המערכת. המערכת מיוצרת בחברה, מהברגים ועד הסנסורים". לדבריו, המערכת פותחה כך שתתאים גם לשימושים אזרחיים, כמו למשל כיבוי אש או פעילות שיטור.