"נמצאו 1 אירועי חפיפה": אם גם אתם קיבלתם התראה כוזבת מאפליקציית "המגן" של משרד הבריאות, המזהירה מפני חפיפה עם חולי קורונה מאומתים, אתם לא לבד. החל מאתמול (ו') מדווחים משתמשים כי קיבלו התראות על חפיפת מיקום עם חולים מאומתים, אלא שמדובר במקומות שלא שהו בהם כלל.
1 צפייה בגלריה
אישה עם מסכה וסמארטפון
אישה עם מסכה וסמארטפון
אישה עם מסכה וסמארטפון
(צילום: shutterstock)

"אתמול בבוקר בן זוגי קיבל התראה כזו באפליקציה, ונכתב בה שהוא שהה בבית כנסת בתאריך ה-12 למרץ בחפיפה עם חולה מאומת", מספרת מ', תושבת תל-אביב. "הוא מיד התקשר אליי ואני פניתי למשרד הבריאות. שאלתי את הנציגה איך יכול להיות שקיבלנו התראה על תאריך הרבה לפני שהותקנה האפליקציה, והיא הסבירה שיש להם יכולת לשאוב נתונים גם בדיעבד. התעקשתי איתה שהימצאות בבית כנסת לא רלוונטית בכלל לאורח החיים שלנו, והיא ענתה 'הטכנולוגיה מנצחת פה. הנתונים שלנו ודאיים', ושלחה אותנו לבידוד".
מ' המשיכה להתעקש עם הנציגה, שחזרה אליה כעבור כמה דקות והסבירה כי היא עלתה על איזושהי תקלה שיש במערכת, אבל שבכל זאת הם יצטרכו להכנס לבידוד, אלא אם תתקבל התראה נוספת שמורה על יציאה מבידוד. "היא הסבירה שזו ההנחיה, אבל בעיניי זה לא הגיוני לשלוח ככה אנשים לבידוד בעקבות נתונים לא מדוייקים של האפליקציה. זה פוגע בחיים של אנשים, הם עסוקים בלהפחיד אותנו".
גם ד"ר צבי פישל, יו"ר איגוד הפסיכיאטריה, נתקל בהודעה דומה. כשפתח את האפליקציה גילה היום לתדהמתו כי "שהה" בישיבת תפארת בחורים שיקומית בעיר בני ברק - על אף שמעולם לא שהה שם. "לכל המודאגים, לא חזרתי בתשובה", התלוצץ ד"ר פישל בחשבון הפייסבוק שלו. "לא הייתי בשום מקום משש בבוקר עד עשר. זוהי תקלה של האפליקציה, זהירות!". בטוויטר שיתפו אתמול כמה משתמשים התראות שווא דומות. "אז אפליקציית המגן התריעה בפני שאני חופף לחולה קורונה", צייץ אחד המשתמשים. "קודם כל זאת חתיכת Push Notification מפחידה. פתחתי בחיל ורעדה את ההודעה וגיליתי שהיא מדברת על חדר הניתוח של בית חולים מעייני הישועה בבני ברק, ומתייחסת ליום שלם, 24/3. באותו יום נסעתי על כביש 4. האם כל מי שנוסע על כביש 4 מקבל התראה כזו עכשיו?".
התשובות ממשרד הבריאות אולי לא חד-משמעיות, אבל בגיטהאב - הפלטפורמה לכותבי קוד פתוח, דווקא התקבל הסבר די זריז למחדל. דניס ויטצ'בסקי (גילוי נאות - כתב ynet דיגיטל), קיבל גם הוא התראת שווא על חפיפה בסמוך לחולה קורונה, ופנה אל אנשי הקוד לקבלת הסברים. שם הוסבר לו כי ככל הנראה חלה טעות בהזנת הנתונים, וכי חשוב לזכור שהנתונים המוזנים אל המאגר של אפליקציית המגן מוזנים בצורה ידנית ועל-ידי מתנדבים.
אפליקציית "המגן" נחשבת למאובטחת ומוגנת יחסית, שכן היא מבצעת עיבוד מידע על גבי המכשיר ולא שולחת נתוני מיקום רגישים אל הענן. ההצלבה נעשית מול מידע שמגיע מהתחקירים האפידמיולוגיים של חולים מאומתים. רק אתמול נודע כי ממשלת איטליה פנתה למשרד הבריאות וביקשה להחיל שימוש באפליקציית "המגן" גם בגבולותיה. מרגע שהאפליקציה מתריעה על חפיפה עם חולה מאומת, היא מציעה שני כפתורים - "כן" לאישור וקבלת הנחיות, או "לא" במקרה שבו אתם משוכנעים שמדובר בהתראת שווא. אלא שעל רקע משבר הקורונה, הפאניקה הכללית חוגגת, והתראות מהסוג הזה מכניסות משתמשים ללחץ מוגבר, בייחוד אם הם לא זוכרים איפה היו בנקודת הזמן הרלוונטית. קיים גם בלבול בקרב הציבור באשר ליכולות הטכנולוגיות שמופעלות על-ידי שב"כ, ואלה שמופעלות במסגרת אפליקציית המגן.
ממשרד הבריאות טרם נמסרה תגובה. בהכנת הכתבה השתתף אדיר ינקו