עבודה מהבית? לפי התוכניות שהגישה ענקית הטכנולוגיה גוגל לעיריית מאונטיין וויו בעמק הסיליקון, שם ממוקם המטה הנוכחי שלה - המדיניות שמכתיבה מגפת הקורונה לא אמורה לשרוד לטווח ארוך. גוגל, כנראה, מאמינה במודל אחר: עבודה ליד הבית. ואם המשרד אינו קרוב אל בתי העובדים - נקרב אותם אליו. החברה מתכוונת לבנות שתי מיני-ערים משלה - אחת בסמוך למטה הנוכחי והשנייה בסן חוזה, במרחק 10 ק"מ משם. שתיהן יכללו פארקים רחבים, מגרש ספורט, בריכה ציבורית, חנויות, מסעדות מכל הסוגים, בתי מלון, והעיקר - דירות למגורים.
5 צפייה בגלריה
מילדפילד פארק
מילדפילד פארק
הדמיה של פרויקט מידלפילד פארק
(הדמיה: גוגל)
אי אפשר שלא להשוות את המיזם החדש לפרוייקט "אפל פארק" של אפל בקופרטינו הסמוכה, המכונה גם "החללית". המבנה המגלומני, בצורת טבעת ענקית, הושלם רק לפני שנתיים בעלות של 5 מיליארד דולר, והוא מיועד ליותר מ-12,000 עובדים. 80 אחוזים משטחו הם "ירוקים" - ניטעו שם אלפי עצים, והחצר המרכזית של הבניין הראשי כוללת בריכה מלאכותית. אפל, לעומת גוגל, חשבה על מבנה משרדים, לא על מתחם שיכלול מגורים לעובדים.
יותר מזה, המיזמים של גוגל לא מבוססים על מבנה מרכזי אחד. "מידלפילד פארק", למשל, יזכיר יותר עיירה קטנה, וישתרע על שטח של 40 דונם. גוגל מעוניינת "ליצור קהילה שלמה" באזור, והכוונה היא שניתן יהיה להגיע ממקום למקום בהליכה בלבד או ברכיבה על אופניים, כשכל השירותים נמצאים במרחק של עד 10 דקות מהבית.

פארק לכלבים

המיזם השני, שבקשה ראשונית לבנייתו הוגשה כבר לעיר הסמוכה סן חוזה, אמור להתפרס על שטח כפול מזה המתוכנן ל"מידלפילד פארק" - 80 דונם, ועל יותר מ-7 מיליון מ"ר, שכוללים בתי מלון עסקיים, פארקים ובניינים גבוהים. ב"מידלפילד פארק" גוגל מתכוונת לבנות לפחות שישה בנייני מגורים עם 1,850 דירות, והיא מבטיחה כי 20% מהן יהיו של "דיור בר השגה", כלומר דירות מוזלות. ההתחייבות הזו, נובעת, בין השאר, מהתחייבות שנטלה על עצמה בשנה שעברה להפריש מיליארד דולר לטובת דיור באזור המפרץ, ולבניית 15,000 בתים חדשים ברמות מחיר שונות, כולל בתים המיועדים למשפחות בעלות הכנסה נמוכה ובינונית.
5 צפייה בגלריה
מילדפילד פארק
מילדפילד פארק
מידלפילד פארק. עיר בגודל 80 דונם
(הדמיה: גוגל)
5 צפייה בגלריה
מילדפילד פארק
מילדפילד פארק
יש גם מקום לילדים
(הדמיה: גוגל)
5 צפייה בגלריה
מילדפילד פארק
מילדפילד פארק
מבט מלמעלה
(הדמיה: גוגל)
התוכניות להקמת "מידלפילד פארק" כוללות 1.3 מיליון מ"ר שטחי משרדים, 30,000 מ"ר שטח למסעדות, קמעונאות או שירותים, ו־20,000 מ"ר למתקנים קהילתיים. הכוונה היא גם להקצות 12 דונם של שטח ציבורי, כולל רשת של שישה פארקים נפרדים, שאחד מהם לפחות יכלול גם פארק מיוחד לכלבים. על פי אתר המקומון "מאונטיין וויו וויס", ההצעה עדיין בשלבים מוקדמים מאוד, ורבים מהבניינים טרם תוכננו. בכל מקרה, לא מדובר ברבי-קומות: אף אחד מהם לא יהיה גבוה מ-12 קומות בשל המגבלות שכופה שדה התעופה הסמוך.

מגמת הרחבה

לא ברור מתי נהגו התוכניות, אבל ברור שגוגל עומדת מאחוריהן גם בימים אלה, כשכל סוגיית העבודה מן המשרד מעוררת מחשבות חדשות בכל העולם: מגפת הקורונה הוכיחה, כי העבודה מהבית יכולה להיות פרודוקטיבית לא פחות מן העבודה במשרד, ולעתים אף יותר. על רקע התפרצות הנגיף, אף אחת מחברות הטכנולוגיה הגדולות בארה"ב לא החזירה עדיין עובדים למשרדיה. גוגל עצמה הודיעה כי רוב עובדיה לא יחזרו לאולמות האופן-ספייס המרווחים שלה לפחות עד יולי 2021. נכון לעכשיו, 95% מהם - כולל בישראל - עובדים מבתיהם, ורק כ-5% שוהים במשרדים. בכלל, גוגל הייתה אחת החברות הראשונות בעמק הסיליקון שסגרה את משרדיה בתחילת חודש מארס. החברה מעסיקה למעלה ממאה אלף עובדים ועשרות אלפי עובדי קבלן.
5 צפייה בגלריה
מטה גוגל
מטה גוגל
מטה גוגל במאונטיין וויו
(צילום: ישראל וולמן)
בכל מקרה, ברור שהחברה בונה על חזרה למשרדים: לא מכבר אישרו לה רשויות מאונטיין וויו לבנות בניין חדש בן חמש קומות המיועד לכ-4,000 עובדים.
גוגל אינה הענקית היחידה שמכריזה על כוונתה להרחיב את משרדיה הפיזיים דווקא בעיצומה של הקורונה. בחודש שעבר הודיעה אמזון כי היא מתכננת להרחיב את שטחי המשרדים שלה בשישה "מוקדי טכנולוגיה" ברחבי ארה"ב, תוך השקעה של 1.4 מיליארד דולר בבנייה וגיוס 3,500 עובדים חדשים. פייסבוק, שמתפרסת כבר על שטח ענק בקמפוס במנלו פארק בעמק הסיליקון, חתמה באוגוסט על עסקה להקמת מטה ענק חדש שלה בבניין "פארלי" בעיר ניו יורק. שטח המשרדים שם משתרע על פני 730 אלף מ"ר.