שימועים של ענקיות טכנולוגיה בפני המחוקקים בארה"ב הפכו למחזה שגור למדי. אמש (ד') התייצבו נציגי אפל וגוגל בפני סנאטורים אמריקאים לשימוע מיוחד של הוועדה להגבלים עסקיים, הנוגע בתחרות - או ליתר דיוק, בהיעדר תחרות בחנויות האפליקציות הפופולריות שלהן - אפסטור וגוגל פליי. אל השימוע הצטרפו גם נציגי ספוטיפיי, מאצ' גרופ (מפתחת טינדר ואפליקציות היכרויות נוספות) וטייל (Tile), ושפכו אור על הפרקטיקות הנהוגות בידי אפל וגוגל כלפי חברות שרוצות להציב את המוצרים שלהן בחנויות האפליקציות.
3 צפייה בגלריה
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק
סונדר פיצ'אי וטים קוק
(צילום: AP)
הטענות מוכרות ונחקרות, בעיקר בארה"ב ובאירופה: אפל וגוגל מואשמות תדיר בניצול כוחן המסחרי לדיכוי תחרות, באפליה כלפי מפתחים ומוצרים שמתחרים ישירות עם המוצרים שהן עצמן מציעות, בהעמסת קשיים ובגבייה של עמלות שמנות במיוחד מחברות מתחרות - לצד הקלה משמעותית והנחות מיוחדות לחברות שלא מהוות איום ישיר על המוצרים שלהן.
נציגי מאצ' גרופ דיווחו בשימוע כי הקבוצה מוציאה 500 מיליון דולר בכל שנה בתשלום לאפסטור ולגוגל פליי, וכי זו ההוצאה הגדולה ביותר של החברה. הם טענו כי עמלת 30 האחוזים שגובות החנויות מתגלגלות בסופו של דבר אל המשתמשים עצמם. בנוסף, סיפר נציג מאצ' גרופ בעדותו כי ערב לפני השימוע קיבל שיחה מגוגל, בה נשאל לגבי העדות שלו - שחרגה מהקו שהציגה החברה קודם לכן. גוגל הואשמה באיום כלפי מאצ' גרופ, אולם התגוננה בשימוע וטענה כי היה מדובר בשאלה תמימה וכי החברה לעולם לא תאיים על שותפים עסקיים.
3 צפייה בגלריה
ספוטיפיי
ספוטיפיי
מנהלת קרב מול אפל. ספוטיפיי
(צילום: Shutterstock)
לשירות הסטרימינג הפופולרי ספוטיפיי יש מאבק משפטי רחב מול אפל, שמציעה שירות סטרימינג מתחרה - אפל מיוזיק. בשלוש השנים האחרונות נציגי ספוטיפיי משמיעים קול פומבי ובוטה כלפי הפרקטיקות השנויות במחלוקת של אפל, ומציפות את המכשולים הרבים שענקית הטכנולוגיה מציבה בפני ספוטיפיי, בניסיון לקדם את המוצר שלה עצמה.
"אפל מנצלת את מעמדה הדומיננטי כשומרת סף כדי לבודד עצמה מתחרות ולפגוע בשירותים יריבים דוגמת ספוטיפיי", אמר בשימוע הסמנכ"ל המשפטי של שירות הסטרימינג. גם ספוטיפיי טוענת כי העמלות הגבוהות פוגעות במשתמשי הקצה כשהעלויות מתגלגלות אליהם, וכי היעדר התחרות לא מותיר למשתמשים בחירה אמיתית.
עדות נוספת הגיעה מטעם חברת טייל. ערב לפני השימוע השיקה אפל את ה-AirTags שלה, תגים חכמים לאיתור מוצרים פיזיים כמו ארנק או צרור מפתחות. אלא שטייל עושה בדיוק את אותו הדבר בעשור האחרון, ובמהלך השימוע טענה אפל כי המוצר החדש נובע מתוך אפליקציית FindMy שלה, שפותחה לפני המוצר של טייל. נציגת טייל בשימוע טענה כי האפליקציה של אפל מותקנת כברירת מחדל בכל המכשירים של החברה וכי אי אפשר למחוק אותה - מה שמקשה על חברות שמפתחות מוצרים דומים להתחרות.
3 צפייה בגלריה
אירוע אפל אפריל 2021
אירוע אפל אפריל 2021
הרגע הוכרזו. האיירטאג של אפל
(צילום: Apple)
ספוטיפיי, טייל ומאצ' גרופ טענו כי ענקיות הטכנולוגיה עושות הנחות לחברות שאינן מאיימות באופן ישיר על המוצרים שלהן. במהלך השימוע נטען כי מוצרים שאינם דיגיטליים מקבלים יחס מיוחד. כך לדוגמה הוזכרה חברת הנסיעות השיתופיות אובר כאחת החברות שאינן משלמות עמלות לגוגל על הימצאות בחנות גוגל פליי.
נציגי אפל וגוגל טענו במהלך השימוע כי הפיקוח ההדוק על חנויות האפליקציות שלהן נועד לא כדי למנוע תחרות ולהקשות על חברות יריבות, אלא כדי להגן על משתמשים מפני ניצול לרעה. ענקיות הטכנולוגיה הוסיפו כי העמלות הגבוהות שנגבות ממפתחים חוזרות אל המשתמשים באמצעות אספקת הגנות ואבטחה, אולם סרבו לדווח כמה כסף בדיוק מושקע בתחום.
השימוע הזה הוא אבן נוספת בדרך הארוכה לפיקוח על כוחן של ענקיות הטכנולוגיה, והוא מצטרף לשורה ארוכה של שימועים שנערכו בשנתיים האחרונות, ואל אסופה של עדויות מטעם המנכ"לים החזקים בתעשייה. בשנה שעברה פורסם דו"ח מיוחד הקורא לפרק את ענקיות הטכנולוגיה מכוחן.