עו"ד שחר בן-מאיר עתר היום (ג') לבג"ץ בדרישה שיורה למדינה לפרסם את ההוראות על האמצעים הדיגיטליים המיוחדים שיופעלו על חולי קורונה, ולהביא אותן לאישור או פיקוח ועדות הכנסת. "התקנות, גם אם הותקנו בסמכות, הן דרקוניות בצורה עצומה, ויש בהן חוסר מידתיות בולט ומובהק, ויש בהן ניסיון להתעלם פשוטו כמשמעו מהרשות המחוקקת במדינת ישראל, ולהתיר לרשות המבצעת בעצמה, ללא כל פיקוח, לפגוע בפרטיות של כל אזרחי ישראל ללא כל הבחנה", נכתב בעתירה שהוגשה בתמיכת האגודה לזכויות דיגיטליות. בין אמצעי הפיקוח שמציע בן-מאיר - איכון סלולרי של חולה קורונה עם צו של בית משפט בלבד.
1 צפייה בגלריה
גבר עם מסכה
גבר עם מסכה
גבר עם מסכה
(צילום: shutterstock)
הממשלה אישרה אמש במשאל טלפוני תקנות חירום המאפשרות הפעלת אמצעים טכנולוגיים מיוחדים כחלק מהמאבק במגיפת הקורונה. האמצעים המיוחדים מאפשרים בין היתר לשב"כ לעקוב אחרי האיכון הסלולרי של אנשים שאובחנו בקורונה ושל מי שהיה בקרבתם, כדי שיידעו ללכת להיבדק ולהיכנס לבידוד. כמו כן, ניתנה לכל קצין משטרה סמכות לקבל נתוני מיקום ומעקב מחברות הסלולר ללא כל צו שיפוטי, כדי לאכוף את ההנחיות להישאר בבידוד ביתי. המידע יישמר בידי המשטרה ומשרד הבריאות במשך 60 יום, ואז אמור להימחק.
יש לציין כי לפני אישור התקנות ניסתה הממשלה לאשר אותן בועדת משנה של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, מספר שעות בלבד לפני השבעת הכנסת החדשה. פקיעת המנדט של ועדת החוץ והביטחון הובילה לכך שהתקנות לא אושרו על-ידי הכנסת אלא במשאל טלפוני לילי.
בן-מאיר מדגיש כי המטרה של איתור החולים בקורונה ואלו שנחשפו אליהם היא מטרה ראויה, השאלה היא האמצעי להגיע אליה. "אכן אנו בסוג של 'מלחמה' לא כנגד אויב מבחוץ אלא כנגד נגיף מבפנים. אכן במלחמה מסוג זה יש לנקוט אמצעים מיוחדים ולא שגרתיים", נכתב בעתירה, "התקנת התקנות ללא כל פיקוח פרלמנטרי עליהן אינו מידתי באופן בולט ומובהק. במיוחד הדבר המשמעותי כאשר התקנות באות לפגוע בזכות יסוד חוקתית היא הזכות לפרטיות".

בן-מאיר מדגיש את הבעייתיות של אישור התקנות בידי ממשלת מעבר, ועוד בזמן שהמנדט להרכבת הממשלה הוטל על אדם אחר ולא על ראש הממשלה בנימין נתניהו: "הממשלה הנוכחית אשר נטלה לעצמה את הסמכויות האמורות הפוגעות באופן משמעותי בזכות חוקתית אינה ממשלה רגילה. מדובר בממשלת מעבר, ממשלה שכוננה לאחר הבחירות לכנסת ה-20 ואשר לא זכתה לאמון העם הזה שלוש מערכות בחירות".
שיקול נוסף שהעלה בן-מאיר בעתירה הוא מצבו הפוליטי והמשפטי של נתניהו: "יש יותר מיסוד סביר לסברה כי הממשלה והעומד בראשה עלולים לנצל תקופה זו, ולשקול שיקולים פוליטיים בהפעלת הסמכויות במצב החירום, וגם מנימוק זה הביקורת הפרלמנטרית על פעולות הממשלה הוא בגדר ההכרח".