הפופולריות הגוברת של אפליקציית המסרים טלגרם היא ברכה וגם קללה: בשנה האחרונה נהנית פלטפורמת טלגרם מקצב גידול מהיר במספר המשתמשים בכל העולם - תוצאה של משבר הקורונה העולמי וכן של משבר הפרטיות של וואטסאפ - שבגינו מחפשים משתמשים חלופות לאפליקציית המסרים הפופולרית. כיום טלגרם נהנית מכ-550 מיליון משתמשים חודשיים פעילים, ולפי התחזיות היא צפויה להגיע למיליארד משתמשים עד סוף שנת 2022.
2 צפייה בגלריה
וואטסאפ וטלגרם
וואטסאפ וטלגרם
ברכה וגם קללה. טלגרם
(צילום: shutterstock)
אלא שתחזוקה של פלטפורמה חינמית עם מספר גדול כל כך של משתמשים עולה כסף. הוול סטריט ג'ורנל מדווח כי טלגרם חייבת לנושים סכום של 700 מיליון דולר, וכי עלויות הציוד, השרתים והתחזוקה של טלגרם רק הולכות וגדלות. כדי להגיע לצפי של מיליארד משתמשים, בטלגרם יצטרכו אפילו יותר כסף.
"פרויקט בגודל של טלגרם זקוק למאות מיליוני דולרים בכל שנה רק כדי להמשיך להתקיים", הסביר מייסד טלגרם פאבל דורוב והבטיח כי "אנו נמשיך להישאר עצמאיים ונאמנים לערכים שלנו, ונגדיר מחדש את האופן שבו חברות טכנולוגיה אמורות לפעול".
2 צפייה בגלריה
פאבל דורוב
פאבל דורוב
פאבל דורוב
(צילום: Dan Taylor)
כדי להתמודד עם עלויות התפעול הגבוהות, דורוב מוכרח להתחיל לייצר רווחים באפליקציית המסרים החינמית שבבעלותו. עד שטלגרם תצא להנפקה ציבורית, דורוב כבר הכריז כי בחודשים הקרובים טלגרם תתחיל להציע למפרסמים קבוצות ציבוריות כשטחי פרסום ולמכור הודעות. בנוסף, טלגרם צפויה להתחיל להציע שירותי פרימיום עבור עסקים ומשתמשים פרטיים ולגבות עליהם תשלום.
שוק אפליקציות המסרים המידיים מצומצם במיוחד: גם וואטסאפ, המחזיקה יותר משני מיליארד משתמשים פעילים בכל העולם, לא מצליחה לייצר רווחיות משמעותית עבור החברה-האם פייסבוק, ואילו אפליקציית סיגנל שזכתה לתשומת לב גדולה בחודשים האחרונים ממשתמשים שהחליטו לנטוש את וואטסאפ, היא בכלל ארגון ללא מטרות רווח שמתבסס על תרומות.