עובדים בפייסבוק, שסבורים כי עמדות פרו-פלסטיניות דוכאו בפלטפורמה במהלך מבצע "שומר החומות", קוראים לחברה לחקור את מערכות סינון התוכן שלה. לפי דיווח של הפייננשל טיימס, מעל 170 עובדים חתמו על עצומה שדורשת בדיקה חיצונית של המערכות כדי למצוא אם יש בהן הטיות פוליטיות, והצגת כלים חדשים שיבטיחו שתכנים פרו-פלסטיניים לא יוסרו או יוגבלו בתפוצתם באופן לא הוגן.
העצומה פורסמה בפורום פנימי של פייסבוק, וחתומים עליה עובדים מקבוצות של פלסטינים ומוסלמים. "כפי שהודגש על ידי עובדים, התקשורת, וחברי קונגרס, וכפי שמשתקף בדירוג המונמך שלנו באפסטור, המשתמשים והקהילה שלנו מרגישים שאנחנו לא עומדים בהבטחתנו להגן על חופש הביטוי סביב הסיטואציה בפלסטין", נכתב בעצומה. "אנחנו מאמינים שפייסבוק יכולה וצריכה לעשות יותר כדי להבין את המשתמשים, ולפעול כדי לבנות מחדש את אמונם".
2 צפייה בגלריה
אפליקציית פייסבוק
אפליקציית פייסבוק
"פייסבוק צריכה לבנות מחדש את אמון המשתמשים"
(צילום: רויטרס)
הבדיקה שהעובדים דורשים מתמקדת בהחלטות סינון תוכן הנוגעות לתכנים ערביים ומוסלמים, ובין היתר הם גם דורשים בדיקה של פוסט שפורסם על ידי ראש ממשלת ישראל, בנימין נתניהו, במהלך המבצע. בנוסף הם קוראים לפייסבוק להעסיק יותר עובדים פלסטיניים, לפרסם יותר מידע על בקשות להורדת תכנים שהגיעו מממשלות, ולהבהיר את המדיניות שלה בנוגע לאנטישמיות.
במהלך המבצע משתמשים ששיתפו תכנים פרו-פלסטיניים טענו כי נתקלו בבעיות בפלטפורמה, וכי התכנים שלהם נחסמו או לא הגיעו לקהל רחב. בין היתר, פוסטים שנוגעים למסגד אל-אקצא הוסרו בטעות בשל בלבול בינו לבין שמו של ארגון הטרור גדודי חללי אל-אקצא. משתמשים רבים אף העניקו דירוג נמוך לאפליקציות פייסבוק ואינסטגרם בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל לאות מחאה על סינון התוכן במהלך המבצע.
לאחרונה, אינסטגרם (שנמצאת בבעלות פייסבוק) שינתה את האלגוריתם שלה באופן שתוכן מקורי ותוכן שמשותף מחדש בסטוריז יקבל דירוג זהה. השינוי בא במטרה להראות יותר תוכן ויראלי הנוגע לנושאים אקטואליים, בעקבות אותם חששות שהביעו משתמשים פלסטיניים במהלך המבצע, לפיהם התכנים ששיתפו לא הגיעו לקהל רחב.
2 צפייה בגלריה
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו
דרישה לבדוק מחדש פוסט שהעלה במהלך המבצע. בנימין נתניהו
(צילום: AP)
בחודש הקודם, עובדים בגוגל, אפל ואמזון כתבו מכתבים פנימיים שקוראים לענקיות הטכנולוגיה לתמוך בפלסטינים. חלקם אף רצו שגוגל ואמזון יבחנו מחדש את החוזה על אספקת שירותי ענן שחתמו לאחרונה עם ממשלת ישראל, ששוויו ארבעה מיליארד שקלים.
פייסבוק מסרה לכלי תקשורת בחו"ל בעקבות העצומה החדשה כי "היו מספר סוגיות שהשפיעו על היכולת של אנשים לשתף תכנים באפליקציות שלנו. בעוד שתיקנו אותן, אסור היה שיקרו מלכתחילה, ואנחנו מצטערים בפני כל מי שהרגיש שלא היה יכול להביא לתשומת הלב הציבורית אירועים חשובים, או שהאמינו שהיה דיכוי מכוון של הקול שלהם. אנחנו מחילים את המדיניות שלנו במידה שווה, ללא קשר לאמונות האישיות של המשתמשים".
במהלך המבצע, חוסאם זומלוט, ראש הנציגות הפלסטינית בבריטניה, אמר ל-Time כי בכירים בפייסבוק, בהם סגן הנשיא לענייני חוץ ניק קלג, קיימו פגישה וירטואלית עם ראש הממשלה הפלסטיני, מוחמד אשתייה, לאחר שבכירים התלוננו בפני החברה כי פוסטים פלסטיניים נחסמו במהלך המבצע. זומלוט מסר כי הבכירים בפייסבוק התנצלו בפני אשתייה, וכי בחברה הודו שהייתה "בעיה מובנית באלגוריתמים", והבטיחו להתייחס אליה. בנוסף, פייסבוק הודתה סימנה באופן שגוי מילים שנמצאות בשימוש תכוף אצל פלסטינים בתור הסתה לאלימות, בהם "התנגדות", לפי זומלוט. משלחת של בכירי פייסבוק נפגשה במהלך המבצע גם עם שר הביטחון והמשפטים בני גנץ.