ישראלים רבים הרגישו במהלך מבצע "שומר החומות" שתכנים פרו-פלסטיניים משגשגים בזירת הרשתות החברתיות, אבל קבוצת עובדים בפייסבוק הרגישה דווקא להפך. לדברי אותם עובדים, בפייסבוק ובאינסטגרם שבבעלותה דווקא יש הטיה נגד אותם תכנים. כעת, אינסטגרם מבצעת שינויים באלגוריתם שלה, ולפי דיווחים בחו"ל השינוי הזה מגיע בעקבות תלונות העובדים.

מבצע שומר החומות וענקיות הטכנולוגיה:

לפי דיווחים, קבוצה של עשרות עובדים הביעה מחאה על מנגנוני סינון התוכן בחברה, וטענה בין היתר שהחברה תאבד את אמונם של משתמשיה הערבים, שעשויים לעבור להשתמש בפלטפורמות אחרות. העובדים הצביעו למשל על פוסטים שנוגעים למסגד אל-אקצא שהוסרו בטעות בשל בלבול בינו לבין שמו של ארגון הטרור גדודי חללי אל-אקצא, ועל תכנים נוספים שלא הוצגו למשתמשי הפלטפורמה, וטענו שהיא מוטה לטובת תכנים פרו-ישראליים. בעקבות טענות דומות, משתמשים רבים אף העניקו דירוג נמוך לאפליקציות פייסבוק ואינסטגרם בחנויות האפליקציות של אפל וגוגל לאות מחאה על סינון התוכן במהלך המבצע.
1 צפייה בגלריה
אפליקציית אינסטגרם
אפליקציית אינסטגרם
משנה את האלגוריתם. אינסטגרם
(צילום: רויטרס)
עובדי פייסבוק אף הגישו אקטיבית ערעורים על תכנים שהוסרו או נחסמו ללא הצדקה בעיניהם בפייסבוק ובאינסטגרם. לפי הפייננשל טיימס, אחד מהם אמר כי הוא לא מאמין שהצנזורה הייתה מכוונת, אבל טען ש"ניהול תוכן בקנה מידה גדול הוא מוטה נגד כל קבוצה מודרת".
כעת, אינסטגרם מתכננת שינויים באלגוריתם שלה הנוגעים לתעדוף תכנים שמוצגים בסטוריז. עד היום אינסטגרם תיעדפה תוכן מקורי ברכיב הסטורי שלה על פני תכנים ששותפו ממשתמשים אחרים, אבל אמש הודיעה החברה כי תחל לתת משקל שווה לשניהם, צעד שיגדיל את הקהל של סיפורים חדשותיים.
דובר מטעם פייסבוק אמר לאתר הטכנולוגיה The Verge כי השינוי לא נעשה רק בתגובה לחששות הנוגעים לתכנים פרו-פלסטיניים, אלא לכך שהחברה הבינה שהדרך שבה האפליקציה פועלת הובילה אנשים להאמין שהיא מדכאת נושאי שיחה או נקודות מבט מסוימות. "אנחנו רוצים להיות מאוד ברורים - זה לא המצב. המדיניות הזו הוחלה על כל פוסט ששותף מחדש בסטוריז, לא משנה באיזה נושא", אמר הדובר.
"הייתה עלייה - לא רק עכשיו אלא גם בעבר - בכמות האנשים שמשתפים מחדש פוסטים. סטוריז שמשתפים מחדש פוסטים מהפיד לא מקבלים את התפוצה שאנשים מצפים שהם יקבלו, וזו לא חוויית משתמש טובה". הדובר הוסיף כי אינסטגרם עדיין מאמינה שמשתמשים רוצים לראות יותר סטוריז מקוריים, ומחפשת איך למקד את הסטוריז בתוכן מקורי באמצעות כלים חדשים.