חוקרים מאוניברסיטת סטנפורד ומגוגל יצרו כפר דיגיטלי קטן בשם "סמולוויל", ומיקמו בו 25 תושבים. אלא שאותם תושבים לא היו בני אדם, אלא סוכני AI - צ'אטבוטים, כשהמטרה היא שיציגו במסגרת אותה חברה חדשה התנהגות אנושית אמינה. "אם ניגע בזוויות הנכונות, נוכל להשיג התנהגות אנושית אמינה במסגרת צרה מאוד", אמר ג'ון סאנג פארק, חוקר מסטנפורד והכותב הראשי של המאמר האחרון על פרויקט, לפייננשל טיימס.

עוד בנושא:

הכפר עוצב בהשראת משחקי הסימס, והחוקרים חשבו על כל הפרטים הקטנים כדי לדמות חיי קהילה - יש בו בתים, חנויות, בית קפה, בר, פארק, קולג' ואפילו מעונות סטודנטים. בבניינים יש חדרים, ובחדרים מכשירי חשמל.
3 צפייה בגלריה
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
בינה מלאכותית
(צילום: Shutterstock)
ומה לגבי תושבי סמולוויל? מדובר בסוכני AI עם "זכרונות" - רשימות של אירועי עבר והרשמים שלהם הנוגעים להם. אלו מאפשרים להם לחשוב ולפעול בהתאם להיסטוריה האישית שלהם, בסיס רחב יותר משל צ'אטבוט סטנדרטי. יש להם מודעות לעצמם, לשאר התושבים, למוסדות המקומיים וללוחות הזמנים היומיים שלהם. מכאן נוצרות התנהגויות מעניינות שהחוקרים חזו בהן, פעולות אנושיות יום-יומיות כמו בישול, הליכה לעבודה, יצירת מערכות יחסים ביניהם, אינטראקציות חברתיות, דיונים על מועמדים לראש העיר ועוד.
ריפרש
הלוחש ל-ChatGPT: הסודות שיעזרו לכם לקבל תוצאות טובות יותר / עם אלירן בן חיים
48:10
מקרה אחד שהוזכר בכתבה הוא מסיבת ולנטיינס (יום האהבה) שהתושבים ארגנו, ולקראתה חילקו הזמנות, קישטו את בית הקפה בו נערכה, הזמינו תושבים אחרים להגיע בתור ה"דייט" שלהם וכו'. הסימולציה של החיים בעיירה ארכה יומיים בלבד, אך פארק מקווה כי בעתיד, כשעלויות הטכנולוגיה ירדו, הוא יוכל להרחיב את המחקרים שלו לערי AI עם אלפי תושבים שיחיו בהן למשך כמה שנים.
3 צפייה בגלריה
הכפר דיגיטלי סמולוויל
הכפר דיגיטלי סמולוויל
הכפר דיגיטלי סמולוויל
(תמונה: צילום מסך מתוך המחקר)
ומה המטרה של סוכנים כאלה? בעתיד התקווה היא שהם ישמשו כדמויות רקע שמעשירות משחקי וידאו למשל (NPC - דמות שלא ניתן לשחק בה), אבל גם ישמשו במרחבים דיגיטליים שמטרתם להתאמן לקראת ראיונות עבודה, או אינטראקציות חברתיות קשות אחרות. פארק אפילו מקווה שניסויים בפסיכולוגיה חברתית ייערכו בעתיד על סוכנים כאלה, במקום על בני אדם.
3 צפייה בגלריה
אינטראקציה בין סוכני ה-AI
אינטראקציה בין סוכני ה-AI
אינטראקציה בין סוכני ה-AI
(תמונה: צילום מסך מתוך המחקר)
כמובן שכרגע הטכנולוגיה רחוקה מלהיות מושלמת. אחת הבעיות המוכרות של מודלים גדולים של שפה היא "הזיות" - כמו מקרים בהם ChatGPT ממציא עובדות בתגובה לשאלה שנשאל. גם בניסוי הזה אחת הבעיות הייתה ההזיות, וכך במקרה משעשע אחד, אחת מדמויות ה-AI טעתה לחשוב שהשכן שלה בעיירה הוא הכלכלן בן המאה ה-18 אדם סמית'.
גם פארק מודע למגבלות הטכנולוגיה וגם לסכנות שלה, ואחד הדברים שמפחידים אותו הוא שאנשים ישתמשו בסוכנים כאלה כתחליף למערכות יחסים אנושיות. "זה החשש הברור", אמר.