רק לאחרונה פרש מייסד טוויטר ג'ק דורסי מתפקידו כמנכ"ל הרשת החברתית, במטרה להתמקד בהובלת חברה נוספת שייסד - "סקוור" ששינתה את שמה ל"בלוק". אבל נראה שחברת הפינטק שהקים איננה ה"בלוק" היחיד בחייו, ולאחרונה הוא נחסם בטוויטר על-ידי דמות מוכרת אחרת בעולם הטכנולוגיה - מארק אנדריסן, ממייסדי Andreessen Horowitz - אחת מקרנות ההון-סיכון המובילות בעולם, שבין היתר השקיעה בשלב מוקדם בפייסבוק.

עוד בנושא:

הסכסוך בין דורסי לאנדריסן נוגע להערות שדורסי פרסם בציוציו בנוגע ל-Web3. מדובר על חזון עתידי לגרסה פוטנציאלית של האינטרנט, שתהיה מבוססת טכנולוגיית בלוקצ'יין ולכן מבוזרת ולא ריכוזית. תומכי החזון מאמינים שהפלטפורמות של היום ריכוזיות מדי, ונשלטות על-ידי קומץ ענקיות, ומנסים לבנות את הטכנולוגיות והפרוטוקולים שיאפשרו את השינוי. במסגרתו, השליטה והרווחים יעברו באופן תאורטי למשתמשים עצמם, בין היתר באמצעות שימוש בצורות חדשות של כסף, יצירת פלטפורמות מדיה חברתית בהן למשתמשים יש יותר שליטה על התוכן ועוד. אלא שדורסי טען כי החזון הזה לא עומד להתממש.
2 צפייה בגלריה
דורסי ואנדריסן
דורסי ואנדריסן
דורסי ואנדריסן
(תמונה: AP, עריכה)
הציוץ הראשון של דורסי בנושא היה כללי, ולא התייחס ישירות לקרן אנדריסן הורוביץ, אלא ביקר את מעורבות תעשיית ההון-סיכון העשירה בכלל באותו חזון. לראייתו, אותה מעורבות מעקרת את החזון מתוכן, כי היא משאירה את השליטה בידיים המוכרות ולא אצל הקהל הרחב. "אתם לא הבעלים של ווב3", כתב דורסי לעוקביו, "קרנות ההון-סיכון והשותפים שלהן הם הבעלים. זה לעולם לא יחמוק מהתמריצים שלהם. בסופו של דבר זו ישות ריכוזית עם תווית אחרת. תדעו למה אתם נכנסים", הזהיר.
ההערות הבאות של דורסי כבר היו אישיות יותר. כריס דיקסון, שותף באנדריסן הורוביץ, שנחשב לאחד הקולות הבולטים של תנועת הווב3, פרסם ציוץ עם ציטוט מפורסם, שמיוחס לרוב בטעות למהאטמה גנדי: "קודם הם מתעלמים ממך, אחר כך הם צוחקים עליך, אחר כך הם נלחמים בך, ובסוף אתה מנצח". דיקסון הכניס הערה באמצע הציטוט לפיה תנועת ווב3 נמצאת בשלב בו נלחמים בה.
דורסי הגיב לו בחריפות וכתב "אתם קרן שנחושה להיות אימפריית מדיה שאי אפשר להתעלם ממנה, אתם לא גנדי".
כשמנכ"ל טסלה אילון מאסק פרסם ציוץ עוקצני בו שאל "האם מישהו ראה את ווב3? אני לא יכול למצוא אותה", גם אליו דורסי הגיב בעקיצה משלו: "היא נמצאת איפושהו בין A ל-Z", עם רמיזה ברורה לאנדריסן הורוביץ שנקראת גם a16z.
אנדריסן הורוביץ אכן משקיעה בחברות שמפתחות מטבעות קריפטו וטכנולוגיות נוספות שיתמכו בווב3, ובאתר של הקרן יש עמוד המוקדש למדיניות ווב3, עם הסיסמה "מגיע לנו אינטרנט טוב יותר". עוד כתוב בעמוד כי "אין לנו את כל התשובות, אבל אנחנו נלהבים לעבוד עם קובעי מדיניות, החברה האזרחית ושותפים נוספים כדי להגדיר את החזון לאיך להשתמש בכלים העוצמתיים והחדשים האלה באופן שיטיב עם החברה". הקרן הצהירה בעצמה כי היא ה"משקיעה הגדולה ביותר במרחב הזה".
2 צפייה בגלריה
אילון מאסק
אילון מאסק
ברור שגם לו היה מה להגיד. אילון מאסק
(צילום: AP)
דורסי גם כתב כי הוא "נגד שקרים שנשלטים על ידי תאגידים, בבעלות קרנות הון-סיכון וריכוזיים". לקול של דורסי בנושא יש משמעות מאחר שהוא מקדם נלהב של נושאים שנתפסים כיסודיים עבור עידן הווב3, כמו בלוקצ'יין ומטבעות קריפטו. דיקסון הגיב לדבריו ואמר כי "בווב 3, כל הקוד, המידע והבעלות היא בקוד פתוח. קרנות הון סיכון, כולל אנדריסן הורוביץ, מחזיקות במעט מכל זה".
גם אריק וורהיס, יזם בתחום הקריפטו, ביקר את דורסי בטוויטר: "להגיד שהבעלות על ווב3 היא לא של אנשים בגלל שקרנות הון-סיכון מחזיקות בחלק מהבעלות, זה כמו להגיד שאתה לא שולט בביטקוין, כי קרנות הון-סיכון גם שולטות בחלק", כתב, מאחר שדורסי הוא תומך של ביטקוין. יש לציין כי גם דורסי עצמו גייס כספים מקרנות הון-סיכון עבור טוויטר ובלוק.
הביקורת של דורסי הייתה כנראה יותר ממה שאנדריסן יכל לשאת, ובמקום לפרסם ציוצים ותגובות משלו, הוא כאמור חסם את דורסי. זה לא עצר את דורסי, שצילם מסך שמראה את החסימה, וצייץ אותו עם כיתוב ביקורתי נוסף: "אני חסום באופן רשמי מ-Web3".
בעקבות הציוץ שלו, משתמשים נוספים בטוויטר צייצו צילומי מסך שהראו כי נחסמו על ידי אנדריסן.
המתח בין דורסי לאנדריסן כנראה לא לגמרי חדש - טוויטר שחררה השנה פיצ'ר אודיו בשם Spaces, שהפך את הרשת החברתית קלאבהאוס, שבה אנדריסן הורוביץ משקיעים, לפחות אטרקטיבית. אנדריסן עצמו עדיין מנסה לקדם את הפלטפורמה הדועכת, בין היתר באמצעות אירועים שהוא מארח בה.
גם מאסק אמר לאחרונה כי ווב3 היא "יותר שיווק ממציאות", והוסיף כי הוא "לא מבין את זה". הוא הסתייג גם מטרנד נוסף שאמור לשנות את העולם הדיגיטלי - המטאברס, ואמר כי אינו רואה ראיות משכנעות לשימושים עתידיים בו.