משתמשי אנדרואיד? אפליקציית קלאבהאוס נחתה בישראל בסוף השבוע בגרסה מותאמת עבורכם, ועכשיו גם אתם יכולים להצטרף למועדון. קלאבהאוס היא רשת חברתית שהושקה במרץ 2020, והציגה קונספט ייחודי של חדרי צ'אט מבוססי אודיו בלבד. מאז היא צברה פופולריות רבה על רקע מגפת הקורונה, משכה אליה מפורסמים משלל תחומים, ובחודש שעבר שווייה הוערך ב-4 מיליארד דולר. לפני כשבועיים השיקה החברה סוף סוף גרסת אנדרואיד, בנוסף לגרסה ל-iOS שהייתה זמינה עד היום, והחלה להפיץ אותה בהדרגה ברחבי העולם.

עוד בנושא קלאבהאוס:

ההתרחבות הזו היא המבחן האמיתי של קלאבהאוס: נתונים לא רשמיים מצביעים על כך שההורדות של האפליקציה במכשירי אפל במגמת ירידה, בזמן שחברות טכנולוגיה מבוססות - בהן פייסבוק וטוויטר - לא מפספסות את ההזדמנות להעתיק את הקונספט שלה ולהשיק פיצ'רים מבוססי אודיו שכמובן יתחרו בה באופן ישיר.
סקרנים לבחון בעצמכם על מה כל המהומה? הכנו עבורכם מדריך עם כל הפרטים החשובים על קלאבהאוס לאנדרואיד.

מה יש בקלאבהאוס?

החוויה בקלאבהאוס היא מעין הכלאה בין האזנה לפודקאסט להשתתפות בשיחת זום. אם טיקטוק, טוויטר או אינסטגרם מעודדות את המשתמשים "להספיק" לצרוך כמה שיותר תכנים קצרים, הדגש בקלאבהאוס שונה. היא מעודדת דווקא התעמקות בתכנים באמצעות השיחות הארוכות שמתרחשות בחדרים השונים. חוויית המשתמש "רגועה" יותר, גם בשל העובדה שהכל מתנהל באודיו בלבד - איש לא רואה אתכם, ואפשר להתחבר אפילו בפיג'מה או עם הקפה של הבוקר.
7 צפייה בגלריה
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס
אפליקציית קלאבהאוס. גם למשתמשי אנדרואיד מגיע ליהנות
(צילום: Shutterstock)
הנסיקה של קלאבהאוס
בכל רגע נתון מתקיימות באפליקציה המוני שיחות, עם אנשים מכל רחבי העולם, והמשתמשים יכולים להצטרף אליהן בתור מאזינים או בתור משתתפים פעילים. השיחות הן בנושאי עניין מגוונים - מיזמות דרך רוחניות ועד מוזיקה. הן גם מתנהלות בסגנונות שונים - כך למשל, בחדר אחד עולים משתמשים שונים ומשתפים בקצרה בסיפורים חדשותיים מעניינים; בחדר שני מתנהל משחק היכרויות לרווקים ורווקות; בחדר אחר נותנים טיפים להשקעות, כאשר בחדר נוסף משתמשים עולים לפי תור כדי לשיר קריוקי. חדר חדש, שזכה להד ולשבחים מצד מייסדי האפליקציה, מעודד ישראלים ופלסטינים לשתף בסיפוריהם האישיים כדי לנסות ליצור שיח משותף.

איך מצטרפים לקלאבהאוס?

האפליקציה זמינה כעת בחנות פליי של גוגל, אבל להוריד אותה אל הטלפון זה לא מספיק. ההצטרפות אל קלאבהאוס היא באמצעות הזמנה בלבד - ואם יש לכם חבר שכבר רשום אליה, זה הזמן לבקש ממנו יפה שיזמין אתכם. החברה הצהירה כי היא ממשיכה במודל ההצטרפות הזה כדי לאפשר חוויית משתמש טובה, וכי העובדה שצמחה מהר מהצפוי כבר התבטאה בעבר בתקלות אצל המשתמשים. אין לכם חברים רשומים? משתמשים מחלקים לעיתים הזמנות ברשתות החברתיות השונות (למשל ברדיט) גם לאנשים שאינם מכירים.
7 צפייה בגלריה
הזמנה לקלאבהאוס
הזמנה לקלאבהאוס
הזמנה לקלאבהאוס
(צילום מסך)
אם הצלחתם לקבל הזמנה, לחיצה על הלינק תעביר אתכם לתהליך רישום קצר שבמהלכו תידרשו למלא מספר פרטים ולבחור משתמשים לעקוב אחריהם. אם אין לכם הזמנה, עדיין תוכלו להירשם לרשימת המתנה דרך חנות פליי, ולשמור בינתיים את שם המשתמש שבו תרצו להשתמש, מאחר שבעתיד החברה מתכננת לפתוח את האפליקציה לכולם.

האם יש הבדל בין הגרסה לאנדרואיד ו-iOS?

נכון לעכשיו, הגרסה לאנדרואיד היא גרסת בטא. המשמעות היא שמדובר בגרסה ניסיונית, שבאמצעותה החברה אוספת פידבק ממשתמשים כדי לשפר אותה. מסיבה זו, חלק מהפיצ'רים ל-iOS עדיין לא זמינים בה - אך כל הפיצ'רים העיקריים כבר שם.

מושגים ופעולות בסיסיים

כל שיחה בקלאבהאוס מתנהלת בתוך "חדר" (Room). בהתאם, המסך הראשי באפליקציה שממנו ניתן להגיע אל החדרים השונים נקרא "מסדרון" (Hallway). החדרים השונים שיוצגו לכם במסדרון נגזרים מהמשתמשים וה"מועדונים" (Clubs) שאחריהם בחרתם לעקוב. המועדונים הם מעין קבוצות שמאגדות משתמשים לפי תחומי עניין, ופותחות חדרים באופן קבוע.
במסדרון מוצגים חדרים עם שיחות שמתנהלות באותו רגע. התצוגה כוללת את שם המועדון המארח, שם החדר, שמות הדוברים, מספר הדוברים ומספר המשתתפים. גלילה של המסך למטה ולחיצה על כפתור ה-Explore תציג לנו חדרים נוספים שבהם מתקיימות שיחות כרגע.
7 צפייה בגלריה
ה"מסדרון" (המסך הראשי) וכפתור ה-Explore
ה"מסדרון" (המסך הראשי) וכפתור ה-Explore
ה"מסדרון" (המסך הראשי) וכפתור ה-Explore
(צילום מסך מתוך אפליקציית קלאבהאוס)
אם מצאתם חדר שמסקרן אתכם - לחיצה עליו תכניס אתכם ישר לתוך השיחה שמתרחשת בו, בתור מאזינים. בתוך כל חדר יש חלוקה פנימית - ל"במה" (Stage) ו"קהל" (Audience), שמבדילה בין הדוברים לבין המאזינים.
בחלק העליון של החדר יש רשימה של הדוברים, שנמצאים כעת על הבמה. כאשר מישהו מדבר ברגע נתון, יש עיגול אפור סביב תמונתו. מתחת לרשימה מוצגים המשתמשים שהדוברים עוקבים אחריהם. ולבסוף, בחלק התחתון של החדר - רשימת שאר המאזינים.
7 צפייה בגלריה
כך נראית התצוגה בתוך חדר
כך נראית התצוגה בתוך חדר
כך נראית התצוגה בתוך חדר
(צילום מסך מתוך אפליקציית קלאבהאוס)
אם תרצו לעלות על הבמה, ולדבר בחדר שהצטרפתם אליו - לחיצה על כף היד בחלק השמאלי התחתון של המסך תודיע למנהל החדר (Moderator) שברצונכם לדבר, והוא יוכל להעלות אתכם על הבמה. אם הועליתם על הבמה, כדאי מיד ללחוץ על השתק (Mute) עד לרגע שבו תתחילו לדבר, כדי לא להפריע למהלך השיחה עם רעשי רקע. ניתן לבצע זאת באמצעות לחיצה על לחצן המיקרופון, שיופיע במקום כף היד, ברגע שתועלו אל הבמה. אם ביקשתם לעלות לבמה והתחרטתם, או בכלל לחצתם בטעות, לחיצה נוספת על לחצן כף היד תבטל את הבקשה.
מי שמסומן באמצעות כוכב ירוק הוא המנהל בחדר, ואילו מי שמסומן עם תג של כובע מסיבות הוא משתמש חדש. אם תרצו לצאת מחדר, ניתן לעשות זאת באמצעות לחיצה על "עזיבה שקטה" (Leave quietly) בצד ימין למטה. אף אחד לא מקבל התראה על כך שעזבתם, ולכן ניתן להרגיש חופשי לשוטט בין חדרים. לחצן הפלוס באותו סרגל מאפשר לכם להזמין אנשים לחדר. ניתן להזמין רק אנשים שעוקבים אחריכם.
כאמור, חשוב להרכיב רשימת אנשים ומועדונים שרלוונטית עבורכם למעקב, מכיוון שאנחנו רואים חדרים שאנשים שאנחנו עוקבים אחריהם נמצאים בהם. באמצעות לחיצה על זכוכית המגדלת מצד ימין למעלה במסך הראשי תוכלו לחפש אנשים ומועדונים. ככל שתעקבו אחרי יותר כאלה, תראו יותר חדרים. ברגע שתלחצו על שורת החיפוש תוכלו לבחור אם לחפש אנשים או מועדונים, ולהקליד את הביטוי הרלוונטי.
7 צפייה בגלריה
פונקציית החיפוש באפליקציה
פונקציית החיפוש באפליקציה
פונקציית החיפוש באפליקציה
(צילום מסך מתוך אפליקציית קלאבהאוס)
לחיצה על משתמש שעלה בחיפוש תעביר אתכם לעמוד שלו, כשבצד ימין יופיעו שני לחצנים רלוונטיים - מעקב (Follow) יהפוך אתכם לעוקבים של אותו משתמש, ואילו לחצן הכוכב יציע לכם משתמשים דומים נוספים לעקוב אחריהם.
7 צפייה בגלריה
לחצני המעקב והכוכב בפרופיל של מארק צוקרברג
לחצני המעקב והכוכב בפרופיל של מארק צוקרברג
לחצני המעקב והכוכב בפרופיל של מארק צוקרברג
(צילום מסך מתוך האפליקציה)
שני לחצנים חשובים נוספים בעמוד הראשי הם לחצן המעטפה, שמאפשר להזמין חברים לאפליקציה (ככל שתשתמשו באפליקציה יותר, תקבלו יותר הזמנות לחלק), ולחצן לוח השנה, שבניגוד למסדרון שבו מופיעים חדרים שמתנהלים כרגע, מפרט על חדרים עתידיים של אנשים ומועדונים שאתם עוקבים אחריהם. לוח שנה נוסף שיופיע משמאל למעלה אחרי הלחיצה יאפשר לכם לפתוח חדר חדש בעצמכם. לחצן הפעמון יוביל למסך שמרכז התראות כמו עוקבים חדשים שצברתם, הזמנות שקיבלתם לחדרים ועוד. הלחצן השמאלי ביותר (שבו מופיעה התמונה שלכם או ראשי התיבות של שמכם) תוביל אל הפרופיל שלכם באפליקציה - שם תוכלו לשנות תמונה ולערוך את התיאור שלכם.
7 צפייה בגלריה
הלחצנים שבראש העמוד הראשי
הלחצנים שבראש העמוד הראשי
הלחצנים שבראש העמוד הראשי
(צילום מסך מתוך אפליקציית קלאבהאוס)


עוד כמה טיפים

  • באפליקציה תמצאו חדרים רבים, רשמיים ולא רשמיים, שבהם מתנהלות שיחות אוריינטציה למשתמשים חדשים עם הסברים על קלאבהאוס ואפשרות לשאול שאלות. אבל מעבר לזה, קחו את הזמן להסתובב באפליקציה, לחקור אותה, ולגלות את הפיצ'רים שלה בעצמכם. מאחר שמדובר בגרסת בטא, בתקופה הנוכחית היא גם משתנה ומתעדכנת באופן תדיר. בנוסף, הממשק כרגע באנגלית, אך באתר הרשמי של קלאבהאוס מבטיחים כי בהמשך יציעו גם לוקליזציה ותרגומים לשפות שונות בתוך האפליקציה.
  • אומנם בקלאבהאוס כל השיחות מתרחשות בלייב, ואין אופציה מובנית להקליט אותן, אבל קחו בחשבון שאפליקציית הקלטת מסך באנדרואיד יכולה לעקוף את זה, ומכאן שדברים שתגידו באפליקציה עשויים להיות מוקלטים.
  • בגרסת האנדרואיד לא ניתן כרגע להוסיף קישורים לאינסטגרם או לטוויטר בתיאור הפרופיל שלכם, אופציה שקיימת בגרסת ה-iOS, אבל תוכלו פשוט לכתוב את שמות המשתמשים שלכם ברשתות החברתיות כדי לעזור למשתמשים למצוא אתכם מחוץ לקלאבהאוס. מאחר שאין אפשרות לשלוח הודעה פרטית בקלאבהאוס, הדבר יאפשר לאנשים ליצור איתכם קשר אם נוצר ביניכם חיבור באחד החדרים.
  • לבסוף, מכיוון שגם ידוענים שונים משתמשים באפליקציה, יכול להיות שתיתקלו בהם בחדר מסוים. באתר הרשמי של קלאבהאוס מעודדים משתמשים להתנהג באופן טבעי גם בחדרים שאליהם מצטרפים ידוענים, ולהתייחס אליהם כאל שווים, כדי לייצר שיחות אותנטיות.