רעיון ה"Metaverse", מימד וירטואלי שבו נבלה, נעבוד, נעשה קניות ועוד, במקביל לחיינו הפיזיים, ויתבסס על טכנולוגיות של מציאות וירטואלית (VR) ומציאות רבודה (AR) - מככב לאחרונה בשיח הטכנולוגי הבינלאומי. חברות מובילות כמו פייסבוק ו-Epic Games, יצרנית פורטנייט, סימנו את המעבר למטאברס, קונספט שמקורו בספרות המדע הבדיוני, כיעד ומשקיעות בכך תקציבים ומאמצים. אבל יש גם מי שמזהיר מההשלכות האפשריות של המהפכה על חיינו, אם היא תלך בכיוונים מסוימים.

עוד על טכנולוגיות עתידניות:

בראיון לאתר Fast Company, אמר ג'ון האנקה, מנכ"ל חברת הגיימינג Niantic שפיתחה את הלהיט "פוקימון גו", כי הוא חושש מכך שהמטאברס עשוי להפוך ל"סיוט דיסטופי". פוקימון גו מתבסס על שילוב של תוכן דיגיטלי על גבי העולם האמיתי באמצעות טכנולוגיית AR והיווה את אחת האפליקציות שחשפו אותה לקהל הרחב. אותה טכנולוגיה, כאמור, היא בליבו של רעיון המטאברס.
2 צפייה בגלריה
ג'ון האנקה, מנכ"ל ניאנטיק
ג'ון האנקה, מנכ"ל ניאנטיק
ג'ון האנקה, מנכ"ל ניאנטיק
(AP)
האנקה הסביר כי קיימות שתי דרכים אפשרויות בהן חזון המטאברס עשוי להתממש - "אלטרנטיבה מבוססת VR למציאות, או טכנולוגיה שתומכת בנו". האנקה המשיך והסביר כי בניאנטיק תומכים באפשרות השנייה, שתפתח "טכנולוגיה שהופכת ליותר בלתי נראית ופחות בולטת. היא פשוט נמצאת שם, תומכת ועוזרת לנו. אבל היא לא הדבר שמשתלט על האינטראקציות שלנו". מדובר, לדבריו, בטכנולוגיה שנמצאת בכל מקום ומעניקה לנו את מה שאנחנו צריכים באופן חלק, כמו למשל שביל וירטואלי שמופיע באופן אוטומטי ומסביר לנו לאן לפנות בתוך שדה תעופה, "זה פשוט יקרה. לדעתי יש מיליון דרכים בהן טכנולוגיה יכולה לשפר את חיינו ככה", אמר האנקה.
הוא המשיך ותיאר כי "הגישה שלנו כחברה היא שגיימינג תהיה אחת מהטכנולוגיות בחזית. יש לנו קונספט של ערוצי מציאות - משחקים שמשנים את העולם סביבך בדרך כמעט פאסיבית שפשוט מגבירה את מה שסביבך והופכת אותו למעניין יותר, כיפי יותר, ומוסיפה לו הרפתקאות וריגוש. זה כמעט כמו פילטר לאינסטגרם שתמיד דולק, וזה החזון שלנו לאחת אפליקציות המעבר כשאנחנו מתקדמים לקראת הרעיון של מטאברס בעולם האמיתי".
לעומת זאת, האנקה ביקר בחריפות את האפשרות השנייה להתפתחות המטאברס, שמהווה מעין אסקפיזם של היעלמות לעולם אחר. "אני חושב שראינו את הצד האפל יותר של הטכנולוגיה, כשהיא לוקחת מאיתנו את הדברים האנושיים שאנחנו עושים, כשהיא נכנסת למערכות היחסים שלנו, ולכל המידע שלנו, ולוקחת את מקומם של כיכר העיר, או השכן או ההליכה בפארק. כשמסתכלים אחורה על הקורונה, בהחלט היו הרבה משלוחי אוכל, ונטפליקס, וקניות באמזון שקרו, אבל הייתה גם הרבה הליכה - אנשים שהתחברו מחדש לשכונות שלהם. אז היו בה את שני הצדדים הקיצוניים לדעתי. אם התצוגה המקדימה של המטאברס היא שאני מחובר ויש לי את כל הנטפליקס שאני יכול לרצות, ואת כל משחקי הוידאו שאני יכול לרצות, ואוכל לפי דרישה, שזה המודל שמתואר ב'שחקן מספר אחת' (ספר מאת ארנסט קליין בו קיימים אחד האזכורים לקונספט המטאברס), אז אני לא תומך בזה".
האנקה התייחס לספר מדע בדיוני נוסף שמזכיר את הקונספט, "סנואו קראש" מאת ניל סטיבנסון, והשתמש גם בדוגמה הזו כדי להדגיש את השוני בין הדיסטופיה האפשרית לבין החזון שניאנטיק מקדמת. "בגרסה של סנואו קראש שמחליפה מציאות, אז זו המציאות שלך, ולמישהו אחר יש גרסה משלו למציאות, וייתכן שלעולם לא תיפגשו. כשמדברים על AR, המאמץ הראשון שעומד להיות לנו הוא למצוא דרך בה אנשים נתקלים אחד בשני, וחייבים לחלוק ממשק חברתי אחד עם השני".
2 צפייה בגלריה
מתוך שחקן מספר אחת
מתוך שחקן מספר אחת
מתוך שחקן מספר אחת
(צילום: באדיבות Tulip Entertainment)
האנקה ביקר גם את הרשתות החברתיות של היום, כשאמר ש"מה שאנחנו קוראים לו חברתי היום כבר לא כל כך חברתי. הוא נוגע לצריכת תוכן נבחר שמאכילים אותנו בו, שניתן להכניס אליו מודעות. זה לא מה שפייסבוק או טוויטר היו במקור. אפליקציות חברתיות אמיתיות נוגעות לחיבור אנשים רחוקים - כמו סבתות והנכדים שלהן. אנחנו צריכים את זה. זה דבר נפלא שהאינטרנט יכול לעשות עבורינו. חבל שהמילה הזו עכשיו מבולבלת עם לקבל דיסאינפורמציה ודברים פוליטיים מוזרים".
בנוסף, האנקה טען כי גם מבחינה מדעית, הקונספט שהוא יציע יטיב יותר עם רווחת המשתמשים, והתייחס לכך שמשחקי המציאות הרבודה שהחברה שהוא עומד בראשה מפתחת, מחייבים יציאה החוצה. "בשנים האחרונות בהן עבדתי על AR בניאנטיק, נכנסתי בצורה די עמוקה למדע שמאחורי הליכה והמח", אמר. "המח שלנו מתעורר לחיים במספר דרכים כשאנחנו נעים בעולם בסביבה תלת מימדית. הרעיון לפיו אפשר להרכיב קסדה ולהקרין פוטונים לעיניים ואיכשהו זה מחליף את המקום של חוויה שמערבת את כל הגוף - מוטעה".
מסיבה זו, הוא גם הסביר שהרעיון של אוואטר שמייצג את המשתמש בסביבה הוירטואלית, אשר מתחבר לקונספט של מטאברס מבוסס VR, איננו חלק מהותי מהחזון של ניאנטיק למטאברס. "כשאתה פוגש אנשים במשחק אתה פיזית עומד לפניהם. גם צ'אט, שמהווה חלק עצום מרוב החוויות הוירטואליות, אף פעם לא היה חלק גדול מהמשחקים שלנו כי הרבה יותר קל פשוט לדבר לאדם שלידך. וכאן הרעיון של הגברת המציאות נכנס - פשוט להפוך את הדברים הנורמליים והביולוגיים לטובים יותר. אני מקווה שנוכל להשפיע על התעשייה להתקדם בכיוון הזה. לדעתי זה בלתי נמנע, ופשוט דרך טבעית וטובה יותר להשתמש בטכנולוגיה".
פורסם לראשונה: 16:28, 15.08.21