פייסבוק היא אחת החברות הגדולות בעולם, וגם אחת החברות השנויות ביותר במחלוקת. ספר חדש שייצא מחר (יום ג') בשם "אמת מכוערת: בתוך הקרב של פייסבוק על שליטה" (An Ugly Truth: Inside Facebook's Battle For Domination), מאת שתי עיתונאיות הטכנולוגיה של הניו יורק טיימס, שירה פרנקל וססיליה קאנג, חושף את מאחורי הקלעים של חברת הענק. הספר מתמקד בתקופה שבין קמפיין בחירות 2016 בארה"ב ועד 2020, במהלכה החברה הייתה במרכזן של שערוריות רבות. במסגרת תהליך הכתיבה של הספר, המחברות ערכו 400 ראיונות. הנה כמה מהחלקים המעניינים ביותר מתוכו שפורסמו בעולם לקראת יציאתו:

עוד בנושא פייסבוק:

3 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
מארק צוקרברג
(צילום: AP)
המהומות בוושינגטון - בינואר השנה, מומחי האבטחה בפייסבוק עקבו בדאגה אחר תכנים שפרסמו בפלטפורמה תומכים קיצוניים של נשיא ארה"ב לשעבר, דונלד טראמפ, ואף חששו שאלו עלולים להוביל לאלימות בוושינגטון. הצוות הזהיר בכירים בחברה, שאפילו שקלו לבקש ממנכ"ל ומייסד פייסבוק, מארק צוקרברג, להתקשר לטראמפ, ולברר מה הוא מתכוון לומר לתומכיו. אלא שהתכנית הזו נגנזה לבסוף מתוך חשש שהתקשורת תגלה עליה, ותקשור את פייסבוק להתרחשויות שיבואו. לא נעשתה כל פעולה חלופית כדי להשתלט על המצב בזמן אמת. מספר ימים לאחר מכן, סמנכ"לית התפעול של החברה ומספר שתיים של צוקרברג, שריל סנדברג, האשימה רשתות חברתיות נישתיות של הימין הקיצוני כמו גאב במהומות.
ההתערבות הרוסית בפלטפורמה - בקטע אחר מהספר מתוארת פגישה שנערכה ב-9 בדצמבר 2016. במסגרתה, בכירי החברה הגיעו לישיבה לגבי נסיונות ההשפעה הרוסיים על הבחירות לנשיאות ארה"ב ב-2016, דרך הפלטפורמה. צוות האבטחה של החברה גילה את הפעילות הרוסית כבר במארס של אותה שנה, אך צוקרברג וסנדברג למדו על כך רק כעבור תשעה חודשים. שני הבכירים התעמתו עם אלכס סטאמוס, סמנכ"ל האבטחה של פייסבוק דאז, על כך שהמאמצים בנושא, שכללו הקמת צוות מיוחד, לא הגיעו לידיעתם. אלא שלפי הכותבות, הסיבה שלא היו מודעים אליהם הייתה שהיו מרוכזים בצמיחת החברה. בנוסף, השניים ניסו להבין מה הם מחויבים לעשות על פי חוק, שכן מה שהתגלה היה מידע שאף אחד, כולל הממשל האמריקאי, לא היה מודע אליו לפני כן. סטאמוס הודה שאיש בחברה לא ידע את ההיקף המלא של ההתערבות הרוסית. צוקרברג דרש תשובות, ולכן הובטח לו שהמהנדסים המוכשרים ביותר והמשאבים הגדולים ביותר בחברה יוקדשו לחקירת הנושא.
בכיר בחברה שהתראיין לספר אמר כי החקירה שניהל סטאמוס במשך חודשים "הכריחה אותנו לקבל החלטות מה נגיד באופן ציבורי", מה שגרם לחוסר שביעות רצון בקרב בכירים. מספר פעמים ב-2017, סטאמוס רצה לשחרר את המידע לציבור, אך מאמציו סוכלו.
3 צפייה בגלריה
תמונה של שריל סנדברג
תמונה של שריל סנדברג
שריל סנדברג
(צילום: EPA)
שיטת הפעולה - האופן שבו נהגו בחברה סביב שתי השערוריות האלו, מבטאים דפוס פעולה רחב יותר שמשרטטות שתי המחברו: פייסבוק שמה לאורך השנים את הצמיחה והרווחים כעדיפות העליונה, מעל כל אינטרס אחר, גם כשהיה ברור שהפלטפורמה היא כר פורה להפצת דיסאינפורמציה ודברי שטנה, ושהיא מפרה את פרטיות המשתמשים. דפוס שבמסגרתו היא לא פועלת כדי לעצור אסונות בזמן, ולאחר מכן מנסה להתחמק מאשמה ולנהל את יחסי הציבור שלה בתגובה. הכריכה האחורית של הספר מראה רצף התנצלויות של צוקרברג וסנדברג במהלך חיי החברה, בעקבות נזקים שונים שהפלטפורמה גרמה, בכל פעם שהיא נקלעה לשערורייה נוספת.
אותו דפוס משפיע גם על עובדי החברה שמדווחים לשניים, ולא רוצים להביא לפתחם חדשות רעות. זאת בשל הלחץ להגדיל את ההכנסות וקהל המשתמשים של החברה, ולא להאט את הצמיחה עם תשומת לב למה שעשוי להיות פגום בפלטפורמה. כך, שינוי מגיע רק בתגובה ללחץ חיצוני, מרגולטורים או חשיפה תקשורתית.
מתחים בין צוקרברג לסנדברג - בספר לא מתוארת הרמוניה בין שני האנשים החזקים בחברה. נכתב כי צוקרברג וסנדברג מאשימים זה את זו בבעיות החברה. צוקרברג מאוכזב מכך שסנדברג לא מצליחה לשנות את התפיסות לגבי החברה בציבור ובפני רגולטורים. סנדברג מצדה, לא מסכימה עם החלטות שצוקרברג מקבל לגבי מדיניות החברה. אלא שהיא לא אומרת זאת מהפחד שהוא יפקפק בנאמנות שלה, ולכן מספרת רק לחבריה כמה קשה לשנות את דעתו.
3 צפייה בגלריה
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
ארה"ב עימותים בין משטרה לתומכים של דונלד טראמפ
המהומות בקפיטול. בפייסבוק עקבו בדאגה
(צילום: AFP)
הנינוחות של סנדברג - בספר, החקירה של רשות הסחר הפדרלית (ה-FTC) ו-48 התובעים הכלליים בארה"ב נגד פייסבוק, שבאה לבדוק אם יש לנהוג בה כמונופול, מתוארת בתור המתקפה הממשלתית החזקה ביותר נגד חברה מאז פירוק AT&T ב-1984. יש לציין כי הספר נכתב לפני שבית המשפט דחה את התביעה, למרות שייתכן שזה איננו סוף הקרב מבחינת ה-FTC. במהלך החקירה המאיימת של ה-FTC, סנדברג מתוארת כמי שהתנהגה באופן נינוח - היא "הורידה את נעליה וקיפלה את רגליה מתחתיה כפי שהיא לרוב עושה בפגישות, וערבבה את הקצף שבקפוצ'ינו שלה בזמן שענתה על שאלות". המחברות מבקרות גם את מודל הפרסום ההתנהגותי של סנדברג, מנוע ההכנסות של חברת הענק, וטוענות כי הוא "מתייחס לנתונים על בני אדם בתור כלים פיננסיים אותם מחליפים בשווקים".
צוקרברג יוצא למלחמה - סיטואציה מעניינת נוספת מאחורי הקלעים שהספר מביא לידיעת הקהל הרחב, התרחשה ביולי 2018, כאשר צוקרברג הצהיר בפני בכירי החברה כי "עד עכשיו הייתי מנהיג של עיתות שלום, וזה עומד להשתנות". ההצהרה באה אחרי 18 חודשים של שערוריות במהלכן הוא ואותם בכירים נאלצו להגן על החברה בפני ביקורת חיצונית ופנימית. לפי התיאור, צוקרברג הושפע מרעיונות מהספר "What You Do Is Who You Are" שכתב בן הורוביץ, מקרן הון הסיכון אנדרסין הורוביץ, אשר השקיעה בפייסבוק בתחילת דרכה. הורוביץ מבדיל בספר בין זמני שלום עבור חברה, בהם היא יכולה להתמקד בהתרחבות ובהדגשת החוזקות שלה, לבין זמני מלחמה, בהם היא תחת איומים איומים קיומיים ועליה להילחם על הישרדותה. מה שעמד מאחורי הצהרתו של צוקרברג היה תכנון לקחת שליטה ישירה יותר על כל היבטי העסק, ולא רק על ניהול מוצרים חדשים, כפי שעשה עד אותו יום.