בית משפט פדרלי דחה את התביעה של נציבות הסחר הפדרלית (FTC) נגד פייסבוק, ותביעה מקבילה שהגיעה מתובעים כלליים של 48 מדינות בארה"ב. בתביעה נטען כי פייסבוק התנהלה באסטרטגיה שיטתית לחיסול מתחרים, בין היתר ברכישות של אינסטגרם ב-2012, ושל וואטסאפ ב-2014. תוצאה שונה הייתה יכולה להביא לפירוק וואטסאפ ואינסטגרם מפייסבוק - כך שמדובר בניצחון משמעותי עבור החברה. בעקבות הפסיקה מניית פייסבוק עלתה, ושווי השוק של החברה הגיע לראשונה למעל טריליון דולר. הונו של מייסד ומנכ"ל פייסבוק, מארק צוקרברג, צמח ב-5.1 מיליארד דולר ומוערך כעת ב-128 מיליארד דולר לפי פורבס - הון שמדרג אותו במקום הרביעי מבין עשירי העולם, מעל ביל גייטס מייסד מיקרוסופט.

עוד על פייסבוק:

בית המשפט פסק כי ה-FTC לא הוכיחה שפייסבוק מחזיקה בכח של מונופול בשוק שירותי הרשתות החברתיות. בפסיקה נכתב כי "למרות שבית המשפט לא מסכים עם כל הטענות של פייסבוק, התלונה של הנציבות היא בלתי מספיקה מבחינת החוק ולכן חייבת להידחות". בפסיקה תואר כי ב-FTC לא הציגו מספיק מידע לצורך ביסוס ההאשמות או עובדות הנוגעות להעדפות של צרכנים בנוגע לתחלופת שירותים. "ההאשמות אפילו לא סיפקו הערכה או טווח מספרי הנוגע לנתח השוק של פייסבוק, בשום נקודה בזמן במהלך העשור האחרון. התלונה לא אומרת כמעט שום דבר קונקרטי לגבי שאלת המפתח - כמה עוצמה הייתה ועדיין יש לפייסבוק, בשוק מוצרים שמוגדר כהלכה מבחינת התחרות. נראה כמעט כאילו הרשות מצפה שבית המשפט פשוט יסכים עם ההנחה שפייסבוק היא מונופול". פייסבוק הצהירה בעקבות הפסיקה כי "אנחנו מרוצים מכך שההחלטה זיהתה את הפגמים בתלונות הממשלה. אנחנו מתחרים בצורה הוגנת מדי יום, ומרוויחים את הזמן ותשומת הלב של אנשים. נמשיך להביא מוצרים נהדרים לאנשים ולעסקים שמשתמשים בשירותינו".
1 צפייה בגלריה
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג בשימוע בקונגרס
מארק צוקרברג. עוד חמישה מיליארד דולר
(צילום: רויטרס)
אלא שהפסיקה הזו לא בהכרח סוגרת את הנושא, וה-FTC עשוי להגיש כעת תלונה מתוקנת ולהמשיך בתהליך. בית המשפט לא הסכים עם טענתה של פייסבוק שלפיה אין בכוחה של ה-FTC לתקוף את הרכישות של וואטסאפ ואינסטגרם, והוא פסק כי הנציבות עדיין יכולה לפעול לפירוק החברה, אבל רק אם תביא טיעונים משפטיים שיצליחו להראות שלפייסבוק יש כוח של מונופול. לעומת זאת, בית המשפט דחה לחלוטין את התביעה המקבילה של התובעים הכלליים, בשל הזמן הרב שחלף מאז הרכישות ועד הגשתה ב-2020 - עיכוב חסר תקדים ברמה המדינתית לפי בית המשפט.
נושא הפגיעה בתחרות מצד ענקיות הטכנולוגיה שנוי במחלוקת, ומתנהלות היום חקירות נוספות שלו מצד בתי משפט ורגולטורים. בין היתר, עוצמתה של אפל בשוק האפליקציות נבחנת כעת במשפט שמנהלת חברת Epic Games נגדה, ובחקירה של האיחוד האירופי בעקבות תלונה שהגישה חברת ספוטיפיי. יש הגורסים כי חוקי ההגבלים העסקיים הקיימים מיושנים מדי, ולא מסוגלים להתמודד עם הפעולות שהענקיות מבצעות בשוק של היום.