חוקרי סייבר זיהו קמפיין דיסאינפורמציה ופרופגנדה רוסי, כך לפי מחקר שפורסם היום (ה') על ידי החברות סנטינל וואן וקלירסקיי הישראליות. מדובר בקמפיין שמיוחס לקבוצה רוסית בשם APT28 או Fancy Bear ושפעילותה ככל הנראה נשלטת על ידי ה-GRU, המודיעין הצבאי הרוסי שהוא המקבילה לאמ"ן בישראל. הקמפיין המכונה Doppelgänger NG, הוא המשך לקמפיין בעל שם דומה שהופעל לפני כשנתיים נגד מדינות מערביות כגון בריטניה, צרפת וארה"ב. בבסיסו של הקמפיין מסרים המנסים לזרוע פילוג, הסתה והפצה של מסרים פרו-רוסיים או התואמים לאינטרסים של מוסקבה. הקמפיין הקודם זוהה וחוסל, אך כעת הרוסים הקימו אותו מחדש עם יעדים חדשים. מדובר בקמפיין אחר מזה שנחשף בנובמבר ושמשמש להשחרת ישראל והיהודים ברשתות החברתיות כפי שסוקר ב-ynet.
3 צפייה בגלריה
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
(קרדיט צילום: קלירסקיי וסנטינל וואן)
המסרים המרכזיים של הקמפיין הם: ביקורת חריפה על מדינות המערב ותמיכה בעמדות רוסיה לגבי המלחמה באוקראינה; טענות על בידוד בינלאומי גובר של ישראל; תיאור תומכי השמאל כמסוכנים יותר מטרוריסטים והאשמות בשיתוף פעולה בין אוקראינה לחמאס. עם זאת יש גם ניסיון להשפיע על דעת הקהל הישראלית בניסיון להציג את ישראל כמי שמצבה הכלכלי הורע בגלל עימותים צבאיים, כך מסביר ל-ynet מיגו קדם, סמנכ"ל מחקר ב-SentinelLabs.
ריפרש
המלחמה על ההייטק / עם ליעד אגמון
47:31
לדברי קדם, מטרת הקמפיין Doppelgänger היא להשפיע על דעת הקהל בישראל על ידי ניצול נושאים רגישים כדי לקדם תפיסות התואמות את האינטרסים של רוסיה באזור.
האם הרשויות בישראל מודעות לקמפיין?
"אין מידע חד משמעי האם הרשויות מודעות לפעילות הזו. עם זאת, מאבק בקמפיינים כאלו דורש שיתוף פעולה בין רשויות, חברות המדיה החברתית, וציבור שערני שיודע לזהות מניפולציות."
החוקרים עוקבים אחרי הקמפיין מאז נובמבר 2023, ומצאו שהוא מכוון לקהל הישראלי, האמריקאי ועוד מספר מדינות באירופה בעיקר גרמניה וצרפת שמהוות את היריבות העיקרית של רוסיה בנושא מלחמת אוקראינה. הרוסים משתמשים בשלל אתרים מזויפים או פיקטיביים המקושרים ובבוטים ברשתות החברתיות שכל תפקידם הוא להציף את הקישורים לאתרים האלה. בין האתרים המזויפים ניתן למנות אתר המתחזה לוואלה ואתר נוסף המתחזה לאתר ליברל. בנוסף מופעלים אתרים פיקטיביים שהוקמו במיוחד לצורך הפצת פייק ניוז תחת השם "אומנם" (Omnam).
3 צפייה בגלריה
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
אתר "אומנם" הפיקטיבי
(קרדיט צילום: קלירסקיי וסנטינל וואן)
לדברי בועז דולב, מנכ''ל קלירסקיי, רוב הקמפיין מתמקד בהתחזות לאתר וואלה. להערכתו יש ככל הנראה יחידה שלמה של APT28 העוסקת בניהול הקמפיין מול ישראל. לדבריו, "אנחנו מזהים ניסיון להשפיע על המלחמה ולהגדיל את המחלוקת. הרוסים רוצים לעזור לחבריהם באזור (איראן וסוריה, ר''ק), להחליש את ישראל, לפעול נגד המערב ואוקראינה. הם רוצים ישראל חלשה". בין הכותרות שניתן למצוא בכתבות המזויפות אפשר לציין למשל "אנשי ה-CIA מזדהים עם מחבלים... ואולי אפילו מזדהים איתם?" או "ארה"ב שוב מעודדת פיצול בממשלת ישראל ובחברה". כותרת מהאתר המתחזה ל-"ליברל" זועקת "חילופי בני ערובה - מלכודת חסרת תקווה". האתר הפיקטיבי "אומנם" מציג כותרות כגון: "הסכנות שבמלחמה נגד החות'ים" או "תביעה של דרום אפריקה - עלבון לזיכרון השואה" (כל השגיאות במקור, ר"ק).
לפי הדוח של קלירסקיי, רשת "רוח הרפאים" מכילה יותר מ-150 דומיינים המכוונים נגד חמש מדינות: ארה"ב, ישראל, צרפת, גרמניה ואוקראינה. "ההשקעה בקמפיין בסדר גודל כזה מצביעה על מימון מדינתי. נדרשת השקעה עצומה במשאבי אנוש, טכנולוגיה ותשתיות מחשוב כדי לתמוך בקמפיין מתמשך ובהיקף כה נרחב", כך לפי מחברי המחקר. עוד נמצא כי "NG Doppelgänger הוא קמפיין מתמשך. קמפיין מוצלח של לוחמת מידע נשען על פעולה לאורך זמן. כאשר אתר הופך פופולרי ולגיטימי, הודעות מהונדסות, והודעות שקריות הופכות קשות יותר לזיהוי. מסרים אלה משפיעים על מעשיהם של אנשים, כמו גם על החברה שבה הם מוטמעים".
3 צפייה בגלריה
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
קמפיין הדיסאינפורמציה של רוסיה מכוון לישראל
(קרדיט צילום: קלירסקיי וסנטינל וואן)
בקלירסקיי וסנטינל וואן מסבירים שמדובר באסטרטגיית מלחמה שמכונה על ידי קלירסקיי כהיברידית. "העקרונות העיקריים של אסטרטגיית הלוחמה ההיברידית של רוסיה הם: שילוב של כוח צבאי קונבנציונלי, מתקפות סייבר, לוחמת מידע, תעמולה, לחץ כלכלי, חתרנות פוליטית ושליחים להשגת מטרות גיאופוליטיות. טשטוש המעורבות הרוסית, חיפוש הכחשה. שימוש בקבוצות לא מדינתיות, מיליטנטים, האקרים ובוטים. נשק לשיבוש והפצת כאוס, בלבול וחוסר אמון - המכוון נגד לכידות חברתית של היריבים", כך מוסבר בדוחות.
לדברי החברות, יעדי הקמפיין מסומנים על ידי הקרמלין ובהמשך מופנים אליהם מאמצי לוחמת מידע. אלו כוללים בין השאר, ניסיון להשפיע על מערכות הבחירות בארה"ב, החלשת הלכידות של האיחוד האירופי והפחתת התמיכה המערבית באוקראינה. בנוסף שימוש בכאוס חברתי מסייע לרוסיה לקדם את מטרות בעלות בריתה במקרה הזה סוריה ואיראן.
רוסיה הפעילה קמפיינים כאלה ברחבי העולם בהצלחה רבה או פחות, כמו למשל במהלך הבחירות לנשיאות בארה"ב ב-2016 שם הקמפיינים הרוסיים סייעו מאוד לבחירתו של דונלד טראמפ. קמפיין נוסף זוהה ב-2020 באירופה. באפריקה ב-2023 הופץ קמפיין שקידם רגשות פאן-אפריקאים ואנטי-קולוניאליים תוך קידום היחסים הקרובים עם הימין הקיצוני הרוסי, וכן קמפיין אנטי-אמריקאי ואנטי-נאט"ו באמריקה הלטינית בעל אופי דומה. מבחינת קמפיינים נגד ישראל, גם כאן רוסיה כבר הפעילה כאלה בעבר בעיקר במהלך המהפכה המשפטית בניסיון (שיש היאמרו שהצליח לא רע, ר"ק) להגביר את התסיסה והפילוג החברתי.