פוסטים המפיצים פייק ניוז והסתה נגד ישראל וארה"ב ממשיכים להופיע באופן קבוע בפיד של פייסבוק - כך עולה ממידע שהגיע לידי ynet בשבועות האחרונים. התופעה מהווה המשך לחשיפה של רשתות הפצת פייק ניוז המתחזות לאתרי חדשות לגיטימיים מישראל. למרות שמטא התחייבה לפעול במרץ למניעת התופעה, עד כה נראה שהיא מאוד מתקשה בכך. בנוסף, ככל הנראה רוב ההפצה של הפוסטים האלה מתבצעת על ידי מנגנון הפרסום הפנימי של פייסבוק עצמה שדרכו היא גובה כסף כדי להפיץ אותם. לא ברור למה ברשת החברתית לא מבצעים בדיקה מקדימה של התכנים הממומנים - מה שהיה יכול למנוע את פרסומם.
3 צפייה בגלריה
פייק ניוז
פייק ניוז
פייק ניוז
(צילום: shutterstock)

עוד בנושא:

הגל הנוכחי של קמפיין ההסתה וההכפשה הרוסי מיועד כמובן להפיץ דיווחים וסיפורים חדשותיים שקריים נגד אוקראינה או מדינות התומכות בה. אך כעת הנושאים הורחבו ומסיתים גם נגד המחאה נגד המהפכה המשפטית שמובילה ממשלת נתניהו. בפוסט כזה לדוגמה נכתב: "הסוכנות האמריקאית מנהלת קמפיין יחסי ציבור של מחאות נגד הרפורמה המשפטית. אם לפני כן היו ספקות לגבי מעורבותה של ארה"ב אז כעת אין שום ספקות". הטון והתוכן מנסים להסית ישראלים נגד ארה"ב בטענה שהממשל הדמוקרטי עומד מאחורי המחאה ואף מממן אותה. כמובן שאין שום הוכחה לכך ומחברי הפוסט אף נמנעו מלציין איזה גוף אמריקאי מסייע בכך - למרות שהסוכנות הוא שם קוד ידוע לסוכנות הביון האמריקאית - ה-CIA.
ריפרש
סדרת מתח: מאחורי המאבק באתר "סדרות" / עם עו"ד עומר כרמל
38:41
את הדוגמאות האחרונות לפוסטים הממומנים האלה קיבלנו מגולש בשם צבי. לדבריו, הם מופיעים לו בפיד מדי פעם ועל פי התגובות שהוא ראה, לא מעט מהמגיבים תומכים בתוכן שמופיע בהם. "בהתחלה זה היה רק ברוסית, אחר כך התחיל גם בעברית. אני דובר רוסית וראיתי גם את העמודים ברוסית", הוא סיפר ל-ynet. "הקישורים פשוט צצים בפיד כי זה ממומן, כנראה שהפרופיל שלי מתאים להגדרת קידום שלהם. אני גם רואה אותם אנשים בתגובות, כלומר יש עוד אנשים שזה צץ להם כל הזמן".
3 צפייה בגלריה
פוסטים ממומנים של מפיצי פייק ניוז רוסים בפייסבוק
פוסטים ממומנים של מפיצי פייק ניוז רוסים בפייסבוק
פוסטים ממומנים של מפיצי פייק ניוז רוסים בפייסבוק
(צילום מסך: פייסבוק)
ככל הנראה, הגדרות הפרסום מיועדות לישראלים שהם גם דוברי רוסית, מה שמסביר מדוע הם לא תמיד מופיעים בפיד של ישראלים דוברי עברית בלבד. עם זאת, לפני כמה חודשים גם דוברי עברית נחשפו מדי פעם לתכנים האלה. אגב, לפי פייסבוק עצמה לא מדובר בקמפיינים לישראלים בלבד. ביוני שעבר נחשף קמפיין דומה בצרפת. גם בארה"ב נחשפו בעבר קמפיינים מעין אלה. התופעה מזכירה מאוד את קמפיין הדיסאינפורמציה שהפעילו מרוסיה בבחירות לנשיאות של 2016 בארה"ב. טענת הרשויות האמריקאיות אז הייתה שמדובר בהתערבות בוטה של רוסיה בבחירות וכבר אז מטא (אז עדיין פייסבוק) התחייבה לפעול כדי למנוע את הפצה של תכנים כאלה.
אילן סוקול, ראש צוות מחקר בחברת סייבריזן (Cybereason) הסביר ל-ynet כי "מדובר בקמפיין ממומן בפייסבוק, שמתבצע על ידי הממשל הרוסי. זיהינו רשת של משתמשים פיקטיביים שמשתמשים במשאבים רבים על מנת לטרגט ישראלים ולהשפיע על דעת הקהל. הקישורים מובילים לאתרים המתחזים לאתרי חדשות המכילים תוכן מזויף, הממשיך את הנרטיב הרוסי לגבי אוקראינה ויחסי ארה"ב וישראל. בנוסף, ה'ידיעות' החדשותיות מתערבות בעניינים פנים-ישראליים כמו הרפורמה המשפטית. בנוסף, זיהינו גם קמפיין ברשת החברתית X (לשעבר טוויטר), הקשור באופן ישיר לקמפיין בפייסבוק של משתמשים מזויפים אשר הגיבו בעברית נאותה לפרופילים בעלי השפעה והפיצו את הנרטיב הרוסי בצירוף קישורים לכתבות המזויפות".
3 צפייה בגלריה
פוסטים ממומנים של מפיצי פייק ניוז רוסים בפייסבוק
פוסטים ממומנים של מפיצי פייק ניוז רוסים בפייסבוק
כך נראית כתבת פייק שמופצת למשתמשי פייסבוק דרך הפוסטים הממומנים
(צילום מסך: פייסבוק)
לדברי סוקול, מומלץ לשים לב לזהות המפרסם, האם הוא "בעל ותק" בפייסבוק, האם מספר העוקבים שלו מספיק גבוה, האם הפרופיל פרסם לפני כן ונראה כמפרסם של גוף אמין. אם בודקים את שם המשתמש האמיתי של הפרופיל ורואים שהוא מורכב בעיקר מגיבוב של אותיות ומספרים ללא משמעות, זה צריך לעורר חשד. האתרים המתחזים עצמם כמעט ולא ניתנים לזיהוי, אלא על-ידי מתן תשומת לב לכתובת שמאוד דומה לרוב לכתובות האמיתיות של אתרי החדשות. אנחנו גם ממליצים לא להפיץ ולשתף תכנים כגון אלה ללא בדיקה מעמיקה של המקור שלהם. ארגוני מחאה רבים מפיצים פוסטים לגיטימיים בפייסבוק או ב-X.
מפייסבוק לא ממש מסרו תגובה והסתפקו בלציין ש"העברנו את התוכן ששלחתם לצוותים הגלובליים שלנו והתוכן כולו הוסר". לשאלותינו כיצד פייסבוק מאפשרת פרסומים של פוסטים ממומנים למרות זאת, האם לא אמורה להיות מערכת בקרה על תכנים ממומנים והאם כל אחד יכול להעלות מה שהוא רוצה למערכת הפרסום כל עוד הוא משלם על הפרסום ואף אחד לא בודק - לא קיבלנו תשובות.