הפרד ומשול בסגנון רוסיה. כך ניתן לכנות את קמפיין הפייק ניוז שמופץ בימים אלה ברשת הישראלית בעיקר דרך אפליקציית טלגרם והרשת החברתית טוויטר שבבעלות אילון מאסק. על פי חוקרי חברת סייבריזן הישראלית, קבוצת השפעה, שככל הנראה פועלת בשליחות או בהשראת רוסיה ושירותי הביון שלה, מפיצה כתבות מזויפות שמטרתן לייצר דיסאינפורציה ובלבול בקרב הקוראים במקרה הטוב, או לשנות דעות, לסכסך ולהשחיר במקרה הרע.
5 צפייה בגלריה
כותרת מזויפת אנטי-אוקראינית המופצת על ידי גורמים רוסיים ברשת
כותרת מזויפת אנטי-אוקראינית המופצת על ידי גורמים רוסיים ברשת
כותרת מזויפת אנטי-אוקראינית המופצת על ידי גורמים רוסיים ברשת
(צילום מסך: רפאל קאהאן)
אילן סוקול, ראש צוות מחקר בחברת סייבריזן (Cybereason): "חשפנו תשתית של דיסאינפורמציה של הממשל הרוסי בישראל, זאת במטרה להשפיע על קבלת ההחלטות על ידי התחזות לאתרי חדשות. קמפיין זה כלל התחזות לאתרי תקשורת ישראליים אמינים ומרכזיים. לדוגמה, נוצר אתר אינטרנט מתחזה ותואם לאתר וואלה. הפעולה כללה חיקוי הפריסה והתוכן של אתרי חדשות לגיטימיים כדי לבלבל את משתמשי האתר ולגרום להם להאמין שהם ניגשים לאתר בפועל באמצעות שימוש בדומיין (כתובת אתר - ר''ק) דומה".
5 צפייה בגלריה
פייק ניוז רוסיה סייבר
פייק ניוז רוסיה סייבר
כתבת פייק המציגה כביכול ביקורת של שגריר ישראל באוקראינה על המלחמה בינה לבין רוסיה ומצדד באחרונה
(צילום מסך: סייבריזן)

עוד בנושא:

"דוגמה אחת לתוכן המזויף שפורסם כוללת כתבה המשבחת את שגריר ישראל באוקראינה, על ראיון שנתן לכאורה לחדשות האוקראיניות. המאמרים המזויפים ממשיכים להדהד את הנרטיבים הרוסיים הישנים, ומאשימים את השלטונות האוקראינים שהם נאצים שממשיכים את עבודתם של אבותיהם הנאצים. בנוסף, פורסמה כתבה המאשימה את נשיא ארה"ב ג׳ו ביידן בהנהגת ההפגנות והפלת ממשלת ישראל. ניתן להבין מכך שהממשל הרוסי מנסה לסכסך עם הממשל האמריקאי בחסות המחאה".
5 צפייה בגלריה
פייק ניוז רוסיה סייבר
פייק ניוז רוסיה סייבר
כתבה המנסה לייצר פילוג, הסתה ולסכסך בין אזרחי ישראל
(צילום מסך: סייבריזן)
אנשי צוות המחקר חקרו וזיהו את המיקום ממנו עשויים לפעול האלה המפעילים את האתרים המתחזים. מדובר במיקום הנמצא ברוסיה עצמה. אמנם כתובת האתר המזויף לא כללה מיקום חשוף, אך על פי הצלבות מול דומיינים מקבילים שלהם תקשורת עם האתר המתחזה הסיקו החוקרים הישראלים שמדובר לכל הפחות במקור הקמפיין. על פי נתוני חברת Similarweb, לאתר היו כ-1,000 כניסות מאז הקמתו לפני כשמונה ימים.
חוקרי סייבריזן אף מצאו דוגמאות נוספות להתחזות לכלי תקשורת נוספים כגון אתר מאקו ו-N12 של קבוצת קשת. במספר כתבות שפורסמו באתר מזויף המתחזה לאתר הרשמי של N12 מופיעות כתבות המנסות לצייר את אוקראינה כמי שמחרחרת מלחמה גם במזרח התיכון. הכתבות מיוחסות לעיתונאים אמיתיים ואמינים אך שאינם קשורים לתוכן שפורסם בשמם. יתרה לכך, בכתבות מצוטטים כביכול בכירים בממשלה שמזהירים מפני אוקראינה - הצהרות ואמירות שכמובן מעולם לא נאמרו.
כמו במקרה של האתר המתחזה לוואלה, גם במקרה זה מדובר באתר שמאוחסן בכתובת אינטרנט מזויפת שרק נראית כלגיטימית, אך מבט מהיר מאפשר לראות שהיא אינה קשורה למאקו או לחדשות 12. כדי לשוות לאתר המזויף אמינות בקרב מי שעשויים לפקפק בו, היוצרים שלו אף כללו קישורים לאתר האמיתי של מאקו, כך שמי שמקליק על מדורים אחרים מועבר לתכנים האמיתיים של חדשות 12. מנגד, ההפניות לשמות הכתבים מובילות לעמודים ריקים מתוכן ומתקבלת הודעת שגיאה.
תופעת הפייק ניוז אינה חדשה. מדובר בשיטת פעולה מאוד ותיקה של שירותי הביון הרוסיים עוד מימי השלטון הקומוניסטי ואפילו מתקופת הצאר. הדוגמה הידועה ביותר של פרופגנדה שקרית רוסית היא כמובן ספר "הפרוטוקולים של זקני ציון" שמאשים את היהודים בקונספירציות שונות כגון שליטה מאחורי הקלעים על העולם או ניסיון לשלוט בכלכלה העולמית בין היתר. בגרסה המודרנית שלה, שיטת הפעולה הרוסית הצליחה לזרוע כאוס אפילו בארה"ב, כפי שנחשף בתקופת קמפיין הבחירות של דונלד טראמפ שהועצם ברשתות החברתיות על ידי שירותי הביון הרוסים ושליחיהם.
5 צפייה בגלריה
פייק ניוז רוסיה סייבר
פייק ניוז רוסיה סייבר
אחד ממראי המיקום של מפעילי הקמפיין הרוסי
(צילום מסך: סייבריזן)
השיטה אז היתה אותה שיטה בה עושים שימוש כעת. התחזות לאתרי חדשות לגיטימיים או למשתמשי רשתות חברתיות והפצה של המידע השקרי. כיום הרשתות הגדולות ששייכות לפייסבוק, גוגל או טיקטוק מפעילות פיקוח הדוק כדי להימנע מבעיות כגון אלה. אך באפליקציות כגון טלגרם או בטוויטר, המצב פחות בטוח ושם קל הרבה יותר להפיץ קישורים לכתבות מזויפות כגון אלה ולהדהד אותן לכל דכפין.
דוגמה של חשבון טוויטר כזה שמפיץ פייק ניוז לכאורה או מנסה לייצר סכסוך ומדון היא של משתמש טוויטר בשם "ביביסט בבון", אשר מצייץ מחדש פוסטים של גורמי ימין קיצוני. החשבון שלו החל לפעול באפריל האחרון ומאז הוא הצליח, כמעט ללא יצירה של תוכן מקורי, לצבור כ-1,100 עוקבים ולייצר כמעט 2,000 ציוצים. לדברי יוסי רחמן, חוקר אבטחת מידע המתמחה במעורבות התקפית של מעצמות ושחקנים זרים ברשתות חברתיות, מדובר בדוגמה לאמצעי להפצת דיסאינפורמציה: "בניגוד לשיטות קודמות שהסתמכו על בוטים, כיום הרבה יותר קשה להפעיל חוות חשבונות בוטים שמפיצות פייק ניוז. לכן הפעלת חשבונות כאלה עברה למשתמשים אנושיים שמתפעלים אותם".
5 צפייה בגלריה
חשבון מזויף בטוויטר המפיץ תכנים מפלגים ומסכסכים
חשבון מזויף בטוויטר המפיץ תכנים מפלגים ומסכסכים
חשבון מזויף לכאורה בטוויטר המפיץ תכנים מפלגים ומסכסכים
(צילום מסך: רפאל קאהאן)
"זריעת דיסאונפרמציה היא שיטת פעולה מוכרת שאותה מוציאה ממשלת רוסיה לפועל באמצעות זרועות התעמולה של ארגוני הביון שלה מזה שנים ארוכות", אומר רחמן, "גם השימוש ברשת האינטרנט לא מהווה חידוש וכך גם השימוש במדיה החברתית כדי להפיץ את הידיעות החדשותיות המזויפות האלו (פייק ניוז). החידוש הגדול כאן הוא העובדה שככל הנראה בפעם הראשונה, בחרו זרועות הביון האלו להוציא לפועל קמפיין שבו הן הקימו אתר המתחזה למקור חדשותי מרכזי ומוכר בישראל".
עוד מוסיף רחמן ששיטת הפעולה הזו אינה ייחודית לרוסיה ושמדובר באמצעי שנמצא בשימוש של כל גורם המנסה להשיג השפעה על דעת הקהל, כולל גורמים פוליטיים בישראל. "חשוב להבין כי רוסיה אינה הגורם היחיד הפועל במדיה החברתית - שחקנים זרים אחרים (לדוגמה איראן) מפעילים גם הם מאמצי תעמולה ברשתות החברתיות, וכך גם נבחרי ציבור המפעילים רשתות של פעילים המתחזקים בעצמם עשרות זהויות מזופיות, ובאמצעות זהויות אלו מפיצים תוכן מקטב ומשלהב, ולעיתים אף ידיעות חדשותיות כוזבות".