עולם ה-NFT - נכסים דיגיטליים על גבי רשת הבלוקצ'יין - הלך ותפס תאוצה לאחרונה, ואיתה יותר ויותר שימושים מוצעים עבור הטכנולוגיה. אבל יחד עם השימושים המגוונים, עולה גם לא מעט ביקורת, ונחשפות לא מעט סכנות עבור מי שבוחר להשקיע. אחד הפרויקטים השנויים במחלוקת מהתקופה האחרונה נוגע להקמת קהילה דיגיטלית של משתמשים שיקבלו גישה וירטואלית לרופאים שונים, באמצעות רכישת NFT.

עוד בנושא:

פרויקט "MetaDocs" הוכרז בדצמבר, בשיתוף פעולה עם שורת רופאים פעילים ומפורסמים במיוחד ברשתות החברתיות - קהל העוקבים המשותף שלהם הוא של 70 מיליון משתמשים. הרעיון הוא שכל מי שירכוש את ה-NFT של הפרויקט יקבל "אסימון לב" על כל יום שבו הוא מחזיק אותו. בהתאם לכמות האסימונים, יוכלו חברי הקהילה לקבל גישה לרופאים במספר צורות - שליחת הודעות אישיות, השתתפות בצ'אטים קבוצתיים או אישיים בווידאו ועוד, כאשר הרופאים מיוצגים באמצעות אווטארים וירטואליים. בנוסף, הובטח כי החברים יהיו זכאים להנחות שונות על מוצרי ביגוד, בדיקות רפואיות, תחליפי תזונה ועוד.
2 צפייה בגלריה
מטא-דוקס
מטא-דוקס
מטא-דוקס
(תמונה: מתוך אתר מטא-דוקס)
החזון ארוך הטווח של החברה נוגע להקמת מרפאה וירטואלית של ממש במטאברס העתידי, שבמסגרתה המשתמשים יוכלו ללבוש חליפה הפטית (שמאפשרת להעביר תחושות במרחב וירטואלי) ולהיבדק מרחוק באמצעות רופא במציאות וירטואלית. חזון החברה גם כולל השקת קליניקות שישרתו אנשים במדינות עולם שלישי, בהן אין לעתים גישה למרפאות.
אלא שלפי תחקיר אתר באזזפיד, המרפאה מתמודדת כעת עם ביקורת מהקהילה הרפואית מאחר שאין לה רשיון לפעול כשירות טלרפואה, ולכן באופן חוקי אסור לרופאים המשתתפים לבצע אבחנות, לתת מרשמים או עצות רפואיות מותאמות אישית, גם למי שירכוש את ה-NFT. נכון לעכשיו, נראה כי כל NFT צפוי לעלות במכירה המוקדמת 0.2 מטבעות אתריום, בשווי של כ-570 דולר. אבל לא ברור מה המחיר הזה יקנה, אם לא ניתן יהיה לבקש עצות רפואית מהרופאים המשתתפים.
"טיפול רפואי הוא לא הערך היחיד שאנחנו מציעים, אנחנו נחבר אנשים לרופאים האלה והערך הוא כל דבר עליו הם רוצים לדבר", אמר לבאזזפיד מייסד הפרויקט, ד"ר סינה ג'ורבצ'י - מנתח פלסטי עם 1.9 מיליון עוקבים בטיקטוק. ג'ורבצ'י נכנס לאחרונה לעולם הקריפטו והשקיע באוסף ה-NFT הפופולרי "Stoner Cats", שזוכה לגיבוי של מייסד אתריום, ויטליק בוטרין, ושל השחקנית מילה קוניס.
אלא שלפי הדיווח, אלפי המצטרפים המוקדמים לקהילה של "מטא-דוקס", קיבלו עד עכשיו גישה לצ'אט דיסקורד עם הרופאים. בעוד שבחלק מהמקרים הם קיבלו תשובות אחראיות לשאלותיהם - משתמש ששאל על כאב שהוא חווה, קיבל מהרופא המלצה לגשת לבדיקה רפואית, במקרים אחרים המענה היה אחראי פחות. כך למשל, משתמש אחר ששאל על השפעת ממתיקים דיאטטיים קיבל תשובה מרופא לפיה "הקונצנזוס הוא שזה עלול להוביל לבעיות, אולי לסרטן במערכת העיכול, אבל אין לי את המחקרים לגבות את זה, זה מה ששמעתי". בנוסף, אל המשתמשים התייחסו כאל "מטופלים", ולא הייתה בערוץ הדיסקורד אזהרה שלפיה אין לקחת את התגובות כעצה רפואית. צ'אט הדיסקורד נמחק לאחר שבאתר החדשות פנו לחברה.
ביקורת נוספת נגד הפרויקט נוגעת למחיקות נוספות של מידע שהוצג בתחילה במסמכים הרשמיים - כמו הכוונה לרכוש שטחי נדל"ן במטאברס בפלטפורמות מובילות, ולפתח משחק סימולטור רפואי. עוד הוסר שם ארגון הצדקה למען אוטיסטים, The Autism Community in Action, שבתחילה התחייבו בפרויקט כי יתרמו לו את מיליון הדולר הראשונים שהוא יכניס. הארגון תמך בעבר בטענות לא מבוססות מדעית לפיהן חיסונים גורמים לאוטיזם. לאחר שמשתמשי טוויטר שמו לב לכך, הפרט הוסר. ג'ורצ'בי אמר לבאזזפיד כי בעבר חבר הארגון סייע לבנו האוטיסט, וכי הוא לא היה מודע לעמדת הארגון לגבי חיסונים.
2 צפייה בגלריה
ד"ר סינה ג'ורבצ'י, מייסד הפרויקט
ד"ר סינה ג'ורבצ'י, מייסד הפרויקט
ד"ר סינה ג'ורבצ'י, מייסד הפרויקט
(תמונה: מתוך אתר מטא-דוקס)
שינויים נוספים נוגעים לרשימת הרופאים המשתתפים - החברה הסירה מהמאגר שלה לפחות 9 רופאים שבתחילה נאמר כי ייקחו חלק בפרויקט. הסתבר כי חלקם מעולם לא הסכימו להשתתף בו, ואחרים החליטו לעזוב. עוד נחשף כי חלק מהרופאים הרשומים ככל הנראה עדיין עוברים התמחות, וכי ד"ר באק פרקר, אחד הרופאים המשתתפים, עזב את עבודתו כמנתח טראומה בבית החולים על שם מארק הקדוש ביוטה, בעקבות פוסט באינסטגרם שכתב בנובמבר 2020 ל-119 אלף עוקביו בו עודד אותם לטייל בחג ההודיה למרות התפשטות נגיף הקורונה.
רופאים אחרים הביעו ביקורת על כך שהקריטריון העיקרי עבור רופאים שנכללו בפרויקט הוא פופולריות ברשתות חברתיות, אבל לא תמיד אותם רופאים יכולים לתת את המענה המתאים לבעיה איתה מתמודד הפונה. ד"ר ריאן מרינו, טוקסיקולוג מקליבלנד אמר לבאזזפיד כי "יש הרבה מילות הייפ שנזרקות לאוויר אבל אין להן שום משמעות. אפילו כשמטא-דוקס יציעו שירותי טלרפואה, הם לא מבטיחים שתוכל לגשת לרופא שאתה צריך עבור הבעיה שלך, או אפילו לכזה שסיים את ההכשרה שלו".
היו מי שהרחיקו לכת יותר וטענו כי הפרויקט הוא הונאה, במסגרתה הרופאים המשתתפים רק מנסים להטיב עם עצמם כלכלית. אחרים הזהירו מטשטוש הגבולות בין מידע רפואי כללי, לעצה שמותאמת למטופל, ובכך שאנשים עשויים להשתמש במידע שהם שומעים באופן לא מותאם, שיזיק להם.
ג'ורצ'בי אמר כי כעת עובדים בחברה על הסכם עליו משתמשים יחתמו לפני האינטראקציה עם הרופאים, בו יוצהר כי הם מבינים שמטרת המידע היא חינוכית בלבד. בנוסף, בחברה אמרו כי הם מתכננים להציע שירותי טלרפואה עד שנה הבאה, ולהשיג את האישורים המתאימים לכך. כרגע ג'ורבצ'י לא מתחייב מתי הפרויקט יושק, מאחר ש"אנחנו עדיין צריכים להתייצב, ויש לנו הרבה סדר לעשות". נראה כי חזון מרפאת המטאברס עדיין רחוק.